يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱۴
۳۸

شهرام جزایری آزاد شد

جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 383748
شهرام جزایری پس از تحمل یازده سال حبس امروز از زندان آزاد شد.
شهرام جزایری آزاد شد
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، شهرام جزایری که به اتهامات مختلفی به زندان رفته بود پس از یازده سال از زندان آزاد شد.

خلاصه‌ای از پرونده شهرام جزایری

شهرام جزایری در سن ۲۹ سالگی و در سال ۸۱ به عنوان مفسد اقتصادی در رسانه‌ها و در میان مردم شناخته شد.

این فرد در ابتدا از سوی رسانه‌ها به عنوان مفسد اقتصادی شناخته شد و سپس مشخص شد که در پرونده وی موارد اتهامی از جمله رشوه‌های کلان وجود دارد.

در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جزایری مژدهی نماینده دادستان اتهامات وی را ایجاد و تأسیس حدود ۵۰ شرکت مختلف بازرگانی، کسب اعتبار موهوم از طریق مانورهای متقلبانه، برداشت ۳۸ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال به دفعات مختلف و پرداخت آن به اشخاص به عنوان رشوه، جعل اسناد اعلام کرد.

نهایتاً پس از برگزاری جلسات متعدد دادگاه در تاریخ ۶ خرداد ماه سال ۸۷ از طریق قوه قضاییه اعلام شد که شهرام جزایری به پرداخت جریمه ۱۴۵ میلیون دلاری محکوم شده است.

اما در این میان جزایری یک بار در سال ۸۵ و در دوم اسفند آن سال از دست مأموران گریخت و متواری شد که تنها پس از ۲۵ روز دستگیر شده و به کشور بازگردانده شد.

اما شهرام جزایری که بود؟

در اردیبهشت سال ۸۰ از سوی مقام معظم رهبری فرمانی تحت عنوان فرمان هشت ماده‌ای برای مبارزه با فساد صادر شد.

در بخشی از این فرمان خطاب به روسای قوای سه‌گانه آمده است امروز کشور ما تشنه فعالیت اقتصادى سالم و ایجاد اشتغال براى جوانان و سرمایه ‏گذارى مطمئن است. و این همه به فضایی نیازمند است که در آن، سرمایه‌‏گذار و صنعتگر و عنصر فعال در کشاورزى و مبتکر علمى و جوینده کار و همه قشرها، از صحت و سلامت ارتباطات حکومتى و امانت و صداقت متصدیان امور مالى و اقتصادى مطمئن بوده و احساس امنیت و آرامش کنند.

همچنین آمده است: اگر دست مفسدان و سوء استفاده ‏کنندگان از امکانات حکومتى قطع نشود و اگر امتیازطلبان و زیاده ‏خواهان پر مدعا و انحصارجو طرد نشوند، سرمایه ‏گذار و تولیدکننده و اشتغال ‏طلب، همه احساس ناامنى و نومیدى خواهند کرد و کسانى از آنان به استفاده از راه‌هاى نامشروع و غیرقانونى تشویق خواهند شد.

خشکانیدن ریشه فساد مالى و اقتصادى و عمل قاطع و گره‏ گشا در این باره، مستلزم اقدام همه جانبه بوسیله‏ قواى سه‌گانه مخصوصا دو قوه مجریه و قضائیه است.

تنها یک سال پس از صدور این فرمان هشت‌ماده‌ای پرده از راز یک فساد اقتصادی کلان که عمده آن بر پایه پرداخت رشوه‌های کلان بود برداشته شد.

در این فساد نام فردی به میان آمد که شهرام جزایری نام داشته و در سن ۲۹ سالگی و در سال ۸۱ به عنوان مفسد اقتصادی در رسانه‌ها و مردم شناخته شد.

این فرد در ابتدا از سوی رسانه‌ها به عنوان مفسد اقتصادی شناخته شد و سپس مشخص شد که در پرونده وی موارد اتهامی از جمله رشوه‌های کلان وجود دارد.

پرداخت رشوه ۳۸ میلیارد ریالی و تاسیس ۵۰ شرکت اقماری

در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جزایری مژدهی نماینده دادستان اتهامات وی را ایجاد و تأسیس حدود ۵۰ شرکت مختلف بازرگانی، کسب اعتبار موهوم از طریق مانورهای متقلبانه، برداشت ۳۸ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال به دفعات مختلف و پرداخت آن به اشخاص به عنوان رشوه، جعل اسناد اعلام کرد.

وی همچنین تبانی در معاملات دولتی، اغوای مسئولان بانکها، تسهیل و دریافت ارز، عدم به کارگیری تسهیلات در امر صادرات و واردات و ایجاد رکود در امر صادرات واردات، تهیه پیمان نامه‌های غیر قانونی و اخذ مقادیر قابل توجهی از این طریق را از جمله موارد دیگر اتهامی کیفرخواست عنوان کرد.

علی مژدهی نماینده مدعی العموم در دادگاه ضمن قرائت کیفرخواست صادره درباره شهرام جزایری به تشریح مشخصات متهمان و عناوین اتهامی هر یک از آنان پرداخت.

در آن پرونده شهرام جزایری با اتهامات بسیاری از جمله ارتشاء، صادرات غیر قانونی، جعل اسناد دولتی و اختلاس‌های کلان روبرو شد.

جریمه ۱۴۵ میلیون دلاری

نهایتاً پس از برگزاری جلسات متعدد دادگاه در تاریخ ۶ خرداد ماه سال ۸۷ از طریق قوه قضاییه اعلام شد که شهرام جزایری به پرداخت جریمه ۱۴۵ میلیون دلاری محکوم شده است.

شعب ۶۹ و ۷۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی ولدخانی (شعبه ۶۹) و میری لواسانی (شعبه ۷۰) آرای صادره از سوی شعبه ۱۱۹۲ دادگاه عمومی تهران در خصوص اتهامات شهرام جزایری عرب را تأیید کرد.

براساس این گزارش، اتهامات وارده به جزایری عبارتند از ۱- تحصیل مال از طریق نامشروع ۲- پرداخت رشوه به دفعات و به افراد مختلف ۳- تحصیل معافیت از خدمت نظام وظیفه عمومی به صورت متقلبانه ۴- اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی ۵- تصرف غیرمجاز در اموال و وجوه توقیف شده و ۶- خروج غیر مجاز از مرزهای کشور.

شهرام جزایری عرب بابت اتهامات فوق به ۱۱ یازده سال حبس تعزیری، رد مبلغ ۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۱۸۵ دلار آمریکا به بانک ملی ایران و صندوق ضمانت صادرات، پرداخت جزای نقدی معادل ۲ برابر مبلغ فوق‌الذکر (۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۳۷۰ دلار آمریکا) به صندوق دولت جمهوری اسلامی ایران و محرومیت از فعالیت‌ بازرگانی در بخش صادرات و واردات و نیز محرومیت از اخذ هرگونه تسهیلات بانکی اعم از ریالی و ارزی به مدت ده سال محکوم شده است. رأی صادره قطعی است و هم‌ا‌کنون مراحل اجرا را طی می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دقیقا اتهامات مطرح در مورد مه آفرید و زنجانی. پس نتیجه میگیریم این خانه از پایبست ویران است و کسی به فکر مبارزه با فساد نیست
بله خب مه آفرید و اعدام کردن با ایشون بیشتر راه اومدن
شهاب
وقتی پای کله گنده ها اعم از وزیر و غیره درمیان باشه از این بهتر نمیشه!!!!!!
همونی که 300 میلیون به کروبی داده بود ؟
همان مجرمی که در دولت سیاه افسادات بیت المال را سر کشید؟
وقتی اینو می بینم یاد 300 میلیونی که به کروبی داد میفتم !
ولی چرا مه آفرید اعدام شد ولی این نشد؟
آخه مه آفرید جرمش در دولت قبل بود دو نوع تخلف داریم یکی تخلفی که در زمان احمدی نزاد اتفاق افتاد که حتی تهمتش رو میشه به احمدی نژاد بزنن تهمت زنندگان ولی یه مدل دیگه تخلف هست که در دولتهای خاتمی و ...اتفاق افتاد اون تخلفات مثل کرسنت و استات اویل یا مثل امتیاز ویژه 650 میلیون یورویی هیچ ربطی به روسای جمهور و حتی وزرا نداره و حتما فرد متخلف رو باید به اشد مجازات رسوند حتی بی خبر از خانواده اش مثل مه آفرید که بی خبر از خانواده اش اعدامش کردن
United States
يازده سال شما چند سال است؟
Iran, Islamic Republic of
یازده سال یعنی 11 ضرب در 365. دقیقتر بگم یا متوجه شدی؟؟!
سید
بنده خدا گفته بود که وسط اجرای حکم فرار کرده ...

بنابر این اتهام جدید هم به اون اضافه شده ..
میارزید..........
تارینه
اصولا در این دولت هرکسی سابقه سیاسی داشته باشه از ارج واحترام ویژه ای برخورداره !!!مطمئنا از فردا سمت مشاور عالی رییس ... بهش تعلق میگیره ؛میگی نه نیگا کن!!!!!
بابك
Iran, Islamic Republic of
عزيزم چه ربطي به دولت داره.محكوميتش تموم شد آزاد شد. همين
اين الان كجا سابقه سيلسي داره؟
جرائم سیاسی:پرداخت مبالغ هنگفت به شماری از نمایندگان مجلس ششم وبرخی ازمدیران وقت باهدف سواستفاده سیاسی واقتصادی. پرداخت مبالغ کلان به تعدادی ازمدیران روزنامه های زنجیره ای وسیاسی برای حمایت ازقانون شکنی وغارتگری سیاسی واقتصادی خود.
Iran, Islamic Republic of
اللهم صل علی محمد وآل محمد
مهدی
با سلام

اغوای مسئولان !!!!!؟؟؟

بابا مسئولان باهاش بودن
رشوه دهنده و رشوه گيرنده هردو گناهكارند. پس كي با مسئولان برخورد مي كند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States
این بنده خدا هم آفتابه دزدی بیش نبود!!!
یعنی در مقابل اختلاسهای دوران احمدی نژاد هیچ بود!!!
نیما
Iran, Islamic Republic of
ببخشید توی محله شما قیمت آفتابه چنده؟؟!! نکنه جنسش از طلاست؟!!
یعنی خوب دلیلی پیدا کردید فساد دولت افسادات را ماله کشی کنید...
گویا یادتان رفته : کرسنت و توتال م ه ، کرباسچی و خدادداد و ...در دولت فخیمه همفکران شما اتفاق افتاد ؟
ببین تندرو جان !
اینجوری نمی تونید فساد و اختلاس دولت سیاه خاتمی رو ماله کشی کنید...
با سلام

اغوای مسئولان !!!!!!!؟؟

هیچ وقت یک دست صدا نمیده
United States
خدایا شکر.
انشاا... همه زندانی ها (به استثنای مجرمین خطرناک) آزاد بشن
مجتبی
مجرمین خطرناک(اغتشاش گران ومفسدان اقتصادی)

ایشاالله
ئ
مجرمین اقتصادی از همه خطرناک تر هستند
شکر گزاریت احیانا به خاطر ازادی این مفسد سیاسی واقتصادی که نبود؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
من نه فامیل این آقا هستم و نه باهاش کاری داشتم ولی هرکی مجازاتش را کشید باید آزاد بشه این چه حرف غیر منطقی هست که بعضی ها می زنند که باید در زندان بمونه یا اعدام بشه تا قوانین درست محکم نباشه بعضی ها سوءاستفاده میکنند ایراد از جای دیگری هست
آخرش تکلیف اون 300میلیونی که داده بود به کروبی معلوم نشد
mohamad
تو اين عكس داره با خودش ميگه حالا حالاها بايد شاگردي مه آفريدو بكنم فوت كوزه گري نزد اوست
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
کاش جناب شهرام جزایری وزیر اقتصاد ما بشود و وضعیت مردم هر روز بهتر
خوش به حال کروبی !
سيدجلال
آخی!
بنده خدا!
آفتابه دزد بوده طفلک!
شغل جدید ایشان؟
رشوه فقط دادنش بد است!!!!!
11سالش تموم شد ولی فرار از زندانش محکومیت نداشت که تو دبی گرفتنش !؟
بعد میگن مجرم سزا دیده!؟
reza
United States
به نظر من قوانین در کشور یا درست نیست یا بازدارنده نیست
کسی که به مجلس ششم رشوه داد تا برای او قاتون وضع کنند و از طریق قانون وضع شده کلی سود به جیب زد به نظر من خیلی خطر ناکتر از یک قاتل است چون با جان مردم زیادی بازی میکند و هیچ راهی برای مهار او نیست
چون قانون گذار را میخرد تا قانون را عوض کند
از ریسس مجلس تا حدود 120 نماینده که برای رای آوردن قاتون کافیست
خوب به نظر شما این متنبه شد ؟
این از تو زندان هم داشته کارهاش رو پیگیری میکرده
الان وضع زندگیش بده ؟ به نظر من خیلی ها تشویق شدند که کار این رو دنبال کنند
میگن 1 نهایتش 10سال هم بریم زندان خب ارزشش رو داره
نهایتا همین میشه که کشور ما میشه 95% ثروت دست دلال ها و 5% دست مردم و تولید کننده ها و سایرین
وقتی اسلام میگه دست دزد رو قطع کنید برای خشونتش نیست برای بازدارندگیشه که کسی جرات دزدی نکنه !
الان بهش گفتن بد بد بد ولش کردند
.اقعا متنبه شد فکر کنم از کمیته امداد هم بهش حقوق ماهیانه بدن وضعش خرابه بنده خدا !!!!!!!!
طاهرخانی
چشم رشوه بگیران روشن ؟؟؟