سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۳
۱۰
روایت میرکاظمی درباره الزامات دیپلماسی انرژی؛

اظهارات زنگنه پیرامون تامین گاز اروپا و کسری نفت عراق در راستای منافع ملی نیست

چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 368321
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت اظهارات زنگنه پیرامون تامین گاز اروپا و کسری نفت عراق در راستای منافع ملی نیست.
اظهارات زنگنه پیرامون تامین گاز اروپا و کسری نفت عراق در راستای منافع ملی نیست
به گزارش جهان، سیدمسعود میرکاظمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت، در پاسخ به سؤالی در رابطه با اظهارات اخیر بیژن زنگنه وزیر نفت مبنی بر تأمین گاز اروپا درصورت قطع گاز از سوی روسیه و تامین کسری احتمالی درصورت قطع صادرات نفت عراق، چنین اظهاراتی را در راستای تامین منافع ملی ندانست.

وی با بیان اینکه در بحث انرژی آن چیزی که اهمیت دارد بحث عرضه و تقاضا در جهان است، گفت: در هر مقطعی یک حدی از انرژی عرضه می‌شود و معادل آن هم مصرف انرژی وجود دارد، گاهی عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد. در چنین وضعیتی خریداران به نوعی به دنبال کاهش قیمت هستند و تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی‌ از طریق اتحادیه‌ها و آژانس‌های بین‌المللی به تولیدکنندگان انرژی فشار آورده و تخفیف‌های لازم را اخذ کنند.

میرکاظمی در ادامه به وضعیت افزایش تقاضا و کاهش عرضه هم اشاره کرد و اظهار داشت: در کل بحث عرصه و تقاضا به نوعی از رشد اقتصادی جهان تبعیت می‌کند، اگر رکود بالا باشد معمولاً رشد پائین است و به تبع آن تقاضا برای انرژی کمتر خواهد بود و اگر شاهد رشد باشیم، به تبع آن تقاضا نیز افزایش پیدا کرده و باعث می‌شود اگر عرضه محدود باشد، قیمت‌ها تغییر کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پس از پایان سخنان خود در رابطه با تعادل عرضه و تقاضای انرژی در جهان و در ادامه بیان مباحث خود اظهار داشت: درباره سؤالی که پرسیدید باید بگویم این موضوع ۲ بخش دارد؛ یکی درباره روسیه که پس از اتفاقات اوکراین اعلام کردیم که گاز اروپا را تأمین می‌کنیم و دوم اتفاقاتی که داعش در عراق رقم زده و در پی آن اعلام وزیر محترم نفت مبنی بر اینکه ما تأمین‌کننده کسری بازار خواهیم بود.

وی با بیان اینکه از ۲ مقوله می‌توان به این موضوع توجه کرد و آن را مورد بررسی قرار داد، در بیان ۲ مقوله یاد شده، گفت: یک بعد این موضوع سیاسی است که وزارت خارجه باید نسبت به آن واکنش نشان دهد.

میرکاظمی افزود: ما مقابل اروپائی‌ها هم‌پیمانانی داریم که در بعضی مواقع به خصوص در سازمان ملل با توجه به حق وتویشان می‌توان از آنها استفاده کرد. به نظرم نباید بین ما و آنها با توجه به تنش‌های بین ما و اروپا تنشی به وجود آید.

میرکاظمی در ادامه گفت‌وگوی خود به حوادث کشور عراق نیز اشاره کرد و افزود: در این کشور هم مجموعه‌ای از صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و مرتجعین منطقه دست به دست هم دادند تا با کشتار و جنایت هم اسلام را بدنام کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سکوت بین‌المللی در قبال حوادث رخ داده در عراق، این سکوت را بازی در زمین آمریکایی‌ها و غرب دانست و افزود:‌ هرگونه عدم مقابله با این اتفاقات یک نوع امتیاز منفی برای کشور محسوب می‌شود.

میرکاظمی با بیان اینکه از لحاظ دیپلماسی انرژی هم بیان بعضی مباحث از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران جای تعجب دارد، گفت: من از چنین اظهاراتی تعجب می‌کنم زیرا این موضوع به نفع کشورمان نیست.


وی به ارائه تحلیلی پیرامون قیمت انرژی پرداخت و این سؤال را مطرح کرد که آیا جمهوری اسلامی ایران به این سمت برود که قیمت انرژی در جهان افزایش پیدا کرده یا وضعیت کاهش قیمت را در پیش بگیریم.

وی در پاسخ به پرسش فوق اظهار داشت: مصرف‌کنندگان تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت صرف می‌کنند به تبع آن تولیدکنندگان نیز علاقه‌مند به قیمت منطقی و تأمین‌کننده منافع خود هستند.

وی همچنین یادآور شد: اگر ما به ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته بازگردیم و قیمت نفت را در نظر بگیریم، درخواهیم یافت که در دهه ۱۹۷۰ قیمت نفت با نوسانات موجود ۲۰ و ۳۰ دلار بود و گاهی نیز افزایش یا کاهش پیدا می‌کرد، قبل از انقلاب ما تا قیمت ۴۰ دلار را تجربه کردیم اما این قیمت را مدت کوتاهی شاهد بودیم و مجدداً قیمت‌ها به وضعیت سابق بازگشت. این نوسانات به دلیل همان بحث عرضه و تقاضا و سیاست‌های آمریکا در ارتباط با دلار است البته من وارد این موضوع نمی‌شوم و قصد دارم قیمت را مورد ارزیابی قرار دهم.

میرکاظمی در همین زمینه خاطرنشان کرد: سایتی وجود دارد که قیمت تجهیزات نفتی را متناسب با قیمت نفت ارائه می‌کند. شما اگر در آن سایت قیمت تجهیزات را بررسی و سپس آن قیمت‌ها را با قیمت کالاهای غیرنفتی موجود مقایسه کنید، درخواهید یافت که قیمت کالاهای غیرنفتی نسبت به ۱۰ سال پیش چندین برابر شده، هزینه‌های توسعه میدان‌های نفتی افزایش چشمگیری داشته و مابقی کالاها نیز چنین رشدی را داشته‌اند اما قیمت نفت متأسفانه هماهنگ با رشد سایر کالاها نبوده است.

وی با بیان اینکه قیمت امروز نفت قیمت مورد علاقه ما نیست، خاطرنشان کرد: هر صحبت و هر سیاستی را در دیپلماسی انرژی در پیش می‌گیریم باید به افزایش قیمت و منطقی کردن آن منتهی شده و زمینه افزایش قیمت را فراهم کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر نفت درباره تأمین گاز اروپا توسط ایران در صورت قطع گاز از سوی روسیه، اظهار داشت: به دلیل مقابله روسیه با اوکراین و برخی سیاست‌های دولت‌های غربی، غربی‌ها اعلام کرد که تحریم علیه روسیه را کلید می‌زنند. چند سال پیش نیز چنین تهدیدی را کردند که روسیه بلافاصله اعلام کرد اگر تحریمی علیه کشورش صورت گیرد از ابزار گاز علیه اروپائی‌ها استفاده خواهد کرد که این بار نیز این موضوع را مطرح کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نباید عجولانه با این اظهارنظر با روسیه مقابله می‌کردیم بلکه بایستی تأمل بیشتری به خرج می‌دادیم زیرا روسیه در برخی از محافل بین‌المللی از سیاست‌های کشورمان پشتیبانی کرده است البته وزارت خارجه باید به این موضوع بپردازد که از لحاظ سیاسی چنین اظهارنظری خوب بود یا نه و آیا روس‌ها در قبال این اظهارنظر وزیر نفت واکنشی از خود نشان داده‌اند؟

وی همچنین به شرایط صادرات گاز اشاره کرد و افزود: ما به صورت ال ان جی یا خط لوله می‌توانیم به اروپا گاز صادر کنیم که به دلیل وجود عدم امکانات بین ۳ تا ۴ سال این امکان وجود ندارد، به همین دلیل یعنی عدم وجود امکان صدور گاز دلیلی ندارد که بخواهیم مواضعی را در جهت تامین گاز اروپا بیان کنیم.

میرکاظمی در ادامه مجددا به قیمت‌های انرژی اشاره‌ای کرد و با بیان اینکه قیمت گاز تقریباً نصف قیمت نفت است و قیمت نفت نیز در مقایسه با سایر کالاهای غیرنفتی از رشد کمتری برخوردار بوده، اظهار داشت: اگر ما قدرت خرید کشورهای تولیدکننده نفت را در نظر بگیریم می‌توان مقایسه‌ ساده‌ای بین قیمت نفت در دهه پیشین با قیمت فعلی نفت داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است مثلاً قیمت نفت چهار تا پنج برابر شده باشد اما قیمت یک انس طلا نسبت‌ به دهه‌های گذشته بیش از چهل یا پنجاه برابر افزایش پیدا کرده است.

وی در همین زمینه گفت: تغییر قیمت‌ها به دلیل دلارهای بدون پشتوانه‌ای است که در بازار منتشر می‌شود. متأسفانه ارز رسمی که با آن خرید انرژی اتفاق می‌افتد دلار است به خصوص در اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت، از این بابت این کشورها خسارت می‌بینند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مجددا به حوادث عراق اشاره کرد و گفت: ما امروز در عراق شاهد فتنه جدیدی هستیم، مجموعه سیاست‌های غربی و صهیونیستی در حال رخ دادن در این کشور است.

« کشورهایی مانند آمریکا و صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه دست به دست هم دادند و با تجهیز نیروهای تروریستی با استفاده از منابع مالی و آموزش در اردوگاهیشان عده‌ای را به اسم مسلمان وارد منطقه کرده‌ و به دنبال تجزیه عراق هستند.»

وی اقدامات تروریستی داعش را محکوم کرد و گفت: آنها به دنبال این هستند که با چنین اقداماتی وجهه مسلمانان را خراب کنند البته واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی و تمامی مقامات نظام موضع کشورمان در مخالفت با اقدامات داعش را نشان می‌دهد بنابراین ما نباید در حوزه دیپلماسی انرژی سیاستی را اتخاذ کنیم که خلاف جهت‌گیری‌های سیاسی کشور باشد.

میرکاظمی ادامه داد: اینکه ما بگوییم کسری نفت بازار را در پی بروز مشکل برای نفت عراق تأمین می‌کنیم کمی عجولانه بود؛ این موضوع متناسب با سیاست خارجی و دیپلماسی انرژی ما نیست.

وی با بیان اینکه هر شوک به بازار می‌تواند افزایش قیمت را در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد: رسیدن به قیمت منطقی جزو اهداف سیاست‌های انرژی کشور است. نمیانده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: ما می‌توانیم برخورد همپیمانان غرب با این موضوع را نیز بررسی کنیم. اگر شما به سایت اوپک مراجعه کنید مصاحبه‌های دبیرکل اوپک را مشاهید می‌کنید و درخواهید یافت که آنها با ما همراه نیستند بلکه با عربستان و گروه‌های غربی همراهند، به همین دلیل آنها بلافاصله پس از اتفاقات عراق طی مصاحبه‌هایی اعلام کردند که نگران نباشید و ما نفت را تأمین خواهیم کرد.

«اظهارات رئیس اوپک شوک قیمتی را به حالت عادی بازگرداند البته از عربستان نیز نقل قول شد که توان تولید ۱۲.۵ میلیون بشکه نفت را دارد که این کشور نیز جزو عاملین اقدامات تروریستی در عراق و سیاست‌های انرژی خود را با اوپک هماهنگ نمی‌کند بلکه با G۲۰ هماهنگ می‌کند. در واقع عربستان علاقه‌مند است که سیاست‌های غربی را دنبال کند.»

میرکاظمی با بیان اینکه از عربستان توقعی نیست اما اینکه جمهوری اسلامی نیز همزمان با آنها و بدون فوت وقت این موضوع را اعلام کند، با سیاست‌های انرژی هماهنگی نیست و جای تأمل دارد، ‌گفت: صورت مطلوب این بود که ما به سرعت این مباحث را مطرح نمی‌کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره مجدد به اظهارات وزیر نفت پیرامون تامین گاز اروپا درصورت قطع گاز از سوی روسیه، گفت: این موضوع و تبعات آن را باید از وزارت امور خارجه سؤال کرد اما طبیعی است وقتی آنها به موضوعی معترض هستند حرف‌های خود را در جلسات مشترکی مطرح کرده یا به صورت کتبی ارائه کنند و اگر قرار باشد در مقطعی اقدامی برای ما انجام دهند آن را معطل خواهند کرد.

وی اضافه کرد: واکنش روس‌ها به درجه کار و وسعت آن بستگی دارد اما نکته قابل توجه این است که ما نبایستی در حوزه روابط بین‌المللی نفت و انرژی کشور همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد اروپا بچینیم زیرا ممکن است مذاکرات ژنو طولانی شود و ما به نتیجه‌ مورد نظر خودمان نرسیم، به همین دلیل نمی‌توانیم برنامه‌های انرژی کشور را معطل کنیم.

« در بحث جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های خارجی در حوزه نفت یا به عبارتی در دیپلماسی انرژی باید به گونه‌ای حرکت کنیم که از همه استعدادهای جهانی بتوانیم بهره ببریم. در واقع دیپلماسی انرژی را برای توسعه کشور استفاده کنیم.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چگونه با این وضعیت می‌توانیم صادرات نفت خود را بالا ببریم و آیا با این مصاحبه‌ها صادرات نفت خام کشور افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: در تحریم نفتی آمریکا سناریویی را دنبال می‌کند که مذاکرات ژنو نیز بر روی آن تأثیری نگذاشته مبنی بر اینکه اداره اطلاعات انرژی آمریکا مدتی است مکلف شده هر سه ماه یک گزارش را به کنگره و یک گزارش به اوباما بدهد.

وی اضافه کرد: در آن گزارش با تحلیلی که بر روی تقاضا و عرضه نفت خام در جهان می‌کنند به گونه‌ای تحریم علیه ایران را تنظیم می‌کنند که قیمت جهانی نفت به هم نریزد، البته ایران جزء تولیدکنندگان قابل توجه در اوپک است و اگر ما بتوانیم از ظرفیتمان کامل استفاده کنیم در بازار بسیار اثرگذار خواهیم بود.

وی همچنین تصریح کرد: آمریکایی‌ها تحلیل می‌کنند که در سه ماه آینده رشد اقتصادی جهان چه قدر خواهد بود، تولید در کشورهای اوپک و غیر اوپک چه تغییراتی دارد و سپس این ۲ را در تراز یکدیگر قرار می‌دهند و به این نتیجه می‌رسیدند که میزان تحریم ایران را باید چه مقدار در نظر بگیرند. به گونه‌ای که قیمت جهانی نیز تغییری نکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علت این اقدام این است که به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات اقتصادی که آمریکا و اروپا با آن درگیرند نمی‌توانند تنش قیمت نفت را تحمل کنند بنابراین قیمت نفت در ارزیابی‌هایشان به عنوان یک پارامتر مهم لحاظ می‌شود، حال در چنین شرایطی اینکه ما بگوییم ما مصاحبه‌ای کنیم تا نفت ما را بخرند یا در ژنو به نتیجه‌ای برسیم اصلاً به این موضوع بر نمی‌گردد و به وضعیت عرضه و تقاضای جهان مرتبط است.

میرکاظمی در پایان گفت‌وگوی گفت: اگر جهان از رکود اقتصادی خارج شود تقاضای کل افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل آمریکا علاقمند نیست که قیمت افزایش پیدا کند زیرا مجبور می‌شود تحریم نفتی ایران را کندتر کند در این صورت ایران می‌‌تواند با عرضه بیشتر قیمت را کنترل کند و آنها نیز حتماً پیچ تحریم ایران را شل می‌کنند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی اسد
Iran, Islamic Republic of
پس معلوم شد که شما آدم روسیه و چین هستید
شما که اینجور میگی پس زنگنه هم صد درصدادم اروپا و امریکاست!!!!!!
شمااقای علی اسد میدونی منافع ملی یعنی چه!
طاهر
United Kingdom
شما که میدونی یعنی چه موقع ای که نفت و گاز ما تحریم شد چه کشورهایی آن را جبران کردند!!!؟؟؟؟؟؟ روسیه کدام قطع نامه سازمان ملل را برای ایران وتو کرد؟؟؟؟؟ این آقای میرکاظمی دلش برای روسیه سوخته نه منافع ما ..... خاک بر سر ما که این فرد وزیر نفت مابوده!!!! یک بچه هم بهتر تحلیل می کند.!!!!!!!!!!!
United States
چه ربطی داره به موضوع؟؟؟
مگه فراموش کردید.اگه به 4 - 5 سال قبل نه خیلی قدیما برگردی حتما بخاطر می آوری که وزیر نامبرده جزء برادران شعاری نه غزه نه لبنان است . خب حالا هم عرق ملی اش را خواسته نشان بدهد.
علي
متاسفانه ايشان علاقه زيادي به واردات و صادرات دارند!!‌ صادرات نفت خام!!! واردات بنزين!!!!
زماني اين تئوري وجود داشت كه از نفت ميبايد براي مقابله با سياست‌هاي چپاولگران استفاده كرد، اما اكنون خودمان در مقابله با اين گفته عمل ميكنيم!! بدبختانه اقتصادي آنقدر قوي شده كه خيلي از مسائل را تحت‌آلشعاع قرار داده است!!!
نمیشه کلا حرف نزنه کسی این شرق و غرب مشغول هم باشن ما کارمونو بکنیم؟
از ریاست کمیسیون انرژی چه خبر؟
Iran, Islamic Republic of
اخوی رای نیاورده و الان دیگه فقط یک نماینده ساده و عضو هست .رئیس نیست
رحمت
بازار انرژی مسیر خود را پیدا میکند کما اینکه پس از بحران اوکراین ، روسیه با چین وارد معامله انتقال گاز شد و در واقع رقیب خط لوله صلح شد آیا ما این رفتار روسیه را بایستی خصمانه تلقی کنیم . مثل معروف غربیها را فراموش کرده اید ؟ بیزینس ایز بیزینس . از دیگر سو قطع کلی گاز روسیه به اروپا افکار عمومی اروپا را برعلیه روسیه رامی شوراند . بالطبع رفتارهای خشن را قابل توجیه میکند. در زمینه تجاری برخورد احساسی خیلی توجیه ندارد . خوب است جناب وزیر سابق قدری جهانی بیندیشند. وبیاد داشته باشند اعزام افرادی بنمایندگی از سوی جمهوری اسلامی در کنفرانس اوپک در شرایط روئ کار بو دن دولت مورد حمایت جناخ ایشان چه آسیبی به وجهه دانشمندان وسیاست مداران فرهیخته کشور وارد شد . ومنافع ملی را نابود کرد.