شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

دُم خروس قاچاق اعضای بدن در کشور

يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 371167
رئیس هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی با تشریح دلالی در یکی از بیمارستانها که مصداق بیرون زدن دُم خروس قاچاق اعضای بدن است،نسبت به هزینه یکصدمیلیونی پیوند به دلیل ضعف وزارت بهداشت،که اعتراض برادر سخنگوی دولت نیز درآمده است.انتقاد کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پس از برگزاری نخستین نشست شورای عالی پیوند اعضا به ریاست وزیر بهداشت، مصطفی قاسمی رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه بیماران کلیوی در اعتراض به برخی از عملکردهای این شورا به تسنیم اظهار داشت: متاسفانه پس از برگزاری نخستین نشست شورای عالی پیوند اعضا به ما گفته‌اند که نباید در این شورا حضور پیدا کنیم و دلیل آن هم این است که ما معضلات پیوند در کشور را رسانه‌ای می‌کنیم و این در حالی است که کسی که این ممنوعیت را برای ما به وجود آورده است در گذشته خودش از اعضایی بود که با این انجمن همکاری می‌کرده است، اما متاسفانه امروز این فرد با ارتقای جایگاه تصمیمات خاصی می‌گیرد، البته شاید مجبور با اتخاذ چنین تصمیماتی باشد.

قاسمی ادامه داد: متاسفانه قاچاق اعضای بدن در قالب پیوند اعضاء از ایرانیان به افراد خارجی در بیمارستانهای متعددی انجام می‌شود و هیچ نظارت مشخصی نیز وجود ندارد به طوری که ما مدتهاست درباره این معضل گلایه کرده‌ایم، ولی پس از حادثه‌ای که در یکی از بیمارستانهای خصوصی رخ داد و اعضای بدن یک فرد ایرانی را به یک عراقی می‌خواستند پیوند بزنند اقداماتی صورت پذیرفت ولی در نهایت نتیجه مطلوب گرفته نشد. به طوری که آن بیمارستان همچنان به روند خود ادامه فعالیت می‌دهد و تنها تذکری به پزشک مربوطه دادند.

دم خروس دلالی و قاچاق اعضای بدن در کشور بیرون زد

وی با اشاره مصداقی به وجود مشکل پیوند اعضای بدن ایرانیان به خارجی‌ها گفت: هم اکنون یکی از بیماران عربستانی را در یکی از بیمارستانهای کشور به همین صورت دلالی و قاچاق پیوند زدند و این بیمار عربستانی فوت کرده است و مسئولان مربوطه نمی‌دانند که چطور این معضل را برطرف کنند و این مسئله نیز به ضعف نظارت و عملکرد وزارت بهداشت برمی‌گردد، همانطور که ما امروز شاهد آن هستیم کسی را که بر منصب ریاست اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت قرار گرفته است به هیچ عنوان با مقوله دیالیز آشنا نیست و حتی بیماران از رفتار‌های وی گلایه دارند.

اعتراض برادر سخنگوی دولت به عملکرد شورای عالی پیوند اعضا

قاسمی به برگزاری نخستین جلسه شورای عالی پیوند اعضا اشاره کرد و گفت: در این شورا آقای نوبخت برادر دکتر نوبخت سخنگوی دولت نیز حضور داشت و خود وی گلایه کرده بود که چرا NGOها در این شورا حضور ندارند و این در حالی است که به ما گفته‌اند دیگر اجازه حضور در این شورا را ندارید و این در شرایطی است که بیشترین اطلاعات، آمارها و ارتباط مستمر با بیماران را انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی دارد.

بیمارستانهای که قاچاقی پیوند می‌کنند

وی درباره دیگر معضلات انجام پیوند در بیمارستانهای کشور تصریح کرد: متاسفانه پس از دو سال از بخشنامه‌ای که وزارت بهداشت برای نظارت بر پیوند در بیمارستانها صورت پذیرفت می‌گذرد، هنوز شاهد آن هستیم که بیش از ۱۷ بیمارستان به انجام پیوند اقدام می‌کنند در حالی که براساس آخرین آمارها تعداد کمی از پیوندها با هماهنگی این انجمن صورت پذیرفته است و بیمارستانها به صورت خودسرانه به پیوند کلیه اقدام می‌کنند.

هزینه پیوند ۹ میلیونی به بیش از یکصد میلیون افزایش یافت، دلیل عدم نظارت

قاسمی درباره هزینه‌های سرسام‌آور پیوند کلیه نیز گفت: پیوند کلیه براساس موازین قانونی و براساس عرفی که وجود دارد تا حدود ۹ میلیون تومان هزینه دربر خواهد داشت، ولی امروز ما شاهد آن هستیم که به دلیل عدم نظارت و اقدامات خودسرانه بیمارستانها هزینه انجام پیوندها به بیش از یکصد میلیون تومان رسیده است.

پیوند از مرگ مغزی رایگان است، ولی هم اکنون ۱۷ میلیون می‌گیرند

وی درباره معضل هزینه پیوند از مرگ مغزی نیز گفت: امروز بار دیگر شاهد هستیم که وقتی عنوان می‌شود انجام پیوند مرگ مغزی رایگان است ولی در یکی از همین بیمارستانهای تهران (ب) از بیمار ۱۷ میلیون تومان گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که هیچ نظارتی در این رابطه نیست.

قاسمی در توضیح این مسئله که به هر حال وزارت بهداشت برای برطرف کردن چنین معضلی شورای پیوند را تشکیل داده است، عنوان کرد: بله. این کار خوبی است، ولی چرا نباید NGOهای مربوطه در این شورا حضور نداشته باشند به طوری که برادر سخنگوی دولت نیز به این مسئله اعتراض می‌کند و از آن طرف فردی که سالها با ما فعالیت می‌کرد امروز خودش مسبب حذف ما از این شورا است.

کارشناسان وزارت بهداشت حقوق بگیر شرکت‌های وارداتی شده اند

وی با اشاره به معضل دیگر بیماران کلیوی و دیالیزی خاطرنشان کرد: متاسفانه باید عنوان کنم کارشناسان فعال در این حوزه حقوق‌بگیر شرکتهای وارداتی شده‌اند و ما می‌توانیم با ارائه مستندات لازم این مسئله را ثابت کنیم و مسلما چنین روندی برای بیمار و روند امور پیوند و سر و سامان دادن بیماران کلیوی بسیار آسیب‌زا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *