چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۳
۵

مخالفت سرپرست دانشگاه تهران با تذکر چندباره رئیس جمهور

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب: 374291
با تذکر چندباره رئیس جمهور در مخالفت با انتخاب شورایی روسای دانشگاه و تاکید بر تداوم رویه سابق در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این بار سرپرست دانشگاه تهران در موضعی خلاف آقای روحانی گفت: انتخاب رئیس دانشگاه‌ها با نظرسنجی، مشارکت دانشگاهیان و بهتر اداره شدن دانشگاه را به همراه خواهد داشت.
مخالفت سرپرست دانشگاه تهران با تذکر چندباره رئیس جمهور
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمود نیلی‌احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران با حضور در نشست خبری به مناسبت هشتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران اظهار داشت: تاریخ دانشگاه تهران بخش بزرگی از آموزش عالی کشور است و تبیین عملکرد دانشگاه تهران می تواند چراغ راه آینده باشد.

وی با بیان اینکه تحول در مأموریت دانشگاه‌ها امری طبیعی است، گفت: هر حوزه‌ای با گذشت زمان باید متحول شود و این تحول در مأموریت دانشگاه‌ها نیز امری طبیعی است و امروز به دانشگاه‌های کارآفرین و خلاق که نقش فعال‌تری در پیشرفت کشور داشته باشند نیاز است.

احمدآبادی تصریح کرد: دانشگاه تهران به دنبال آن است تا نقش خود را در این حوزه پررنگ‌تر ایفا کند و اصلاح نگرش‌ها، تحول در ساختارها و مأموریت‌های دانشگاه با پشتیبانی وزارت علوم، دولت و مجلس در دستور کار این دانشگاه است البته تغییر و تحول در دانشگاه تهران مترادف با تحول کلی در آموزش عالی کشور است که تأثیر مضاعفی در حوزه آموزش عالی خواهد داشت.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به انتخاب روسای دانشگاه ها با استفاده از نظرسنجی گفت: مدیریت دانشگاه باید مورد وثوق دانشگاهیان باشد و انتخاب مدیریت دانشگاه به وسیله دانشگاهیان در بهتر اداره شدن دانشگاه کمک شایانی می کند.

وی در همین رابطه افزود: لذا اگر فردی با نظرخواهی به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب شود می‌تواند نماینده واقعی دانشگاهیان باشد که در تمامی برنامه‌هایش مشارکت دانشگاهیان را به همراه خواهد داشت. البته برخی از روسای دانشگاه که با نظرسنجی انتخاب نشدند قطعا مقبولیت نسبی خواهند داشت.


نیلی‌احمدآبادی در ادامه با بیان اینکه کیفیت و تضمین کیفیت در اولویت کاری دانشگاه است، گفت: دانشگاه باید در مسیری حرکت کند که نیاز ذی‌نفع آن را برطرف کند. نیازمند نگاه یکپارچه و هماهنگ در حوزه‌های مختلف دانشگاه هستیم تا در اجرایی شدن اولویت ذکر شده قدم برداریم.

وی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های بین‌المللی از دیگر اولویت های دانشگاه است، گفت: گسترش ارتباطات بین‌المللی، تبادل استاد و دانشجو، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی و تحقیقات مشترک با مراکز بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های دانشگاه خواهد بود.

سرپرست دانشگاه تهران با تأکید بر این موضوع که دانشگاه به شدت از کمبود منابع مالی رنج می‌برد، گفت: بخشی از حل مشکل منابع مالی دانشگاه مستلزم نگاه ویژه‌ای است که دولت و مجلس باید به دانشگاه تهران داشته باشند.

وی پیرامون ساختار ۵۱ نفری در انتخاب رئیس دانشگاه تهران گفت: ۵۱ نفر از منتخبان دانشگاه در انتخاب رئیس دانشگاه نقش داشتند که استفاده از ظرفیت آنان در ادامه فعالیت‌های دانشگاه در دستور کار ما است و این ساختارها بازوی مشورت و فکری دیگری برای دانشگاه خواهد بود.

وی پیرامون اقدامات دانشگاه تهران در جبران کمبود منابع مالی دانشگاه گفت: در این خصوص سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه است که صندوق نیکوکاری و خیرین نیز ذیل آن تعریف می‌شوند و در دستور کار دانشگاه است تا از این سازمان استفاده کنند البته تأمین منابع مالی دانشگاه از طریق فعالیت‌های پژوهشی نیز در دستور کار است که دانشگاه تهران در این زمینه پیشرو دانشگاه‌های کشور است.

محمود نیلی‌احمدآبادی پیرامون طرح ساماندهی دانشگاه تهران نیز، گفت: در طرح ساماندهی دانشگاه، افزایش ظرفیت دانشجویی در دستور کار نیست البته هیچ وقت این طرح متوقف نبوده اما اجرای طرح با کندی مواجه بوده است آن هم به خاطر کمبود منابع مالی بوده است و این را هم باید بگویم که هیچ بخشی از فضای این طرح به هیچ واحدی واگذار نشده است.

وی پیرامون زمان معرفی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز، گفت: این موضوع در اختیار وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و من هیچ اطلاعی در این خصوص ندارم و کار خود را با جدیت تمام دنبال می‌کنم.

وی پیرامون همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز، گفت: سیاست اصلی ما همکاری گسترده‌تر با دانشگاه علوم پزشکی است اگرچه از لحاظ ظاهری تصمیمات جدا از هم گرفته می‌شود اما از لحاظ مفهومی یک واحد هستیم.

سرپرست دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر برگرداندن نشاط به دانشگاه‌ها گفت: همه ما می‌دانیم که دانشگاه آینه جامعه است و با نشاطی که در جامعه به وجود آمده دانشگاه نیز بی‌تأثیر از آن نیست اما جلب مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های دانشگاه‌ها در انجمن‌های علمی و صنفی در چارچوب ضوابط دانشگاه مورد تأیید ما خواهد بود.

وی افزود: دانشجویان می‌توانند در نقد و بررسی فعالیت‌های مختلف کشور در حوزه‌های مختلف و نه تنها در حوزه سیاست مشارکت داشته باشند.

نیلی‌احمدآبادی تصریح کرد: هرچه دانشجو احساس کند که در جامعه خود تأثیرگذار است و به آینده امیدوار باشد نشاط نیز به همراه خود خواهد آورد.

سرپرست دانشگاه تهران پیرامون برگرداندن اساتید بازنشسته نیز، گفت: دانشگاه در این خصوص در تلاش است تا اساتیدی که تمایل به بازگشت دارند را به دانشگاه برگرداند البته برگرداندن اساتید بازنشسته کار مشکلی است.

سرپرست دانشگاه تهران پیرامون کارکرد پردیس‌های بین‌المللی این دانشگاه نیز، گفت: از اینکه پردیس‌های بین‌المللی دانشجویان داخلی را جذب نکنند، اینگونه نیست بلکه وجه بین‌المللی فعالیت‌های پردیس بین‌المللی بیشتر است البته دلایل شکل‌گیری این پردیس‌ها همان مشکلات مالی دانشگاه‌ها است که پردیس‌های بین‌المللی می‌تواند یک فرصت باشد و می تواند محلی برای توسعه همکاری‌های بین المللی باشد.

وی پیرامون نوسازی ساختمان های کوی دانشگاه تهران نیز، گفت: بخشی از ساختمان‌های کوی دانشگاه بازسازی و نوسازی شده‌اند و حتی ساختمان‌های جدید هم احداث شده است اما نوسازی و بازسازی باید همیشه در دستور کار باشد.

نیلی‌احمدآبادی در پایان سخنان خود پیرامون جذب استعدادهای درخشان در سال‌های گذشته گفت: در خصوص پذیرش استعدادهای درخشان این دانشکده‌ها بودند که اعلام پذیرش کردند و در این خصوص دانشگاه اعلامی نداشت و طبق اعلام وزارت علوم آن پذیرش قابل قبول نبود به همین خاطر پذیرش استعدادهای درخشان در چند سال گذشته امکان پذیر نشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Spain
تحول از دید عده ای یعنی آشوب و فتنه در دانشگاه !
لعنت خدا بر کسانی که در صدد انحراف دانشگاه هستند !
دانشجوی دانشگاه تهران
Iran, Islamic Republic of
باز گرداندن اساتید بازنشسته در صورت تمایلشان!
آقای دکتر نیلی امیدوارم منظورت اون اساتیدی نباشه که در دولت قبل به خاطر فساد... باید اخراج می شدن و آبروشون می رفت ولی وزارت علوم قبل برای حفظ آبروی دانشگاه تهران( دانشگاه مادر) فقط به بازنشستگی آن ها قناعت کرد، و نگذاشت به خاطر حفظ آبروی جامعه ی دانشگاهی این مسائل در رسانه ها مطرح شود و در جامعه بر سر زبان ها بیافتد.
پدر و مادرها دختراشون را با هزارتا امید و آرزو می فرستن به دانشگاه( اون هم دانشگاه تهران، دانشگاه اول کشور) اون وقت چندتا استاد...
لااله الا الله
یوسف
این روند در ظاهر گامی بسوی دموکراسی است ولی دانشگاه محلی برای باند و باند بازی نیست دانشگاه ها باید از این روند صرف نظر کنند چون به ضرر انهاست متاسفانه این مسئله به دانشکده ها هم کشیده شده و باعث نگرانی شده نیروی توانمند و شایسته متاسفانه کنار زده می شود و.............
با انتخاب ریاست دانشگاهها توسط خود دانشگاهیان جنبه جمهوریت نظام تقویت خواهد شد و شور و نشاط به دانشگاهها باز خواهد گشت انتخاب مستقیم استانداران و شهرداران نیز طرح خوبی است و مردم سالاری را تقویت خواهد کرد چرا عده ای با این نوع انتخابات و حضور بیشتر مردم در صحنه مخالفت میکنند ؟
یک دانشجوی دانشگاه تهران
استاد ما را که حزب اللهی بود از دانشگاه تهران بیرون کرده اند و جای ایشان که 10 سال از بقیه جلوتر بود بازنشسته های فسیل را می آورند
....