چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

اعلام نتایج انتخابات افغانستان به تاخیر افتاد

سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب: 368192
مقام‌های رسمی افغانستان در شرایطی تاکید کردند: اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری این کشور چند روز به تاخیر خواهد افتاد که اختلافات و تنش بر سر تقلب احتمالی نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در افغانستان را تهدید می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مقام‌های رسمی افغانستان در شرایطی تاکید کردند: اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری این کشور چند روز به تاخیر خواهد افتاد که اختلافات و تنش بر سر تقلب احتمالی نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در افغانستان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار بود نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا چهارشنبه اعلام شود ولی به علت اینکه مقام های انتخاباتی افغانستان می خواهند آراء بیش از ۲۰۰۰ مرکز اخذ رای را بار دیگر مورد بازنگری قرار دهند اعلام نتایج اولیه انتخابات به تاخیر افتاده است.

بر اساس این گزارش عبدالله عبدالله که پیش از این نامزد پیشتاز انتخابات افغانستان بوده اعلام کرده است که به علت "تقلب بارز و آشکار" نتایج انتخابات را قبول نخواهد کرد. این در حالی است که اشرف غنی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این انتخابات را کاملا پاک ارزیابی و با یک میلیون رای بیشتر ادعای پیروزی خود را مطرح کرده است.

سازمان ملل و کشورهای کمک رسان به افغانستان به شدت نگران بن بست سیاسی در افغانستان هستند. تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ادامه بن بست سیاسی در افغانستان می تواند موجب بروز اعتراضات خیابانی و بی اعتمادی‌ها جدید خواهد شد.

یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید کرد: ما بازرسی از حدود ۲ هزار مرکز اخذ رای را پس از آن آغاز کرده ایم که کمیسیون انتخابات تصمیم گرفت تا نسبت به شفاف برگزار شدن انتخابات اطمینان حاصل کند. اعلام نتایج اولیه انتخابات تا زمانی که این بازرسی پایان یابد، به تاخیر خواهد افتاد. ما امیدواریم این بازرسی روز جمعه پایان یابد و سپس زمان جدیدی را اعلام خواهیم کرد. در جریان بازرسی های انجام شده برخی آراء غیر معتبر و بی ارزش بوده است.

در انتخابات ۱۴ ژوئن افغانستان بیش از ۶ هزار مرکز کار اخذ رای را بر عهده داشتند. طرفداران اشرف غنی از تاخیر به وجود آمده انتقاد کرده اند ولی از تلاش های صورت گرفته برای جلوگیری از تقلب استقبال می کنند.

عبدالله عبدالله که در انتخابات سال ۲۰۰۹ میلادی نیز ادعای تقلب گسترده را مطرح کرده بود بار دیگر اعلام کرده است که قربانی تقلب وسیع و فراگیر در انتخابات شده است.در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبدالله عبدالله بیش از ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد و اشرف غنی نیز موفق به کسب ۳۱/۶ درصد آرا شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *