دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

انتقاد مفتی‌ مصری از افراط‌ برخی‌ علما

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب: 379284
مسلمانان از علمای خود انتظار دارند که احکام ناب اسلامی را بدون هرگونه افراطگرایی و تکفیرگونه به آنها انتقال دهند.
به گزارش جهان به نقل از مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه، «شیخ احمد محمود کریمه»، در نشست علمی «مبادی و ضوابط الفقه المقارن علی المذاهب الخمسه» که در سالن شهیدین مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار گردید، با اشاره به تبیین فقه مقارن در مذاهب اسلامی، اظهار کرد: فقه مقارن از رویکردهای فقهی به شمار میرود که با نگاه تقریبی بین مذاهب اسلامی در مراکز اسلامی تدریس میگردد.

وی با ابراز این که روایاتی همانند "مداد العلماء افضل من دماءالشهدا" دلالت بر اهمیت علم و علمپروری در عالم اسلام دارد، افزود: بنا به آیات قرآن، علمایی که زندگی خود را در طلب علم حقیقی وقف میکنند تا به اسلام و مسلمین خدمتی کرده باشند، دارای اجر بزرگی نزد خداوند متعال هستند.

استاد الازهر اذعان نمود: شریعت، به هر چیزی که منطبق به دین گردد، اطلاق میشود که در واقع همان اسلام ناب است. در اصطلاح معاصر به احکام عملی شریعت گفته میشود.

شیخ احمد محمود کریمه با ابراز این که مسلمانان از علمای خود انتظار دارند که احکام ناب اسلامی را بدون هرگونه افراطگرایی و تکفیرگونه به آنها انتقال دهند، اضافه نمود: در ملاک بودن سنت نبی مکرم اسلام(ص)، اختلافی بین شیعه و اهلسنت نیست، چرا که همه مذاهب اسلامی بر پیروی از قرآن و سنت تأکید دارند. سنت، به هر حکمی اطلاق می شود که از نبی مکرم اسلام(ص) به وسیله راویان ثقه برای ما نقل شده باشد.

استاد دانشگاه ظفار عمان با ابراز این که احکامی که جاهلانه و به دور از هرگونه مبانی عقلی باشد، جایی در شریعت اسلامی ندارد، خاطرنشان کرد: در تاریخ نیز میخوانیم که امام علی(ع)، قاضیای را به یمن روانه ساخت تا بر اساس احکام قرآن و سنت حکم کند و با آن با مردم به عدالت رفتار کند. این رفتار، برخلاف حکومت وهابیونی است که احکام و اعمال خود را بر مبنای تفکیر انجام میدهند.

استاد دانشگاه امام آل سعود عربستان با اظهار این که پیروان مذاهب شافعی و حنفی اذعان میکنند که امامان مذاهبشان از شاگردان امام صادق(ع) بودند، بیان نمود: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی در قم را میتوان کتابخانهای بزرگ و درخور توجه در عرصه تقریب بین مذاهب اسلامی نامید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *