جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

آماراسفبار مصرف کالای چینی در ایران

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 386590
محسن صمدی با بیان اینکه در وزارت صنعت مافیایی شکل گرفته که منافعشان در واردات است، گفت: دولت توانایی مقابله با این مافیا را ندارد.
به گزارش جهان به نقل از نسیم، رئیس سابق مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه کشور توانایی تولید اقلامی همچون چرم، فرش،گندم، برنج و غلات را دارد و نیازی نیست این کالاها به صورت گسترده به کشور وارد شود گفت: واردات این کالاها به کشورخیانت است و با این کار تنها سود اقتصادی کشورهایی که از آنها کالا وارد میکنیم را افزایش می دهیم.

محسن صمدی توضیح داد: من معتقدم عده ای سود گسترده ای را از واردات می برند و منافعشان با واردات عجین شده، لذا هر کاری میکنند تا واردات بوسیله آنها انجام شود و آنها نیز سود خود را ببرند.

وی در خصوص اینکه چرا دولت اقدام به واردات برخی محصولات غذایی و کشاورزی، کالاهای لوکس و اقلام مصرفی در نیمه نخست امسال کرده به نسیم گفت: این اقدام دارای هیچ منطق کارشناسی نیست و از دولت میخواهیم در نیمه دوم سال این رویه را اصلاح کند وگرنه با چالش تعطیلی صنایع و تولیدات وطنی روبرو خواهد شد.

وی با توضیح این موضوع که واردات کالاهای مصرفی و غذایی خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است اضافه کرد: واردات از چین باید به صورت پایاپای باشد، بدین گونه که وقتی کالایی از چین وراد میشود آنها نیز ملزم شوند از کشور ما کالایی را وارد کنند؛ متاسفانه اکنون واردات از چین یک طرفه است و ایران امروز به محل مصرف کالاهای چینی تبدیل شده است، در حالی که شعار دولت یازدهم قبل از روی کارآمدنش خلاف این موضوع را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه واردات گسترده کالا از چین، اقتصاد این کشور را رونق بخشیده است گفت: ایرانی ها در یکسال گذشته مصرف کننده مطلق کالای چینی بوده اند

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با تأکید براین موضوع که ما ملزم به تبعیت از اقتصاد مقاومتی هستیم و اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین مولفه‌هاش بحث خودکفایی است گفت: واردات بی‌رویه کالا هیچگونه منطق اقتصادی ندارد.

رئیس سابق مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی در ادامه از شکل‌گیری مافیا در وزارت صنعت خبر داد و گفت: این‌ افراد منافعشان در واردات است و در دولت نفوذ دارند و دولت هم زورش به این مافیا نمی‌رسد.

وی همچنین با انتقاد از عدم حمایت دولت از کشاورزان نیز توضیح داد: اقدامات دولت در یکسال گذشته در راستای بی‌انگیزه کردن کشاورزان بوده است که به عنوان مثال دولت هر کیلو گندم وارداتی را با نرخ ۱۵۰۰ تومان می‌خرد در حالیکه از کشاورز ایرانی، هر کیلو گندم حدودا ۱۱۵۵ تومان خریداری می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *