پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

آغاز مرحله تبلیغات انتخابات پارلمانی در تونس

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب: 383974
از روز شنبه مرحله تبلیغات انتخاباتی در تونس برای انتخابات پارلمانی این کشور آغاز شده است که قرار است برای اولین بار پارلمان و دولت منتخب بعد از برکناری زین العابدین بن علی را انتخاب کند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «خبرگزاری فرانسه» امروز (شنبه) مرحله تبلیغات انتخاباتی برای انتخابات پارلمانی تونس آغاز شد.

انتخابات پارلمانی تونس که ۲۶ اکتبر برگزار می‌شود، قرار است تکلیف اولین پارلمان و دولت دائمی این کشور بعد از برکناری «زین العابدین بن علی»‌ از ریاست جمهوری را مشخص کند.

انتخابات پارلمانی تونس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا قانون اساسی این کشور به پارلمان [با ۲۱۷ کرسی] و نخست وزیر اختیارات فراوانی داده در حالی که اختیارات رئیس جمهور کمتر خواهد بود.

مهلت کمپین‌های انتخاباتی برای تبلیغات ۲۲ روز خواهد بود که با توجه به همزمانی روز اول این مهلت با عید قربان [در برخی کشورهای عربی شنبه عید قربان اعلام شده] به نظر می‌رسد اولین روز تبلیغات انتخاباتی به آرامی سپری شود.

۱۳۲۷ فهرست (۱۳۲۰ فهرست در داخل کشور و ۹۷ فهرست خارج از تونس) در ۳۳ حوزه انتخاباتی (۲۷ حوزه در داخل تونس و ۶ حوزه در خارج از کشور) برای به دست آوردن کرسی های پارلمانی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نامزدهای انتخابات پارلمانی تونس به مسئله رشد اقتصادی و مبارزه با تروریسم در برنامه‌های انتخاباتی خود توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

در سال گذشته تونس شاهد بحران سیاسی شدیدی در پی ترور دو تن از رهبران معارضان سکولار کشور بود، از سوی دیگر نیز تعدادی از عناصر ارتش و نیروهای امنیتی نیز کشته شدند که مقامات این کشور مسئولیت مرگ این افراد را بر عهده گروه «انصار الشریعه» مرتبط با القاعده در غرب آفریقا دانست.

این بحران‌ها دولت «حمادی الجبالی» دبیر کل پیشین جنبش النهضه تونس را که بر اساس انتخابات شورای ملی تأسیسی در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۱ تشکیل شده بود را برکنار کرد.علاوه بر آن دولت «علی العریض» دبیر کل فعلی جنبش النهضه در پی بحران‌های ایجاد شده از قدرت کناره گیری کرد و دولت غیر حزبی «مهدی جمعه» برای خارج کردن کشور از بحران تأسیس شد.

در همین راستا پیشتر وزارت دفاع و کشور تونس اعلام کرده بود که یک گروه افراط گرا مرتبط با القاعده تلاش می‌کند با اجرای اقدامات تروریستی رئند انتخابات را در کشور مختل کند.

بر اساس آخرین نظر سنجی‌ها جنبش النهضه تونس و حزب سکولار «نداء تونس» که از سال ۲۰۱۲ تأسیس شده بالاترین میزان شانس برای به دست آوردن کرسی‌های پارلمان را دارند.

حزب نداء تونس به وسیله « الباجی قائد السبسی» نخست وزیر پیشین این کشور در مرحله انتقالی قدرت در تونس بعد از انقلاب تأسیس شده است.

جنبش النهضه تونس در اولین پارلمانی که بعد از انقلاب در این کشور تشکیل شده بود ۳۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود، «راشد الغنوشی» رئیس این جنبش ابراز امیدواری کرده که در این انتخابات نیز همین میزان رأی یا بیش از آن را به دست بیاورند.

جنبش النهضه که از آغاز سال ۲۰۱۴ از قدرت در این کشور کنار گذاشته شده، شعار توافق سیاسی را یکی از اصلی ترین راه حل‌ها برای موفقیت مسیر سیاسی در کشور دانسته است.

از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز ۲۳ نوامبر برگزار خواهد شد که قرار است ۲۷ نامزد انتخاباتی از جمله یک زن در آن حضور داشته باشند.

بیش از ۵ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۲۴۴ نفر در تونس واجد شرایط رأی دهی هستند که حدود ۳۱۱ هزار و ۳۴ نفر از آنها مقیم خارج از کشور هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *