جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
حجت‌الاسلام قرائتی عنوان کرد:

لزوم احیای زکات با آموزش چهره به چهره

چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب: 365903
عضو شورای زکات کشور با بیان اینکه 22 واجب فراموش شده، شناسایی شده است که یکی از آنها زکات است، گفت: آموزش امر زکات باید چهره به چهره و رو در رو با مردم صورت گیرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محسن قرائتی ظهر امروز در همایش زکات استان اصفهان با اشاره به سوره توبه آیه 60 اظهار کرد: در تقسیمات زکات به روایات قرآن آمده است که زکات ابتدا برای فقرا، مساکین، عاملین، مولفه‌ها، رقاب، قارمین، فی سبیل الله و بن سبیل اختصاص پیدا کند.
 
وی با اشاره به اینکه به زکات به دلیل صداقتی که دارد، صداقات هم گفته می‌شود، افزود: اگر مسلمانی همه واجبات و مستحبات خود را پرداخت کرد، مجاهد، رزمنده و پیروز است.
 
عضو شورای زکات کشور با طرح این موضوع که برخی عنوان می‌کنند در جامعه تعادلی پیش آید که نه فقیری باشد و نه فرد بسیار غنی، تصریح کرد: نمی‌شود افرادی پولدار در جامعه نباشند تا فقر در جامعه به وجود نیاید و چنین چیزی ممکن نیست.
 
وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه عاملین زکات باید تعادل و محبوبیت مردمی داشته باشند، تصریح کرد: توصیه می‌شود، عاملین زکات تشویق شوند، چرا که برای زکات وقت گذاشتند.
 
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه زکات را علاوه بر فقرا باید برای افراد ورشکست شده، زندانیان و فی سبیل الله هم هزینه کرد، افزود: در مراحل بعد از این موارد زکات را برای ساخت، مسجد، مدرسه، پل درمانگاه و ابن سبیل هزینه و آبروی افراد را حفظ کنید.
 
وی در تعبیری زکات را مقسوم و اولویت موارد کمک را مقسوم‌علیه و ایجاد تعادل را خارج قسمت عنوان کرد و ادامه داد: چهره حکومت اسلامی نیز به ایجاد همین تعادل، تشویق، محبوبیت، تجربه، آزادی زندانیان، دستگیری از ورشکستگان و در راه‌ماندگان حاصل از زکات است.
 
عضو شورای زکات کشور اضافه کرد: اگر به فقرا و مساکین زکات دادیم، آنها کار و تلاش می‌کنند و همان افراد در آینده خود جزئی از پرداخت‌کنندگان زکات می‌شوند.
 
وی با تاکید به این نکته که زکات در کشور ما واجب فراموش چند میلیونی است، گفت: 22 واجب فراموش شده میلیونی را شناسایی کردم.
 
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه چرا یک واجب را انجام نمی‌دهیم، گفت: 3 هزار و 200 آیه قرآن در مورد زکات است که لفظ زکات نیز 32 بار و برکت هم 32 بار در قرآن تکرار شده است.
 
وی با بیان اینکه مقصر این عدم شناخت واجب هم مردم نیستند، گفت: روحانیون باید به همان اندازه که برای سایر امور وقت می‌گذارند باید برای زکات هم وقت بگذارند.
 
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه در قرآن در مورد هر مسئله آیه  داریم، بیان کرد: در حالی که 120 رشته دانشگاهی داریم، هنوز آیات متخص این رشته‌ها در دل قرآن شناسایی نشده است و روحانیون می‌توانند برای هر کدام از این رشته‌های تحصیلی آیات مخصوص آن را استخراج کنند.
 
وی به 270 نکته حقوقی با عنوان سیمای حقوقی در قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن 500 تا 600 آیه در مورد علوم سیاسی و 500 آیه در مورد و حدیت در باب معماری و شهرسازی شناسایی و استخراج شده که اکنون به صورت کتاب درسی شده است.
 
عضو شورای زکات کشور با اشاره به اینکه اعداد موجود در قرآن رمز است، افزود: برخی از دانشمندان سایر کشورها به این به همین نتیجه آیات و روایات ما در قرآن رسیده‌اند.
 
وی خطاب به روحانیون حاضر در جلسه گفت: گفت‌وگوی چهره به چهره در امر زکات سیار تاثیرگذار است و شما روحانیون باید برای زکات با مردم در روستا، کشاورزان خانه به خانه و چهره به چهره صحبت کنید.
 
وی با تاکید به اینکه باید کار نو انجام شود، به روحانیون حاضر در جلسه توصیه کرد به نکات اخلاقی توجه بیشتری شود.
 
عضو شورای زکات کشور با اشاره به نزدیک شدن ماه رمضان بیان کرد: در این ایام رعایت حال مردم را بکنید و مواظب کوتاه خواندن نماز، عدم خروج صدا از مسجد، خواندن خطبه‌های کوتاه و انس با قرآن باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *