چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۲
جلسه پر حاشیه شورای شهر؛

حمله اصلاح‌طلبان به یک روزنامه، پاسخ جالب سروری و زنده شدن یاد رکن 2

سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب: 366944
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران درباره انتقادات مطرح شده از تیتر یک خبر گفـت: آنقدر رسانه‌ها را تحت فشار نگذارید که جرأت نکنند مطلب بنویسند؛ این رفتار منطقی نیست و خلاف عقل و انصاف است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در هفتادوپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران برخی اعضای شورای شهر انتقاداتی درباره نحوه انتشار اخبار در روزنامه همشهری بیان کردند.

غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری خطاب به روزنامه همشهری گفت: تذکر بنده مربوط به نحوه صفحه‌بندی و برخورد خبری این روزنامه با اتفاقات درون‌ شهری است.

وی با اشاره به اینکه این روزنامه از بودجه عمومی استفاده می‌کند و باید نظارت ویژه‌ای بر این روزنامه وجود داشته باشد، گفت:‌ روز گذشته در ارتباط با لایحه مربوط به ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی خبر را به گونه‌ای منتشر کرد که شورای شهر را مقابل مردم قرار داده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از قالیباف شهر تهران می‌خواهم به صورت جدی مدیریت روزنامه همشهری و شورای سردبیری را مورد توجه قرار دهد چرا که این روزنامه با نحوه چینش خبرهایش شورای شهر را مقابل مردم قرار می‌دهد.

محمد حقانی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با تائید اظهارات انصاری خاطرنشان کرد: شهرداری و سازمان زیباسازی لایحه‌ای را جهت ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی تهیه و مطرح کردند. وقتی این لایحه به شورای شهر آمد برای تنقیح قوانین بود. در واقع لوایحی که شهرداری تنقیح کرده بود را به تصویب رساندیم اما اینطور رفتار کردن درست نیست زیرا در مواردی حتی صحبت‌های رئیس‌ شورا و هیئت رئیسه نیز منعکس نمی‌شود.

وی افزود: اگر هر یک از ما بدون گرایش صحبتی داشته باشیم به گونه‌ای بیان می‌شود که سمت و سویی دارد. به عقیده بنده بهتر است نماینده‌ای صاحب صلاحیت و منتخب شورا به عنوان شخصیت فعال با این رسانه تعیین شود تا مطالب این روزنامه درباره شورای شهر را پیش از انتشار بررسی و صحت و سقم آن را تأئید کند در این راستا نیز پیشنهادم تقی‌پور سخنگوی فعلی شورای شهر است.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهارات اعضای شورا گفت: در بحث تبلیغات محیطی و صنفی موضع شورا درون‌زایی نبوده است؛ درباره موضوع دیروز نیز ۱۶ مصوبه‌ای که در این زمینه وجود داشت و به صورت سلیقه‌ای نسبت به آنها عمل می‌شد به یک مصوبه تبدیل شد.

وی ادامه داد: قرار بود روزنامه همشهری اخبار شورای شهر را از روی سایت شورا بردارد. بنده فکر می‌کنم بهتر است به همین شیوه عمل شود.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز درباره این موضوع گفت: اینگونه برخورد کردن با یک رسانه در بورکینافاسو انجام نمی‌شود. این مصوبه را ما تعیین کرده‌ایم و باید محکم از آن دفاع کنیم، مصوبه روز گذشته ما فرزند نامشروع نیست که بخواهیم آن را کتمان کنیم تنقیح انجام داده‌ایم که کار بسیار خوبی هم بوده است.

وی افزود: مرتکب چه کار بدی شده‌ایم که امروز یک رسانه را باید مورد انتقاد قرار دهیم اگر اینگونه باشد که بگوییم هر چه ما بگوییم بنویسید، پس باید رسانه را خفه کنیم. روزنامه همشهری عین مصوبه تعیین شده را نوشته و این برخورد مناسبی با رسانه نیست باید اجازه دهیم یک رسانه نفس بکشد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در ادامه گفت: درخواست می‌کنم روزنامه همشهری گزارشی از مطالبی که درباره شورای چهارم منعکس کرده را ارائه دهد زیرا حجم گزارشاتی که از این شورا منعکس شده با دوره قبلی قابل قیاس نیست.

غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در پاسخ به اظهارات سروری گفت: بحث بنده درباره اصل لایحه نبود و معتقدم کار شایسته‌ای صورت گرفته اما بحث بنده درباره انتخاب تیتر بود که در این روزنامه به این شکل آمده «تصمیم شورای شهر برای ساماندهی تبلیغات شهری». این نحوه تیتر زدن تحریک‌آمیز بوده است.

وی افزود: اگر همشهری خبری از شورای شهر و مدیریت شهری منتشر می‌کند باید انصاف را هم رعایت کند.

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به پیشنهاد حقانی مبنی بر انتخاب یک عضو شورا جهت نظارت بر صحت و سقم اخبار همشهری پیش از انتشار گفت: این پیشنهاد مرا یاد قبل از انقلاب انداخت که مطالب رکن ۲ باید پیش از انتشار تائید می‌شد!

اسماعیل دوستی در جریان جلسه امروز و بعد از صحبت درباره گورستان‌های شهر تهران دوباره مسئله مربوط به روزنامه همشهری را مطرح کرد و گفت: رفتار امروز شورا درشأن شورای شهر نبود مگر انصاری چه حرفی زد؛ وی فقط گفت در تنظیم تیتر اخبار دقت شود.

وی با بیان اینکه انصاری اسمی از خفقان نیاورد و همه می‌دانیم وی طرفدار آزادی روزنامه‌ها است، ادامه داد: همه می‌دانند عملکرد روزنامه همشهری به چه صورت است! حقانی نیز پیشنهاد داد تقی‌پور اخبار مربوط به حوزه شهری آن را نظارت کند چرا صحبت از رکن ۲ و ساواک می‌کنید مگر شورا ناظر بر عملکرد شهرداری نیست چرا نباید بر روزنامه همشهری نظارت داشته باشد و از بیان این پیشنهاد ناراحت می‌شویم.

وی در ادامه گفت: شورای دوره دوم در این زمینه عمل کرد که ناظری بر روزنامه همشهری در نظر گرفته بود اما در شورای دوره سوم نظارت وجود نداشت.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وقتی دوستی مطلبی را بیان می‌کند (همه) یعنی آقای دوستی است! وی ادبیات را تغییر داده و معتقد است همه یعنی خودش است روزنامه همشهری در چارچوب قوانین عمل کرده و دقایقی پیش یکی از مسئولان این روزنامه در تماس با بنده اعلام کرد که خبر روز گذشته را از روی سایت شورا برداشته است.

وی افزود: نباید انقدر رسانه‌ها را تحت فشار قرار داد که جرأت نکنند مطلب بنویسنند این رفتار منطقی نیست و خلاف عقل و انصاف است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یا با رسانه‌ آشنا نیستید یا خلط مبحث می‌کنیدگفت: شما که دم از دموکراسی می‌زنید هرکجا کوچکترین حرف و یا برخوردی با شما بشود بدترین برخوردها را می‌کنید حتی مصوبات خود را انکار کرده و نام آن را منطق می‌گذارید.

مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران برای پایان دادن به این بحث گفت:‌اهمیت رسانه برای همه اعضای شورا شناخته شده است و استنباط ما از اظهارات انصاری این بود که باید تیتر بهتری برای خبر روز گذشته انتخاب می‌شد چرا که آن تیتر مناسب نبوده است.

وی ادامه داد: تیتر این روزنامه درباره مصوبه شورای شهر برای ساماندهی تابلوهای خیابانی بوده است در حالی که مصوبه شورا گسترده‌تر از این بوده و موضوع مذکور بخشی از مصوبه تشکیل می‌داده است.

وی با اشاره به اینکه برای آن جلسه ۲ ساعته شورای شهر می‌شد تیتر بهتری را انتخاب کرد اظهار داشت: به عقیده بنده با توجه به اینکه در هفته اصناف به سر می‌بردیم تیتر بهتری انتخاب شود اما به طور کلی این موضوع آنقدر ابعاد نداشت؛حافظی رئیس کمیسیون سلامت نیز گفت بهتر است جلسه‌ای بگذاریم تا برخی از این مسائل را با هم در میان بگذاریم زیرا مسائل ما با همشهری جدی است این در حالی است که نظارت نیز حق ماست و کاشانی نیز آن را تأئید کرده است.

وی گفت: صحبت‌های بنده با توجه به شناختی که سایرین از بنده دارند، جانبدارانه نیست و حقانی هم پیشنهاد داد ناظری که منتخب اعضای شورای شهر است برای نظارت بر همشهری انتخاب شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *