جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

انتقاد از نحوه کیفیت سنجی در شورای رقابت

يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 366505
رئیس سازمان ملی استاندارد از بررسی موضوع کنترل کیفی بنزین توسط این سازمان در شورای عالی استاندارد خبر داد.
به گزارش جهان، نیره پیروزبخت در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال فارس در مورد وضعیت استاندارد بنزین در کشور، اظهار داشت: بنزین از سال ۸۳ مشمول استاندارد اجباری شد، بر این اساس در سال ۸۴ تفاهمنامه‌ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت منعقد شد که بر اساس آن کنترل بنزین توسط وزارت نفت انجام شود و سازمان استاندارد نیز در این مسئله نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: تا سال ۹۰ سازمان استاندارد نظارت های خود را بر بنزین انجام می‌داد ولی در قانون بودجه سال ۹۱ این کار به وزارت نفت سپرده شد.

پیروزبخت تصریح کرد: به این ترتیب قرار شد، نظارت بر رعایت کیفیت و استانداردهای عرضه فرآورده‌های نفتی داخل و وارداتی توسط بخش دولتی و خصوصی و با مسئولیت وزارت نفت انجام شود.

وی اظهار داشت: از این جهت سازمان استاندارد نتوانست آن طور که لازم است بنزین را کنترل کند، اما در سال ۸۹ مصوبه‌ای وجود داشت که بر اساس آن وزارت نفت باید آزمایشگاه بنزین استان هرمزگان را تکمیل کند تا سازمان استاندارد کیفیت بنزین را مورد ارزیابی قرار دهد.

رئیس سازمان استاندارد با بیان اینکه وزارت نفت دستگاه‌های لازم برای این کار را خریداری کرد، افزود: به دلیل وجود برخی مغایرت‌ها بین فعالیت‌های وزارت نفت و سازمان استاندارد، این دستگاه‌ها در کارتن باقی ماند و استفاده نشد تا اینکه در ابتدای سال ۹۲ سازمان استاندارد اعتراض شدیدی را نسبت به مسئولان وزارت نفت مطرح کرد و عنوان کردیم که چند سال است این دستگاه‌ها در فضای نامناسب در بندرعباس باقی مانده و دچار آسیب خواهد شد.

وی ادامه داد: این درحالی بود که دستگاه‌های وارداتی ناقص بودند و شرکت سازنده نیز تعهدی برای راه‌اندازی آنها نداشت که در نهایت با توان داخل این دستگاه‌ها راه‌اندازی شدند.

پیروزبخت با بیان اینکه نواقص موجود در این زمینه تا پایان تیرماه برطرف خواهد شد، گفت:‌از پایان تیرماه سازمان استاندارد آمادگی تست بنزین را در بندر عباس دارد که البته انجام این کار به طور رسمی نیازمند تصویب شورای عالی استاندارد یا دولت است.

به گفته رئیس سازمان استاندارد آزمایش انواع بنزین اعم از یورو۲ و یورو۴ در این آزمایشگاه قابل انجام است.

وی با بیان اینکه موضوع کنترل بنزین توسط سازمان استاندارد در آزمایشگاه بندرعباس بزودی در شورای عالی استاندارد مطرح خواهد شد، گفت: بحث‌های مالی با وزارت نفت نیز در این مورد مطرح است، به طوری که کارمزد خدمات برای واردات بر مبنای استاندارد اجباری باید از وزارت نفت اخذ شود که این مسئله را نیز در شورای عالی استاندارد مطرح خواهیم کرد.

پیروزبخت با تاکید بر اینکه تست بنزین کار سختی نیست و معیار مشخصی دارد، گفت: در بسیاری از کشورها آزمایشگاه‌های مطابق با استانداردهای جهانی وجود دارد که می‌توانیم در صورت وجود اختلاف بنزین را برای آزمایش به این آزمایشگاه‌ها بفرستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر بنزین با استاندارد یورو۴ در کشور وجود دارد، نیز گفت: طبق آزمایش‌های وزارت نفت و سازمان محیط زیست بنزین یورو۴ در کشور وجود دارد و ما نیز به محض گرفتن مجوز آزمایش‌های لازم را انجام خواهیم داد.

* چرا برای کیفیت خودرو باید به حکم حکومتی نیاز باشد

رئیس سازمان استاندارد در ادامه در مورد وضعیت کیفیت خودروها و انتقادات مطرح شده از سوی رئیس سابق سازمان استاندارد در مورد عدم توجه به نظر سازمان استاندارد در کنترل کیفی خودروها، اظهار داشت: بسیاری از انتقادات رئیس سابق استاندارد به حق بوده ولی باید به جایی برسیم که برای کیفیت خودرو نیازی به حکم حکومتی نباشد چرا ایربگ که برای ایمنی مردم لازم است، برای نصب در خودرو باید مصوبه از دولت بگیرد و خودروساز چرا نباید این قطعه را خودش قرار دهد.

وی تاکید کرد: تولید خودرو باید طوری باشد که از برخورد انفعالی خارج شود و تولیدکننده و مصرف‌کننده وضعیت انفعالی نداشته باشند.

پیروزبخت ادامه داد: چرا شرکت‌های خودروساز به این نتیجه می‌رسند که ایمنی مصرف‌کننده نه از طریق قطعات خودرو بلکه با آپشن‌های جدا از قطعات اصلی مانند آتش خاموش‌کن، تضمین شود؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعامل مناسبی بین سازمان استاندارد و وزارت صنعت وجود دارد، گفت: در کمیته سیاست‌گذاری خودرو تمام مشکلات این صنعت مطرح می‌شود و در حال حاضر رویکرد وزارت صنعت به سمت افزایش کیفیت خودرو است و مثل سابق به ما فشار نمی‌آورند.

رئیس سازمان استاندارد ادامه داد: در مورد خودرو، اصلاح و بازنگری استانداردهای مرتبط با خودرو و اصلاح فرآیندهای تأیید نوع خودرو در حال انجام است.

وی توضیح داد: استانداردهای خودرو در ۴ حوزه تجدیدنظر شده که در این رابطه استاندارد اتوبوس از نظر استحکام سقف و ستون مورد تجدیدنظر قرار گرفته و این استاندارد از ابتدای خرداد امسال اجباری شده است.

به گفته وی در استاندارد تعداد و محل چکش‌های اضطراری، محل استقرار باطری و همچنین در مورد باک سوخت نیز تجدیدنظر انجام شده است.

پیروزبخت تصریح کرد: سازمان استاندارد آمادگی دارد، تعدادی شرکت بازرسی مورد تایید خود را در زمان راه‌اندازی اتوبوس اعزام کند که این پیشنهاد به وزارت راه ارائه شده ولی هنوز جواب قطعی به ما داده نشده است.

* در فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو استعلام کیفیت از سازمان استاندارد گرفته نشده است

رئیس سازمان استاندارد در ادامه با انتقاد از شورای رقابت به دلیل عدم دریافت نظر سازمان استاندارد در مورد کیفیت خودروها، گفت: در فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو متوجه شدیم که استعلام کیفیت از شرکت بازرسی کیفیت انجام شده درحالی که این شرکت یکی از شرکت‌های مورد تایید سازمان استاندارد است و ما انتظار داشتیم از سازمان استاندارد، استعلام لازم دریافت شود.

وی تصریح کرد: اعتراض در مورد لزوم دریافت استعلام از سازمان استاندارد در مورد کیفیت خودروها را به شورای رقابت اعلام خواهیم کرد.

پیروزبخت در ادامه در مورد کیفیت نمک عرضه شده از سوی شرکت‌های تولیدکننده نیز به فارس گفت: آنالیز نمک تصفیه شده توسط سازمان استاندارد انجام می‌شود ولی شرایط محیطی نمک و نحوه تولید آن تحت کنترل وزارت بهداشت است و ما ویژگی‌ها و شرایط تولید را کنترل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان کنترل ویژه‌ای بر روی نمک‌های تولیدی خواهیم داشت، مشکل کیفی نمک‌های تصفیه استاندارد را رد کرد و گفت: اگر وزارت بهداشت مایل باشد، آمادگی داریم تا کنترل کیفی نمک را در تیم‌های مشترک انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان کالاهای اساسی مانند پنیر، شیر، شکر، جعبه‌های مقوایی قنادی و خرما مورد کنترل بیشتر سازمان استاندارد قرار می‌گیرد، گفت: کنترل کیفیت زولبیا و بامیه جزو وظایف سازمان نیست ولی تصمیم گرفتیم به طور تصادفی پروکسید موجود در روغن این شیرینی را بررسی کنیم و به وزارت بهداشت ارائه دهیم.

رئیس سازمان استاندارد همچنین از اصلاح فرآیندها و رویکردها در زمینه استاندارد در سازمان ملی استاندارد خبر داد و گفت:‌ استانداردسازی، ارزیابی انطباق، اندازه‌شناسی و تائید صلاحیت به عنوان محورهای اصلی سازمان ملی استاندارد مطرح هستند.

وی از پیگیری طرح تحول این سازمان با هدف تحول ساختار سازمانی و تحول در نظام استانداردسازی کشور خبر داد و گفت: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز ۴ راهکار شامل تعیین نیازها و اولویت‌های جامعه برای تدوین استاندارد، تدوین استانداردها بر مبنای استانداردهای روز دنیا، پژوهش‌های کاربردی و همچنین ترویج و اشاعه فرهنگ استانداردپذیری در جامعه در حال پیگیری است.

پیروزبخت در پایان از برگزاری اجلاس نانو در سال ۲۰۱۵ در ایران خبر داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *