شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

ایران با بحران فارغ‌التحصیلان رو به‌روست

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب: 363145
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور را دغدغه رئیس جمهور و مقام عالی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در حال احضر با ‌بحران فارغ‌التحصیلان بیکار بدون مهارت روبه‌رو هستیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و روز پاسدار و جانباز، اظهار کرد: یکی از بحران‌هایی که با آن مواجه هستیم، وجود فازغ‌التحصیلان بیکار در کشور است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود فارغ‌التحصیلان بیکار کشور را دغدغه اصلی رئیس جمهور و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: جمعیت دانشجویان دوران قبل از انقلاب ۱۷۵ هزار نفر بود.

وی افزود: طبق آخرین آمار در سال ۹۳، ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که نسبت به دوران قبل از انقلاب به میزان ۲۵ برابر رشد داشته است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه ۶۶ درصد از این دانشجویان در حوزه کارشناسی هستند، خاطرنشان کرد: ۲۳ درصد از این میزان در حوزه کاردانی و ۱۰ درصد نیز در حوزه دکترای حرفه‌ای قرار دارند.

وی گفت: این آمارها از آمارهای وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که در کشور به ازای هر ۳ دانشجوی کارشناسی، یک دانشجو در سطح فوق دیپلم است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این مهم در کشورهای صنعتی بر عکس است، تصریح کرد: در این کشورها به ازای این نسبت به میزان ۵ به ۱ است.

پرند اظهار کرد: متاسفانه فارغ‌التحصیلان به دلیل نداشتن مهارت لازم نمی‌توانند وارد بازار کار شوند.

وی با بیان در آزمون کارشناسی ارشد اخیر یک میلیون داوطلب کارشناسی ارشد داشتیم، افزود: در حوزه وزارت بهداشت و درمان ۲۵۰ هزار نفر داوطلب وجود داشتند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در چند سال آینده با قشر عدیده‌ای مواجه خواهیم شد که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری بوده و کماکان انتظار داشتن کار را دارند و این مهم نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ با رشد ۳.۹ درصدی جمعیت مواجه شدیم، افزود: این مهم موضوع جدید به نام پنجره جمعیت را باز می‌کند.

پرند گفت: در ۲۰ سال آینده با بحران جدی مواجه خواهیم شد و افرادی که امروز به طور فعال هستند به صورت نیروی پیر درمی‌آیند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد از دانشجویان در گروه علوم انسانی و ۳۳ درصد در رشته‌های فنی و مهندسی و ۵.۴ درصد در حوزه هنر در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: در عدم تناسب دانشجویی کشور در گروه‌های آموزشی مشکل داریم.

وی گفت: ۱۰ درصد دانشجویان کشور در دانشگاه علمی کاربردی، ۱۰ درصد در مراکز غیرانتفاعی، ۳.۵ درصد در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در حال تحصیل هستند.

پرند بیشترین تعداد دانشجویان را در دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه به نظام مهارتی در کنار نظام تئوری توجه خاصی نشده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پایان با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۵۷ رشته تحصیلی در کشور شناسایی شده است، افزود: یک سوم از این دانشجویان در ۲۰ رشته متمرکز شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *