يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱۰
۸

تقدیر علمای اهل‌سنت از آیت‌الله مکارم‌ شیرازی

باید جلوی‌تندروی در جهان‌اسلام گرفته شود
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 363077
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: دشمنان با برنامه ریزی همه ما را به جان هم انداخته اند به نحوی که هیچ زمانی مثل امروز رژیم صهیونیستی در حاشیه امن و ساحل آرامش قرار نداشته است.
تقدیر علمای اهل‌سنت از آیت‌الله مکارم‌ شیرازی
به گزارش جهان، شماری از علما و روحانیان سنی مذهبی استان سیستان و بلوچستان با حضرت آیت الله مکارم شیرازی دیدار و گفت وگو کردند و از مواضع و اظهارات وحدت آفرین این مرجع تقلید تقدیر کردند.

در این دیدار که همزمان با سوم شعبان سالروز میلاد حضرت امام حسین(ع) در مدرسه امام سجاد(ع) قم برگزار شد، شماری از ائمه جمعه، جماعات و مدرسین اهل سنت سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

مشکلات جهان اسلام راه حل نظامی ندارد/ جلوی تندروی در جهان اسلام باید گرفته شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار با تاکید بر این که امروز جهان اسلام در بدترین وضع ممکن است، تصریح کرد: اگر نگاهی به کشورهای اسلامی از جمله سوریه، عراق، پاکستان، مصر، یمن، بحرین و دیگر کشورهای اسلامی بیندازیم به عمق توطئه دشمن پی می بریم.

وی بیان کرد: هرچند در مصر انتخاباتی برگزار شده، اما هنوز در آرامش نیستند و در دیگر کشورهای اسلامی مانند سوریه، یمن، عراق، پاکستان و مانند آن نیز مسلمانان بر اثر توطئه دشمنان به جان هم افتاده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: دشمنان با برنامه ریزی همه ما را به جان هم انداخته اند به نحوی که هیچ زمانی مثل امروز رژیم صهیونیستی در حاشیه امن و ساحل آرامش قرار نداشته است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که آیا شرایط ناگوار امت اسلامی نباید ما را بیدار کند؟ تصریح کرد: در بین کشورهای اسلامی تنها جمهوری اسلامی ایران است که شیعیان و اهل سنت به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند و هیچ مشکلی با هم ندارند، اما در غالب کشورهای اسلامی حتی در میان اهل سنت با یکدیگر آتش اختلاف و درگیری روشن است.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که تفرقه و اختلاف بنا به صریح قرآن نوعی شرک است، تصریح کرد: اگر انسان به حال امروز اسلام و مسلمین گریه کند جا دارد، دشمنان آتش اختلاف را به جان مسلمانان انداخته و خودشان تماشاگر اختلاف ما شده اند.

وی افزود: در چنین شرایطی آیا علمای اسلام وظیفه ای ندارند؟ نباید هشدار دهیم، نباید تذکر دهیم و توصیه کنیم که وحدت و همدلی داشته باشیم؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: من بارها عرض کرده ام اختلاف بین مذاهب اسلامی زیاد نیست، البته اگر بنشینیم و با هم صحبت کنیم، دور ننشینیم و به تهمت و دروغ های دشمنان گوش ندهیم.

وی با بیان این که مشکل امت اسلام با کشت و کشتار و راه حل نظامی حل نمی شود، ابراز کرد: راه حل مشکلات اسلامی حفظ وحدت، مذاکره کردن و دور هم نشستن و صمیمانه سخن گفتن است.

این مرجع تقلید بیان کرد: بنده مدتی در چابهار و مدتی نیز در مهاباد کردستان تبعید بودم و با اهل سنت رفیق و دوست بودیم و الان نیز با همدیگر ارتباط داریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: مسلمانان و پیروان مذاهب اسلامی نباید به مقدسات یا به علمای یکدیگر توهین کنند و ما تاکید کرده ایم که توهین به مقدسات مذاهب اسلامی جایز نیست.

وی تصریح کرد: البته اگر افراد نادان معدود و محدودی در بین شیعه و سنی تندروی کردند و به مقدسات یکدیگر توهین کردند، اینها معیار و دلیل نیست و ربطی به علمای طرفین ندارد و البته باید جلوی آنها نیز گرفته شود؛ معیار و ملاک مراجع و علما است و اینجانب کتاب های زیادی نوشته ام در هیچ کدام از آنها توهین به مقدسات یا علمای اهل سنت نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که احدی از علما قائل به تحریف قرآن نیست، افزود: این قرآن هیچ تفاوتی با قرآنی که بر پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) نازل شده است، ندارد و نباید حرف هایی زده شود که موجب اختلاف شود.

این مرجع تقلید ضمن توصیه مجدد مسلمانان با هر مذهب و آیینی به وحدت و برادری، تاکید کرد: نباید اجازه دهیم جبهه اسلام و مسلمانان بر اثر اختلافات تضعیف شود و از خداوند می خواهم کسانی را که در مسیر وحدت گام بر می دارند یاری کند و موفق دارد.

در ابتدای این دیدار یکی از روحانیان اهل سنت سیستان و بلوچستان از بذل عنایات حضرت آیت الله مکارم شیرازی تقدیر کرد.

حاضران در این مراسم مواضع وحدت آفرین و تقریبی این مرجع عالیقدر شیعه را ستودند.

حجت الاسلام سید علی هاشمی مدیر فرهنگی نهاد ائمه جمعه در سیستان و بلوچستان
نیز در ابتدای این دیدار، مردم این منطقه را ولایی و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دانست و تصریح کرد: متاسفانه دیدی که بخشی از مردم جامعه نسبت به اهل سنت سیستان و بلوچستان دارند، دید نادرستی است.

وی تاکید کرد: مردم این منطقه ولایی و پشت سر مقام عظمای ولایت و مرزبان نظام اسلامی هستند و در عرصه های مختلف دفاع از کشور و نظام نقش آفرینی می کنند.

منبع: رسا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این نشان از جایگاه رفیع آیت الله مکارم شیرازی دارد
حسین علی
وقتی عالمان اسلام راازهر مذهبی دراغوش همدیگر میبینبم،ازصمیم قلب یرای همه انانی که به وحدت مسلمین اعتقاددارند،دعا میکنیم .
محسن
Iran, Islamic Republic of
یا ایها المسلمون اتحدو اتحدو!
Iran, Islamic Republic of
یا رب ! فرج امام ما را برسان
دوست
Turkey
دوستي كه اين خبر را تنظيم كردي، گرچه گفته اي كه «در ابتدای این دیدار یکی از روحانیان اهل سنت سیستان و بلوچستان از «بذل عنایات»!!!! حضرت آیت الله مکارم شیرازی تقدیر کرد» اما نگفتي كه اين افراد هم در اين جلسه حرفي زده باشند يا نظري داشته باشند؟ آمده بودند كه فقط بشنوند؟ هيچ حرفي نداشتند؟ سفر طولاني اي بود براي شنيدن، اين طور نيست؟!!!
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
تبارک الله احسن الخالقین.....که چه آدم های فهمیده ای را خلق کرده در لباس های مختلف
میلاد
من نمی دونم با وجود فتوای صریح رهبر انقلاب و علما در باره حرمت توهین به صحابه و نهی از بی احترامی به مقدسات برادران اهل سنت از طرف شیعیان, باز گروهی با پرپایی مراسمی خاص! آب به آسیاب دشمنان مسلمین می ریزن؟!
اونها یا جاهل هستن یا خائن...
دقیقا...باعث تاسفه...