يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۶
۱۳
درباره شبکه تازه تأسیس با موضوع انقلاب اسلامی

بیم و امیدها درباره شبکه «افق» سیما/ پشتوانه‌ای که دیگر شبکه ها ندارند!

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 366355
صدا و سیما طی سال‌های اخیر شبکه‌های مختلف و با رویکردهای تخصصی راه اندازی کرده است که از آن‌ها به عنوان نسل دوم شبکه‌های تلویزیونی نام برده می‌شود. "نسیم"، "بازار"، "تماشا"، "شما" از جمله این شبکه‌ها هستند. شبکه "افق" در میان این شبکه ها، با رویکرد فرهنگی به جمع شبکه های تلویزیونی اضافه شده است.
بیم و امیدها درباره شبکه «افق» سیما/ پشتوانه‌ای که دیگر شبکه ها ندارند!
گروه فرهنگی جهان نيوز ـ علی ستوده نیا: "افق" نام شبکه تلویزیونی جدیدی است که می خواهد درباره انقلاب اسلامی و همه موضوعات مرتبط با آن از جمله دفاع مقدس، صدور انقلاب، بیداری اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی فعالیت کند. این شبکه سیزدهم خرداد ماه با پخش برنامه‌های فرهنگی و دفاع مقدسی کار خود را به صورت آزمایشی در تهران آغاز کرد.

از آنجا که یکی از نقدهای جدی به تولیدات تلویزیونی در سالهای اخیر، ضعف در پرداخت هنرمندانه به آرمانهای انقلاب اسلامی بود، به نظر می رسد راه اندازی این شبکه بتواند به شکل اختصاصی و با رویکردی واحد، تا اندازه ای نقاط ضعف سیما در این حوزه را برطرف کند. هر چند نقد به تولیدات سایر شبکه های تلویزیونی در این خصوص همچنان وارد و پابرجاست. 

اگر چه قضاوت درباره محتوا و برنامه های شبکه "افق" که به تازگی کار خود را آن هم به صورت آزمایشی آغاز کرده است خیلی زود است، اما به هر حال نمی توان راه اندازی شبکه ای را که موضوع آن پاسداشت و معرفی آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است، به فال نیک نگرفت.

هر چند مسأله کمبود بودجه، این شبکه را مانند سایر بخشهای تلویزیون تهدید می کند و در نهایت مجبور است لااقل در آغاز راه برای پر کردن آنتن خود به سمت برنامه های تکراری برود، اما مطمئناً مشکلات مالی صدا و سیما روی این شبکه بیش از سایر شبکه ها تاثیر خواهد گذاشت، چرا که با توجه به اهداف شبکه، چنانچه مسیر برای تولید غنی و فاخر، که قاعدتا هزینه بر است هموار نشود یکی از بزرگترین رسالتهای صدا و سیما با شکست مواجه خواهد شد. 

اگرچه کمبودهای اعتباری و مالی در صدا و سیما، شبکه های تازه راه‌اندازی شده را ناچارا به سمت بازپخش تولیدات تکراری برده است، اما بکارگیری این اقدام برای شبکه "افق" از هم اکنون با مشکل مواجه است چرا که تعداد آثار تولید شده در سیما طی سی سال اخیر با موضوع انقلاب اسلامی، به اندازه سریال ها و فیلم های سینمایی با موضوعات دیگر نیست که این شبکه بتواند آنها را به شکل تکراری پخش کند! 

به رغم همه این نگرانی ها، امیدواری بسیار زیادی وجود دارد که این شبکه، بتواند به موفقیت دست یابد. روز گذشته در خبری اسامی افرادی که در تولید برنامه برای این شبکه نقش خواهند داشت از جمله نادر طالب زاده و وحید جلیلی، احسان محمد حسني و وحيد يامين پور منتشر شد. هر یک از این افراد موفقیت های خوبی در عرصه رسانه و تولیدات هنری داشته اند. از جمله می توان به برگزاری موفقیت آمیز چهار دوره «جشنواره فیلم مردمی عمار» و کشف و معرفی استعدادهای هنری جوان دغدغه مند و متعهد در راستای اهداف انقلاب، توسط این افراد اشاره کرد. اکنون همان استعدادهای جوان که روند رو به رشدی در راستای حرفه ای تر شدن در حوزه تولیدات تلویزیونی و سینمایی اعم از داستانی و مستند داشته اند، می توانند پشتوانه محکمی برای تولیدات فاخر در این شبکه تازه تأسیس باشند. پشتوانه ای که هر گاه در هر نهادی به آن تکیه شده، موفقیت اعجاب آوری به همراه آورده است. تجربه تولید برنامه اثرگذاری چون «ثریا» گواه این موضوع در سازمان صدا و سیما است.

در پایان باید گفت در نظر گرفتن ردیف بودجه قابل توجه برای این شبکه، انتخاب مدیران کارآمد و کار بلد، برنامه ریزی برای جذب مخاطب به شکل "عام" نه "خاص"، دعوت از هنرمندان متعهد، حرفه ای و برنامه سازان آزمون پس داده برای تولید در این شبکه، اطلاع رسانی گسترده در معرفی شبکه از سوی سایر رسانه ها و داشتن عزم جدی برای جبران مافات سی و چند سال اخیر در تولید آثار هنری مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی، می تواند اتفاقی قابل توجه در ارتقای سطح فرهنگی جامعه ایجاد کند و شبکه "افق" تبدیل به رسانه ای برای پیگیری مطالبات نظام در حوزه موضوعات مغفول مانده مرتبط با انقلاب اسلامی به خصوص در بخش فرهنگ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیرمهدی
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر بعد از سالها انحصاری بودن ساخت فیلم و سریال برای روشنفکران زمینه برای کار بچه های متعهد انقلاب هم فراهم شده است.
بنیامین
این شبکه عالی میشه
خیلی جای کار داره، تمام بچه های ارزشی در کنار این شبکه و حامی تولیدات فاخر فرهنگی هستند
منصوری
Iran, Islamic Republic of
اقای ضرغامی همه فعالیت مثبتش توی سازمان یک طرف این اقدام صحیحش هم یک طرف. دست مریزاد.
رحیم
United States
این هم شبکه داریم این هم روش. کدوم یکی تونستند جلوی ماهواره رو بگیرند؟
حرف حساب جواب نداره. اونایی که منفی دادن لطفا" جواب بدن
اتفاقا خیلی اثر داشته .حد اقل در اطرافیان ما
برای آنان که از تلوزیون تنها توقع سرگرمی داشتند نسبتا خوب و موثر بوده ولی برای آنان که دنبال برنامه های خارج از عرف دینی و .. بوده اند معلوم است که قانع کننده نیست!!
همه چیز رانباید درتقابل با ماهواره معنی کرد بچه های مذهبی اگه بخوان یه برنامه ببینن که حرف اوناهم توش زده شده باشه وبه علایقشون بخوره چی کار به ماهواره دارن!خوب این قشرهم حقی دارن!
بعضی ها به خاطر نگاه و تفکر اتباهشون به زندگی نمیتونند از ماهواره دل بکنند.
اگه همه برنامه هاش مثل کلیپ ایستاده ایمش باشه عالیه
فعلا ما امیدواریم که یک اتفاقات مثبتی با اومدن این شبکه بیفته ...ایشالا مایوس نشیم
چون الباقی شبکه های صدا و سیما که به دیدنشون نمی ارزن
حران
Iran, Islamic Republic of
هیچی نشده اصلاح طلبان (افساد طلبان) امروز در روزنامه شرق به این شبکه حمله کردند!
افق به شبکه ای تبدیل خواهد شد که یک روز خوش از دست افساد طلبان نخواهد داشت.
هنوز البته بمباران من و تو - بی بی سی ضد این شبکه آغاز نشده
میری
ای کاش یه شماره حسابی چیزی میذاشتن تامردم هم نقشی درتامین بودجه صداوسیما داشته باشند این تبلیغات بی محتوای تلویزیونی دیگه واقعا اعصاب خرد کن شده من به شخصه حاضرم مبلغی ازجیب خود جهت کمک به صداوسیما بپردازم تااین تبلیغات بی محتوا حذف بشن مثلا توسال فرهنگ هستیم اما تبلیغات سیما ضدفرهنگ عمل میکنند.
محمداحمدى النگ
Germany
باسلام من بااينكه هنوز شبكه افق رو نديدم ولى باپيگيرخبرهاى اين شبكه فهميدم يه شبكه عالى مثل شبكه هاى ديگه است وان شاه الله موانع از سرراه اين شبكه برداشته شود وبه صورت.رسمى كارخودشو شروع كند تا ماى كه در مشهد زندگى مىكنيم بتونيم بيشتر باآرمان هاى امام و هشت سال دفاع مقدس آشنا بشيم مخصوص ماى كه ده هفتادى هستيم