دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

برگزاری همایش بین‌المللی دکترین مهدویت

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب: 364366
دبیر دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با تشریح برنامه‌های این همایش گفت: هرچه این همایش‌ها به‌صورت علمی و فاخر برگزار شود، دکان‌هایی که به نام امام زمان(ع) باز شده و افراد ساده و عاشق این آموزه را فریب می‌دهند، بسته خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام سید مسعود پورسید آقایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد، با اشاره به موضوع اصلی این همایش با عنوان «اخلاق و سبک زندگی زمینه‌ساز، راهبردها و راهکارها» گفت: این همایش روز‌های ۲۲ و ۲۳ خرداد از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

دبیر دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، اظهار کرد: دکترین مهدویت نگاه راهبردی به این آموزه دارد لذا باید به‌دنبال راهبردها و راهکارها برای جامعه زمینه‌ساز و منتظر باشیم، تا از برداشت‌های انحرافی از مضامین انتظار جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم، درباره مهمترین دستاوردها و نتایج برگزاری ۹ دوره همایش دکترین مهدویت تصریح کرد: ما با آن نقطه مطلوب و هدف‌گذاری این همایش فاصله داریم اما سطح مقالاتی که به همایش رسیده و به‌صورت مجموعه مقالات چاپ شده است نشان می‌دهد که پژوهش‌های عمیق و فاخر مهدوی صورت گرفته است.

رئیس پژوهشکده مهدویت افزود: هرچه این همایش‌ها به‌صورت علمی و فاخر برگزار شود، دکان‌هایی که به نام امام زمان(ع) باز شده و افراد ساده و عاشق این آموزه را فریب می‌دهند، بسته خواهد شد زیرا این آموزه با چند تا خواب و داستان دروغین به وجود نیامده است بلکه اندیشه فاخر است که باید توسط علما به جامعه عرضه شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه اگر آموزه‌های فاخر مهدوی توسط علما عرضه نشود، دیگران دکان‌داری خواهند کرد، گفت: این همایش‌ها از باز شدن این دکان‌ها جلوگیری می‌کنند که با فریب مردم آنها را منحرف می‌کنند و سطح انتظارات از این همایش و مباحثی که در آن مطرح می‌شود بالا رفته و این دستاورد مبارکی است.

دبیر دهمین همایش دکترین مهدویت همچنین به ایجاد یک عزم و همیاری ملی برای برگزاری این همایش در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: یک همیاری ملی در این زمینه صورت گرفته و همه به میدان آمده‌اند تا یک همایش آبرومند در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود و ما نیز تلاش می‌کنیم از منظر علمی بحث مهدویت را به‌صورت فاخری عرضه کنیم.

وی همچنین درباره برنامه‌های دهمین همایش دکترین مهدویت خاطرنشان کرد: ۳۲ اندیشمند از ۱۵ کشور همچون تونس، پاکستان، عراق، اندونزی، اردن، لبنان، انگلیس، اسپانیا، مصر، الجزایر، آمریکا، آلمان، عربستان، فرانسه و یمن میهمان این همایش هستند و ملاک برای دعوت از آنها ارائه مقالات علمی بوده است. همچنین بیش از ۱۲۰ عنوان مقاله از استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده که در کمیسیون‌های پنج‌گانه مقالات داخلی و خارجی توسط صاحب‌نظران و اندیشمندان ارائه خواهد شد.

تجلیل از مهدی‌یاوران در مراسم افتتاحیه همایش دکترین مهدویت

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام موسوی‌نسب مسئول دبیرخانه همایش دکترین مهدویت نیز از برگزاری مراسم رونمایی کتاب و تجلیل از مهدی‌یاوران در روز افتتاحیه این مراسم خبر داد و گفت: برخی از چهره‌های شاخص همچون آیت‌الله ری‌شهری، آیت‌الله قرهی، خانم مرضیه دباغ، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، دکتر عصار، سردار رادان، دکتر علی‌آبادی، حجت‌الاسلام سیدعباس لاجوردی، خانم نرگس آبیار و سیدمهدی میرداماد به‌عنوان مهدی‌یاوران تجلیل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۰ دوره گذشته این همایش حدود ۸۰۰ اندیشمند در حوزه مباحث مهدویت، منجی و موعود میهمان جمهوری اسلامی بودند و تلاش بر بررسی و نگاه تخصصی به آموزه‌های مهدویت و انتظار بوده است.

موسوی‌نسب همچنین از آیت‌الله آملی لاریجانی، آیت‌الله حائری شیرازی و حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، قشقاوی و دکتر صالح الوردانی از کشور مصر به‌عنوان سخنرانان افتتاحیه و از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر هسه راینهارد از آلمان و ارائه گزارشی توسط رؤسای کمیسیون‌های پنج‌گانه به‌عنوان برنامه‌های مراسم اختتامیه این همایش در روز بیست و سوم خرداد یاد کرد.

بدون اخلاق منتظرانه سبک زندگی منتظرانه ایجاد نمی‌شود

همچنین در بخش پایانی این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن با اشاره به جایگاه اخلاق و سبک زندگی زمینه‌ساز در زندگی انسان‌ها گفت: در روایات آمده است آنانی که می‌خواهند جزو اصحاب امام عصر (عج) باشند باید یک سلسله ویژگی‌های اخلاقی متناسب با این هدف را در خود فراهم کنند زیرا یاری امام زمان یک‌سری الزامات نیاز دارد و کسانی می‌توانند این افتخار را کسب کنند که از این لوازم و ابزار برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: باید تحت سایه فرهنگ انتظار دربیاییم و از رفتار ورعانه، متخلقانه و منتظرانه برخوردار باشیم که این رفتار بستری فراهم می‌کند که از آن به‌عنوان سبک زندگی یاد می‌کنیم بنابراین بدون اخلاق منتظرانه سبک زندگی منتظرانه ایجاد نمی‌شود.

این استاد و پژوهشگر مهدویت با بیان "اگر این صفات و ویژگی‌ها را داشتیم می‌توانیم جزو یاران آن حضرت قرار گیریم" اظهار کرد: این نگاه می‌تواند تحول بنیادی فرهنگی در زندگی ما را رقم بزند که افق آن دستیابی به ظهور منجی است که می‌تواند نجات تمامی انسان‌های روی زمین را به‌دنبال بیاورد، بنابراین باید چنین اخلاق و رفتاری در راستای تحقق مهندسی فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *