شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۴

آیا بورسیه‌ها رمز استیضاح فرجی‌دانا بود؟

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب: 384743
سر انجام و پس یک ماه و نیم از استیضاح فرجی دانا، نجفی سرپرست وزارت علوم اعلام کرد: " ۴۸۰ نفر از این بورسیه‌ها مربی دانشگاه‌ها بودند که پرونده آنان به هیأت امنای دانشگاه‌ها داده شده است تا تکلیف‌شان روشن شود، ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نیز بر اساس بررسی‌های اولیه مشکلی از نظر ادامه تحصیل ندارند."
آیا بورسیه‌ها رمز استیضاح فرجی‌دانا بود؟
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بورسیه، کمک هزینه‌ای است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی یا موسسات خیریه به دانشجویان مستعد اعطا می‌کنند. این را لغت نامه‌ی دهخدا می گوید، اما ماجرا بورسیه ها در دولت یازدهم کمی بیشتر از این معنی ساده بود.

چند وقت پس از مطرح شدن استیضاح فرجی دانا، وزیر سابق علوم و فناوری در مجلس شورای اسلامی، خبری منتشر شد مبنی بر تخلف دولت قبل در بورسیه کردن سه هزار نفر و در ادامه گفته شد وزارت علوم از ادامه تحصیل غیر قانونی این افراد جلوگیری می کند. این خبر تیتر اول رسانه ها شد.

حالا هر که عدد سه هزار را می دید تنها یاد اختلاس سه هزار میلیاردی نمی افتاد. اعطای سه هزار بورسیه غیر قانونی که دولت جدید مدعی بود در دولت قدیم اتفاق افتاده، به همان میزان اختلاس سه هزار میلیاردی در رسانه ها ضریب پیدا کرد و نقل محافل شد.

رسانه های حامی فرجی دانا تیتر زدند: "جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد" تا ماجرای استیضاح به ماجرای بورسیه ها مرتبط شود.
این در حالی بود که سیدحسین نقوی‌حسینی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی و یکی از امضا کنندگان این استیضاح در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص ارتباط استیضاح با بورسیه‌ها، اظهار داشت: دیدگاه مجلس در این زمینه این است که هر تخلفی در ارتباط با بورسیه‌ها از دولت هاشمی‌رفسنجانی تاکنون اتفاق افتاده تا وزارت علوم را ملغی کند و هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، در صورت تخلف، با وی برخورد شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، تصریح کرد: هر کسی در بورسیه مرتکب کوچک‌ترین خلافی شده، وزارت علوم موظف است با آن‌ها برخورد کند و اگر برخورد مناسب انجام نشود، مجلس در این زمینه مدعی است.

وی با بیان اینکه مواردی که در استیضاح وزیر علوم وجود دارد، هیچ ارتباطی با بورسیه‌ها ندارد، گفت: در حال حاضر وزیر باید در خصوص محورهای استیضاح پاسخ دهد و با این جوسازی‌ها، مشخص می‌شود که جوابی ندارند که چنین مسائل بی‌ربط به استیضاح را مطرح می‌کنند.

همان طور که نقوی حسینی گفت موارد استیضاح شامل: روند کند و غیر فزاینده رشد علمی کشور، انتشار نشریات دانشجویی توسط جریان های مساله دار دانشجویی، به کارگیری اشخاص موثر در فتنه در وزارت علوم و فناوری،‌ عدم موضع گیری صریح درباره فتنه سال ۸۸ بود که در موارد بالا هیچ نشانی از استیضاح دولت برای پیگیری بورسیه های غیر قانونی دیده نمی شود و اتفاقا نمایندگان وقتی خبر پیگیری وزارت علوم و فناوری درباره این بورسیه‌ها را شنیدند نه تنها از این موضوع ناراحت نشدند بلکه خواستار ادامه‌ی پیگیری‌های وزارت علوم برای موضوع بورسیه‌های غیرقانونی در هر سه دولت پیشین شدند.

هرچند توقع حامیان فرجی‌دانا این عکس العمل از جانب اصول‌گرایان و جبهه ی استیضاح کننده‌ی فرجی دانا نبود. موضوع بورسیه‌ها با هیچ وصله ای به استیضاح نچسبید، ولی تنها حسن این ماجرا این بود که نجفی سرپرست وزارت علوم و فناوری را مجبور به تحقیق و تفحص درباره موضوع بورسیه ها کرد.

با تمام این حرف و حدیث ها استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز بیست ونه مرداد امسال، بعد از استماع توضیحات وی و سخنان موافقان و مخالفان وی ، با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن، با «عدم‌اعتماد» به فرجی‌دانا موافقت ‌کردند و بر این اساس اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم، نتوانست مجدداً رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

سر انجام و پس یک ماه و نیم از استیضاح فرجی دانا، نجفی سرپرست وزارت علوم اعلام کرد: " ۴۸۰ نفر از این بورسیه‌ها مربی دانشگاه‌ها بودند که پرونده آنان به هیأت امنای دانشگاه‌ها داده شده است تا تکلیف‌شان روشن شود، ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نیز بر اساس بررسی‌های اولیه مشکلی از نظر ادامه تحصیل ندارند."

یعنی بیش از هفتاد درصد از کسانی که نامشان به عنوان بورسیه غیر قانونی مطرح شد و زمزمه‌هایی مبنی بر منع تحصیلی آنها شنیده می شد می توانند طبق گفته‌ی نجفی تحصیل خود را ادامه دهند.

در این حین فقط دانشجوهای بورسیه شده بودند که نامشان بدون طی مراحل قانونی منتشر شده بود و هزینه چسباندن استیضاح به بورسیه، آبرویی بود که از جیب این بورسیه، به ناحق رفت.
ولی در اخر داستان پیچیده ی بورسیه ها برای اکثریت بورس شده ها به خوبی تمام شد ولی با یک خاطره‌ی بد در ذهنشان، خاطره ای که با هر باز جست و جو کردن نامشان در سرویس های جست و گر، دوباره زنده می شود.


اتفاق‌هایی در طی بازه‌ی زمانی استیضاح وزیر سابق تا اعلام نتایج رسیدگی به بورسیه ها توسط سرپرست وزارت علوم به وقوع پیوست بار دیگر نشان دهد بعضی کلمات معانی متفاوتی از معنای لغوی خود دارند که نقششان در جهان سیاست، گاهی از یک شخصیت سیاسی بیشتر است.

ادعایی که از جانب برخی حامیان فرجی دانا مطرح شد، در کمال ناباوری با حمایت اصولگرایان(برای بررسی تمام بورسیه‌های چند دولت فعلی و گذشته) مواجه شد و توسط خود دولت این ادعا تکذیب شد. برای خیلی از کارشناسان و شخصیت های سیاسی این رفتار حامیان فرجی دانا شاید عجیب بود. انها هنوز نمی دانند دلیل این رفتار چه بود؟

رئیس جمهور در خلال سخنرانی خود در مراسم دانشگاه تهران، آخرین موضع دولت در رابطه با بورسیه ها را بار دیگر این طور اعلام کرد: فرجی دانا را آوردیم شروع به کار کرد، بورسیه و ماادراک ما البورسیه! و در همین مراسم نجفی هم حضور داشت؛ سرپرست وزارت علوم که همان شب گذشته‌اش اعلام کرده بود اکثریت بورسیه‌ها مشکلی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
رییس جمهورهم رییس جمهورهای قدیم
اولا نجفی گفت که 2100 نفر مطابق آیین نامه دولت نهم مشکل ندارند.دولت نهم حداقل معدل بورسیه رو از 16 به 14 رسوند!!!دوما مگه سی در صد 3700 نفر چیط کمیه؟؟می دونی چه قدر از بیت المال براشون هزینه شده؟؟
شک نکنید که بود
خدا در کمین اینهاست ...اینهمه بحث بورسیه رو مطرح کردند دست آخر معاونین این آقا تو زرد از آب در اومدند و فرزندان آنها از بورسیه غیرقانونی استفاده کرده بودند.