دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

نفت داعش را سرنگون می‌کند؟!

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 374965
یک پایگاه اینترنتی آمریکایی در گزارشی درباره واکنش اخیر آمریکا به پیشروی گروه تروریستی داعش نوشت: آمریکا با هدف جلوگیری از حمله داعش به شرکت‌های نفتی خود در عراق به این گروه حمله کرده است.
به گزارش جهان، ایسنا به نقل از گلوبال ریسرچ، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در واقع برای مقابله با تهدیدی که داعش برای منافع واشنگتن در عراق دارد، اجازه "حملات هدفمند" در داخل عراق را صادر کرده است.

آمریکا تاکنون مواضع مختلفی را در عراق هدف قرار داده و در مرحله اول ظاهراً یکی از مواضع توپخانه ای داعش و یک کاروان حامل نیروهای این گروه را نزدیک اربیل هدف قرار داد.

شاید این سوال مطرح شود که چرا آمریکا هم‌اکنون که داعش تا این حد در عراق پیشروی کرده به یاد مقابله با این گروه از طریق حملات هوایی افتاده و چرا آمریکا مواضع داعش در اطراف اربیل را هدف قرار داده است؟ پاسخ این سوال اینست که مناطق اطراف اربیل(مرکز اقلیم کردستان عراق) کانون فعالیت شرکتهای نفتی آمریکایی است.

شهر اربیل با یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت مقر اداری صنعت نفت منطقه کردستان عراق به حساب می‌آید و یک چهارم نفت عراق در این منطقه تولید می‌شود. ذخایر نفتی این منطقه به قدری زیاد است که اگر منطقه کردستان از عراق جدا و تبدیل به یک کشور مستقل شود، نهمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان لقب می‌گیرد. از اینرو کردهای عراق مدعی تمام درآمد صادرات نفت این منطقه هستند.

اگر گروه تروریستی داعش اربیل را بگیرد، تولید نفت عراق و در سطحی وسیع تر، دسترسی دنیا به نفت به خطر می‌افتد و بهای نفت دقیقا در زمانیکه اروپا(مشتری نفت عراق) هنوز از رکود اقتصادی خارج نشده، افزایش خواهد یافت.

بهای نفت تا همین حالا نیز به علت تهدید ناشی از تحرکات داعش علیه اربیل افزایش یافته است. شرکتهای نفتی آمریکایی از جمله شورون و اکسون‌موبیل اقدام به تخلیه پرسنل خود از کردستان عراق کرده اند.

اما فعالان بازار نفت پیش‌بینی می‌کنند مداخله نظامی آمریکا مانع از افزایش بیش از پیش بهای نفت شود.

اولیور جاکوب تحلیلگر نفتی مستقر در سوئیس در این باره می گوید: در واقع شدت حملات هوایی آمریکا به خاطر نفت است. این حملات از پیشروی داعش جلوگیری می‌کند و باعث ثبات در جنوب و منطقه کردستان عراق می‌شود.

رسانه‌های آمریکایی گزارشهایی را درباره خطر داعش علیه تاسیسات تولید نفت در منطقه کردستان عراق منتشر کرده اند.

این در حالیست که فقط شرکتهای آمریکایی از احتمال توقف استخراج و تولید نفت در عراق ابراز نگرانی نکرده‌اند و شرکتهای نفتی انگلیسی نیز کارکنان خود را از این منطقه تخلیه کرده اند.

نشریه "اینترنشنال بیزینس تایمز" در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت همزمان با تشدید درگیریها بین نیروهای امنیتی با تروریستهای داعش در منطقه کردستان عراق شرکت‌های نفتی انگلیسی کارکنان خود را از این منطقه خارج کرده‌اند.

شرکت ترکیه ای گنل انرژی اعلام کرد پرسنل خود را از میادینی که هنوز تولید در آنها آغاز نشده خارج می‌کند.

این شرکت در عین حال تاکید کرد: میادین نفتی طاق طاق و طوقه همچنان امن هستند.

گنل انرژی افزود: ما همچنان اطمینان داریم دولت کردستان عراق توان حفاظت از تمامیت ارضی این منطقه و حفظ تاسیسات نفتی را دارد. شرکت "افرن" نیز از تعلیق فعالیت‌های خود در میدان نفتی "برداراش" خبر داده است.

این موارد باعث می‌شود دلیل حملات اخیر آمریکا به مواضع داعش و واکنش آن به پیشروی‌های داعش(پس از گذشت چند ماه) بیشتر روشن شود و این احتمال وجود دارد که به خطر افتادن منافع نفتی، آمریکا را به مقابله و از میان برداشتن این گروه وادار کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *