دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

پولی‌شدن شابک، به‌مصوبه هیئت‌وزرا نیاز دارد

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 375706
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در سال ۷۵ که صدور شابک را وظیفه ارشاد دانسته،‌ گفت:‌ در این مصوبه ناشران ملزم به پرداخت وجه برای دریافت شابک نیستند،‌ پس پولی شدن شابک نیازمند تصویب هیئت وزیران است.
به گزارش جهان، محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با تسنیم،‌ از تشکیل جلسات متعدد این اتحادیه با اعضا برای بررسی موضوع شابک و بحث پولی شدن آن که اخیرا‌ً از سوی خانه کتاب مطرح شده است خبر داد و گفت:‌ در خلال این جلسات و بررسی مجموعه قوانین به مصوبه هیئت وزیران درباره فهرست نویسی پیش از انتشار و شماره استاندارد بین‌المللی کتاب «شابک»‌ رسیدیم که در جلسه ۲۵ اسفند سال ۷۵ به پیشنهاد شماره ۶۲۹۰/۱۰۰ مورخ ۱۶ اسفند سال ۷۴ کتابخانه ملی و به استاد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب شده است.

وی ادامه داد:‌ در این تصویب‌نامه کتاب به عنوان هر اثر چاپی غیر ادواری که به منظور ارائه به عموم انتشار یافته و بیش از ۲۵ صفحه داشته است،‌ تعریف شده است، همچنین در تعریف فهرست‌نویسی پیش از انتشار آمده است، تهیه اطلاعات کتابشناختی قبل از چاپ و انتشار اثر،‌ که معمولا در پشت صفحه عنوان چاپ می‌شود.

آموزگار تصریح کرد:‌ بند دیگر این مصوبه عبارت است از ضوابط اجرایی و مشخصلات فنی فهرست‌نویسی پیش از انتشار توسط کتابخانه ملی تهیه و ارائه خواهد شد،‌ مسئولیت تأیید نهایی فهرست‌های تهیه شده برای کتب بر عهده کتابخانه ملی ایران است.

وی گفت:‌ در مورد شابک نیز مشخصا آمده است:‌ «ضوابط اجرایی و نحوه استفاده از شماره استاندارد بین‌المللی شابک بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود». این مصوبه به امضای مرحوم حبیبی معاون اول رئیس جمهور وقت رسیده است. در این مصوبه صدور شابک از جمله وظایف ارشاد دانسته شده و تکلیفی نیز برای ناشران به جهت پرداخت وجه در نظر گرفته نشده است.

آموزگار گفت: با توجه به اینکه شابک از سال ۷۵ صادر می‌‌شود و ناشران نیز تاکنون وجهیه پرداخت نمی‌کردند،‌ طبق اصل استفهامی کار باید به روال سابق خود ادامه یابد، اگر قرار باشد وزارت ارشاد صدور شابک را پولی کند، باید این موضوع به تصویب هیئت وزیران برسد،‌ چرا که این قانون بالادستی است و طبیعتاً برای پولی شدن شابک باید مصوبه نیز تغییر کند.

وی در عین حال افزود:‌ تاکنون از سوی وزارت ارشاد جلسه‌ای با ما در خصوص شابک برگزار نشده است،‌ بنابراین ما خود به صورت خودجوش در سلسله جلساتی با اعضای اتحادیه این موضوع را بررسی کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *