شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

شرط صدور جواز شرعی سقط جنین

يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 362965
یکی از مدرسین خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: در صورتی که بارداری ناشی از تجاوز به عنف بوده و عسر و حرج فرد را فراهم کند تا قبل از چهار ماهگی سقط جایز شمرده شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قائنی امروز در نشست علمی سقط جنین از منظر فقه و حقوق با رویکرد به مسائل نوظهور که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، با اشاره به حرمت سقط به عنوان حکم اولیه بیان کرد: تهدید جان مادر با ادامه حاملگی و نیز بیماری‌های لاعلاج جنینی تنها در فرض حرج شدید به تشخیص مادر و قبل از دمیده شدن روح از جمله مواردی است که استثنا محسوب می‌شود.

وی افزود: بر فرض موارد ذکر شده و اعلام کارشناسان به قاعده حرج برای بعد از دمیدن روح در جنین را خلاف امتنان و غیرجایز دانستند و در این حالت بر این باور هستند که می‌توانیم به برخی ادله دفاع مشروع و تحلیل موجود در آن روایات مانند عبارت «زجر عن نفسه» این امر را جایز شمرده و دیه را نیز در اینگونه موارد ثابت ندانستند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خویش خاطرنشان کرد: در مواردی که بارداری ناشی از تجاوز به عنف بوده و سبب عسر و حرج فرد را فراهم کند تا قبل از چهار ماهگی سقط جایز شمرده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *