دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۸
۱۰
افزایش دخالت دولت خلاف اصل 44 قانون اساسی؛

فشار برخی از مقامات ارشد دولتی برای عضویت اقوام خود در هیأت مدیره‌های سهام عدالت!

يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 385273
عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده مسؤولان قصد دارند اقوام خود را به عنوان نماینده سهام عدالت در هیات مدیره‌ها معرفی کنند.
فشار برخی از مقامات ارشد دولتی برای عضویت اقوام خود در هیأت مدیره‌های سهام عدالت!
گروه اقتصادی جهان نيوز موضوع سهام عدالت بعد از رای منفی مجلس به فوریت رسیدگی به آن هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. خبرها حاکی است با وجود اینکه سهام عدالت یک پروژه مردمی است و سهامداران باید درباره اعضای هیات مدیره آن تصمیم‌گیری کنند، با این وجود مسؤولان دولت یازدهم فشار بسیاری به تعاونی‌های سهام عدالت وارد می‌کنند و قصد دخالت در آن را دارند، در حالی که دولتی‌ها همواره تاکید بر عدم دخالت در بخش خصوصی دارند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده مسؤولان قصد دارند اقوام خود را به عنوان نماینده سهام عدالت در هیات مدیره‌ها معرفی کنند. نادر قاضی‌پور با اشاره به اینکه مسؤولان دولتی اقوام و آشنایان خود را به‌‌عنوان هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت معرفی می‌کنند، به تسنیم گفت: سهام عدالت متعلق به طبقه پایین جامعه است پس خودشان باید هیأت مدیره معرفی کنند.

وی افزود: سهام عدالت از ابتدا با هدف مشخص بین مردم عادی توضیح شد تا مردم عادی نیز خود را سهامدار کشور بدانند و در حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران خود تلاش کنند. عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تاکنون تعداد زیادی از کارگران موفق به دریافت برگه سهام عدالت نشده‌اند، گفت: سازمان خصوصی‌سازی باید یک دهک را به مشمولان دریافت سهام اضافه کند تا تمام کارگران بتوانند از سهام عدالت بهره‌مند شوند.

قاضی‌پور تأکید کرد: دولت به‌طور کلی می‌خواهد از وزرا و مسؤولان دولتی به‌عنوان اعضای مجمع شرکت‌های سهام عدالت استفاده کند و این کار با هدف اصلی توزیع سهام عدالت متفاوت است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: مساله‌ای اخیراً‌ به وجود آمده که آقایان وزرا برای شرکت‌های مشمول سهام عدالت افرادی را برای هیأت مدیره معرفی می‌کنند. آقای کاظمی، معاون وزیر نفت در چند جای مختلف تعدادی را به‌عنوان هیـأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت معرفی کرده است.

وی اظهار کرد: به‌تازگی شاهد این بودیم که وزیر صنعت هم نمی‌‌خواهد از این قافله عقب بماند و تاکنون چندین نفر را به‌عنوان هیأت مدیره شرکت‌ها معرفی کرده‌اند، این کار خلاف اصل ۴۴ است. سهام عدالت برای مردم و بخش خصوصی است، هیأت مدیره باید از سوی سهامداران انتخاب شود، مالکیت اوراق سهام عدالت به نام مردم است و مردم هم باید خودشان درباره سهام عدالت تعیین تکلیف کنند.

نماینده مردم ارومیه بر پرهیز مسؤولان دولتی از معرفی آشنایان خود به‌عنوان هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت تأکید کرد و گفت: سهام عدالت متعلق به طبقه پایین جامعه است پس خودشان باید نسبت به سهم‌شان هیأت‌مدیره معرفی کنند. وی افزود: از مسؤولان انتظار داریم در امر سهام عدالت کارگران یک دهک سهم کارگران را تصویب کنند تا تمام کارگران از این سهام برخوردار شوند، این در حالی است که هم‌اکنون معاونان وزرا، مدیران کل، مدیران عامل و اقشار مختلف به‌جای کارگران سهام کارخانجات را به‌عنوان سهام عدالت دارند اما خود کارگران محروم‌اند.

دخالت شدید دولت


چندی پیش مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت نیز درباره دخالت دولتی‌ها در سهام عدالت گفت: برخی افراد دولتی در پی آن هستند که مسؤولان بخش سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت را تغییر داده و از همفکران و دوستان خود در این زمینه استفاده کنند. داریوش پاک‌بین با اشاره به سیاسی بودن تصمیمات برخی مدیران دولت با هدف تصاحب سهام عدالت به نفع دولت، افزود: دولت به طور کلی می‌خواهد از وزرا و مسؤولان دولتی به عنوان اعضای مجمع شرکت‌های سهام عدالت استفاده کند و این کار با هدف اصلی از تشکیل سهام عدالت در تضاد است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور تصریح کرد:‌ بر این اساس دولت می‌خواهد برای تعاونی‌ها هم تعیین‌تکلیف کند، بیش از ۳۴۰ تعاونی سهام عدالت در سال‌های گذشته تشکیل شده و ۲۰ هزار نفر در این مجموعه‌ها مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند و فعالیت‌های اقتصادی بسیار خوبی با بازدهی بالا در برخی استان‌ها از این طریق انجام شده است. وی افزود: در ۶ سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پول بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت توزیع شده، این عدد هم‌اکنون به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به عدم تصویب فوریت طرح دولت در مجلس، گفت:‌ نمایندگان مجلس به صورت دقیق و کامل می‌دانند که در تصمیم دولت چه برنامه‌ای وجود دارد، به همین دلیل به فوریت آن رأی ندادند و این موضوع برای بررسی به کمیسیون تخصصی ارجاع شد. مدیرعامل اتحادیه سهام عدالت کشور با اشاره به اینکه اقتصاد باید در اختیار مردم باشد، گفت:‌ قبول داریم که در فرآیند سهام عدالت اشکالاتی وجود دارد که باید اصلاح شود اما نباید به خاطر برخی ایرادات، کل مساله را از ریشه بزنیم چون این کار هزینه زیادی برای نظام ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور اضافه کرد: در سال ۹۲ بیش از ۲۰ جلسه برای بررسی صندوق یا شرکت سرمایه‌گذاری بودن سهام عدالت برگزار شد که در نتیجه آن جلسات مصوباتی بیرون آمد، از جمله اینکه فرهنگسازی سهام عدالت با کمک سازمان خصوصی‌سازی انجام شود و همزمان با آن کارگروه‌هایی متشکل از نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی مثل تعاونی‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری برای وجوهی که از این طریق به استان‌ها می‌رود تصمیم‌گیری کنند تا منجر به اشتغال و محرومیت‌زدایی شود.

وی درباره زمان آزادسازی سهام عدالت، گفت: این موضوع ارتباط مستقیم با عملکرد سازمان خصوصی‌سازی دارد و برخی اقدامات مثل تعیین تکلیف قیمت سهام، انتقال واگذاری، مشخص شدن تعداد مشمولان، تکمیل و ارتقای سیستم نرم‌افزاری تعاونی‌ها و تعیین تکلیف افراد جامانده از ثبت‌نام، پیش‌نیاز این کار است.

پاک‌بین اضافه کرد: تا زمانی که این اقدامات انجام نشود، هیچ اتفاقی برای آزادسازی رخ نمی‌دهد، بنابراین ابتدا باید زیرساخت‌ها اصلاح شود. وی بار دیگر تأکید کرد: مالکیت اوراق سهام عدالت به نام مردم است و هیچ‌کس حق تعیین تکلیف برای سهام واگذار شده به مردم را ندارد.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اون سهام عدالت اصلی چی شد؟
حسام
Iran, Islamic Republic of
من سهام عدالت گرفتم ولی تا کنون راجع به مدیریت آن رای ندادم چطور میشود ؟ سودی هم نگرفتم ؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
... فاميل بازي ،‌سوءاستفاده از موقعيت ،‌باند بازي ...ديگر كه شاخ و دم نداره
Iran, Islamic Republic of
تدبيره ديگه!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
روحاني مچكريم
از احمدی نژاد باید مچکرررر باشی
Iran, Islamic Republic of
...بگذارید دولت محترم کارش را انجام دهد
چرا اون موقع که استفاده انتخاباتی از این سهام شد شما ساکت بودید از خدا بترسید
سهام عدالت چی هست؟ مربوط به چه کسانی میشه؟ لطفا بیشتر توضیح بدین؟
موقع انتخابات 88 از بهزیستی به خونه ی یکی از فامیل ما زنگ زدن و گفتن برای سهام عدالت تشریف بیارید و فرم پر کنید! از اون موقع تا حالا دیگه خبری از سهام نشد که نشد! شما هم که طرفدار دولت 9 و 10 ..........