جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۱

نرم‌افزار جامع الاحادیث عرضه شد

پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 379733
نرم‌افزار جامع‌الاحادیث شامل هزار و ۱۴۲ جلد کتاب روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و عرضه شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نرم‌افزار جامع الاحادیث حاوی متن ۴۳۷ عنوان کتاب در قالب هزار و ۱۴۳ جلد است که منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح، مشاهده ترجمه‌ها و شرح در کنار متن اصلی کتاب را شامل می‌شود.

جست‌وجو از طریق ریشه کلمات، جست‌وجوی ساده و پیشرفته در متون برنامه، ساده‌سازی محیط جست‌وجو، ارائه جست‌وجوی همزمان ترکیبی، الگو و ریشه، دسترسی به تفسیر آیات در دامنه احادیث، ارائه اطلاعاتی ارزشمند درباره کتب، مؤلفان و نسخه‌شناسی متون برنامه، ذخیره دامنه‌های تعریف شده از سوی کاربر در محیط نمایش، جست‌وجوی آیات در کتب و متن کامل ۱۰ دوره لغت‌نامه عربی و فارسی در ۶۲ جلد با قابلیت جست‌و جو از جمله امکانات این نرم‌افزار است.

این نرم‌افزار امکان مشابه‌یابی هوشمند روایات را به صورت ماشینی دارد چرا که انجام عملیات مشابه‌یابی و شناسایی میزان شباهت یک متن با حجم انبوه متون دیگر به ‌صورت دستی غیرممکن است.

مقایسه ماشینی احادیث مشابه از بررسی موارد مختلف و مشابه بین دو حدیث و ارائه اسناد بازسازی شده در کنار اسناد اصلی متن کتب به‌منظور فراهم آوردن زمینهٔ ارزیابی سند احادیث از جمله امکانات این نرم‌افزار به شمار می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صادق مصلحی
Iran, Islamic Republic of
چقدر دیر متوجه شدید این نرم افزار که ده سال پیش تولید شده و الان به نسخه چهارم یا پنجم رسیده؟؟