پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰
۲

چرا ماست‌ها دیگر آب نمی‌اندازند؟

سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب: 370473
کارخانه‌های صنایع لبنی اخیرا ترفندی برای قوام بیشتر ماست‌های پاستوریزه خود بکار می‌برند.
به گزارش جهان به نقل از همشهری، انواع ماست پاستوریزه تولید شده در برندهای مختلف، دیگر مانند گذشته آب نمی‌اندازند که علت آن استفاده اندکی از شیرخشک در تولید این محصول است.

در گذشته ماست‌های تولید شده کارخانه‌های صنایع لبنی پس از باز شدن و مصرف مقداری از آن، مانند ماست‌هایی که به صورت سنتی تولید می‌شدند، به اصطلاح آب می‌انداختند و کمی رقیق‌تر می‌شدند.

اما کارخانه‌های صنایع لبنی اخیرا ترفندی برای قوام بیشتر ماست‌های پاستوریزه خود بکار می‌برند تا ماست‌های تولیدی‌شان به اصطلاح سفت‌تر و پرچرب‌تر به نظر برسد که در این روش درصدی شیر خشک در فرآیند تولید به ماست اضافه می‌شود تا قوام ماست بیشتر شود. اما پیش از این گفته می‌شد برای قوام پیدا کردن ماست به آن نشاسته اضافه می‌کنند که به نظر می‌رسد این کار از نظر اقتصادی صرفه ندارد و استفاده از شیر خشک منطقی‌تر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ممد
United Kingdom
شیر خشک ماست را سفت می کند اما ماست مبتلا به غش در معامله می شودرسول اكرم صلى الله عليه و آله از كنار مردى گذشت كه گندم مى فروخت . از او پرسيد: چگونه مى فروشى ؟ او چگونگى را به عرض رسانيد. خداى تعالى وحى فرستاد كه دست در گندم ببر. حضرت دست مباركش را به گندم فرو برد. درون آن گندم را مرطوب و نمناك يافت . پس فرمود: كسى كه در معامله غش و فريب به كار برد، از ما نيست.
Iran, Islamic Republic of
شیرخشک وارداتی اگر شیر خشک واقعی باشه، ارزش غذاییش از شیرهای آبدار! و وایتکس دار! تولید داخل بمراتب بیشتره. اگر صنایع لبنی از شیرخشک واقعی استفاده کنند، جای تشکر داره. ضمن اینکه وجود نشاسته در لبنیات تقلب بحساب میاد. در حالیکه استفاده از شیرخشک در لبنیات تقلب نیست، چون خودش لبنیاته
اما طبق گزارش شما استفاده از شیرخشک برای صنایع به صرفه تر از نشاسته ست. یعنی قیمت شیرخشک برای اونا از نشاسته کمتر در میاد
نکته اینجاست: قیمت شیرخشک از قیمت نشاسته بمراتب بیشتره، مگر اینکه شیرخشک تقلبی باشه. یعنی ماده بسیار خطرناک ملامین (مسبب آسیب های جدی کلیوی) که آزمایشهای معمولی که در آزمایشگاههای مواد غذایی روی شیر انجام میشه، نمیتونن اونو شناسایی کنند. برای تشخیصش آزمایشهای ویژه لازمه که متاسفانه وزارت بهداشت آسوده خیال ما هرگز دغدغه ای در این مورد نداشته