جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

آشنایی با آرتروز و روشهای پیشگیری از آن

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب: 383097
آرتروز بیماری است که افراد مسن و جوان را تحت تأثیر قرار داده است و نداشتن فعالیت بدنی و تغذیه صحیح باعث بروز این بیماری می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آرتروز یا استئوآرتریبت التهاب مفاصل است که غضروف مفصل آسیب دیده و به مرور از بین می‌رود، پس از آن استخوان‌ها ترک خورده که باعث درد شده، موجب بی‌تحرکی فرد می‌شود؛ بیشترین اعضای بدن که در معرض این بیماری هستند مفاصل زانو، ران، انگشتان دست، گردن، کمر و ستون فقرات است.

بی‌حرکت ماندن مفاصل به مدت طولانی و فعالیت نداشتن یکی از عوامل بروز آرتروز است که به باعث درد در زانو می‌شود؛ عدم فعالیت باعث خشکی مفاصل شده و پس از مدتی به سختی می‌توان پاها را حرکت داد؛ افرادی که چنین علائمی را در بدن خود مشاهده می‌کنند باید حتماً به پزشک مراجعه کنند.

علت به وجود آمدن این بیماری به طور کامل مشخص نیست اما در بین خانم ها بیشتر شایع است؛ عللی که تا کنون شناخته شده است: سن بالا (بیشتر افراد بالای ۴۰ سال) اما در بین جوانان نیز بسیار دیده شده است، ناهنجاری استخوانی مادرزادی، ورزشکارانی که مدام در معرض ضربه خوردن هستند، تصادفات رانندگی، بی تحرکی و فعالیت‌های ورزشی نداشتن، چاقی و اضافه وزن نیز موجب آرتروز می‌شود.

در ابتدای بیماری درد کم است اما اگر پیشگیری و به پزشک مراجعه نشود درد به مرور زیاد شده و باعث اخلال در خواب و خستگی در فرد مبتلا به آرتروز می‌شود.

افرادی که مبتلا به این بیماری شده‌اند باید بر روی زمین‌های صاف پیاده روی کنند، زیاد از پله بالا و پایین نروند، کارهای دستی سخت و فعالیت‌های کاری سخت را کم کنند و از برداشتن وسایل سنگین خودداری کنند.



اگر این افراد چاق هستند وزن را باید کاهش دهند، ورزش‌هایی مانند شنا و پیاده‌روی داشته باشند زیرا این ورزش‌ها باعت تقویت مفاصل می‌شود، طی کار روزانه چند دقیقه باید استراحت کنند، فعالیت بدنی باید به گونه‌ای باشد که به مفاصل زیاد فشار نیاید، در حال راه رفتن، نشستن و خوابیدن وضعیت بدن باید به شکلی صحیح قرار گیرد، ورزش های سبک گردن، دست‌ها، کمر و پاها به طور روزانه انجام دهند تا مفاصل خشک نشوند و باید از تغذیه مناسبی مانند مواد لبنی، ماهیچه و قلم، و موادغذایی که دارای کلسیم هستند برخوردار باشند تا بدن آنها مقاوم باشد.

انجام تمام این فعالیت‌ها باید با نظارت پزشک معالج باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *