جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

یک تجلیل موسیقایی از فاتحان خرمشهر

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 361770
همزمان با فرارسیدن سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر ویژه‌برنامه تجلیل از مجید انتظامی، غلامعلی کویتی پور، رسول ملاقلی پور و خانواده شهید جهان آرا شامگاه ۲ خرداد در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم که با حضور تعدادی از هنرمندان هنر انقلاب برگزار شد با تقدیر از برگزارکنندگان مراسم گفت: تاریخ پرافتخار سرزمین ما پر از فراز و فرودها و اتفاقات مهمی بوده است اما ایران گسترده ما همچنان حیات دارد، ایران گسترده ای که بسیاری از دانشجویان تعجب می کنند از اینکه چرا افتخارات و مفاخر ما در خارج از مرزهای جغرافیایی ما هستند. البته که مرز فرهنگ و مرز جغرافیایی که به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم ترسیم شده است باهم متفاوت است و تمام مفاخر ما در قلمرو مرزهای فرهنگی و هویتی ایران قرار گرفته است.

بپذیریم نسل بعد جنگ را باور نمی کند

وی در ادامه صحبت های خود خاطر نشان کرد: این ایران بزرگ روزهایی را گذارنده که خیلی روزهای مهمی بوده است. یکی از این روزها که به حق یوم الله و روز خداست روز فتح خرمشهر است. استکبار با حساب و کتاب و با برنامه به ما حمله کرد برای اینکه ما را خفه کند، برای اینکه ما را تحقیر کند و برای اینکه بگوید ما اجازه نفس کشیدن نداریم. برای اینکه بگوید ایران سکوت کن. برای اینکه بگوید حق قد بلند کردن در جهانی را که می گوید اومانیسم حرف اصلی است، نداریم. برای اینکه تحمل این را نداشت که یک روحانی بیاید و بگوید که باید حکومت الله برقرار باشد.

مرادی افزود: آنها این ادعا را داشتند که سه روزه در تهران هستند اما در همان خرمشهر ماندند و سر آخر هم دیدند که خرمشهر آزاد شد. فتحی که از نظر من فتح یک شهر نیست فقط بازپس گرفتن چند هکتار زمین نیست. این مشت محکمی بود به دهان کسانی که نمی خواهند ایران را سرپا ببینند. به درستی اگر سرزمین ما فقط و فقط یک محمد جهان آرا را شهید می داد همین برای ما کافی بود که ما بتوانیم هزار سال دیگر محکم بایستیم، سرمان را بالا نگه داریم و با افتخار در دنیا قدم بزنیم و بگوییم که ما امتی هستیم که چنین شهیدی دادیم و این چراغ راه ما و بهانه ای است برای یک افتخار بزرگ.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: تک تک شهیدان ما و خانواده های شهدا درس آزادی و ایستادگی به امت ما دادند و برگزاری مراسم این چنینی که تجلیل از چند خانواده محترم و چند هنرمند ارزشمند و گرامی است، تلاشی است کوچک که به سهم خود بگوییم ما به وجود شما افتخار می کنیم. ما به رسول ملاقلی پور افتخار می کنیم؛ نازنینی که با دوربین خود حماسه های زیادی را ثبت کرد.

وی گفت: باور کنید نسل بعد از ما باور نمی کند که ما توانستیم به عراق غلبه کنیم و تمام کشورهایی را که از عراق حمایت می کردند، هواپیما به آنها اجاره می دادند، نیرو می دادند اما به ما سیم خاردار هم نمی دادند، عقب بزنیم. اینها را نسل بعد باور نمی کند. اگر سمفونی هایی مانند خرمشهر استاد مجید انتظامی اگر نوای زیبای ممد نبودی غلام کویتی پور نبود، اگر اینها تک تک نباشد نسل بعد باور نمی کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در بخش دیگری از صحبتهای خود توضیح داد: وظیفه هنر ثبت تاریخ است. هنر نشان می دهد که ما تک بودیم، تنها بودیم. شما عکس هایی که رسول ملاقلی پور از جنگ گرفته را دوباره نگاه کنید. رزمندگانی را می بینید که لباس نظامی بر تن کرده اند اما پیراهنی چهار خانه دارند که نشانی از نظامی گری نداشت. اینها ارتشِ کمک‌کننده از اتحادیه فلان جا نداشتند. اینها ناتو نداشتند. اینها فقط و فقط غیرت داشتند که آن را در کف دست گذاشتند. بنابراین نسل بعد باید اینها را ببینند. اینها امانت هایی در دستان ماست. باور کنید اگر اینها نبود و ما آنها را حفظ نکنیم و به روی چشممان نگذاریم نسل بعد از ما سخت آن را باور می کند.

مرادی ادامه داد: اینجایی که امروز مراسم بزرگداشت را برگزار می کنیم موزه هنرهای دینی امام علی (ع) یکی از بهترین و مهم ترین موزه های کشور است. مطمئن باشید این عکس هایی که از جنگ به نمایش گذاشته شده، حراج کریستی لندن خریداری نمی کند چون می داند اگر به فلان قیمت بدهد خیلی از چیزها را می بازد. اما شما بیایید و در همین جا یک هنر بی هویت را نمایش دهید آن وقت خواهید دید که این اثر چقدر دلال پیدا می کند.

وی گفت: ما هنوز در شرایط حصر آبادان هستیم. ما هنوز در شرایطی هستیم که اگر فکر کنیم دشمن شکست خورده و از آبادان و خرمشهر بیرون رفته و ما هم دشمنی نداریم کار اشتباهی کرده ایم. دشمن همچنان نقاط حساس را دوباره انتخاب کرده و به ما حمله می کند. ما باید حواسمان جمع باشد که من هستم و تو و تو هستی و من. مبارزه در این دوران یعنی اینکه ما باید همدیگر را دوباره پیدا کنیم ما باید هوای خودمان را داشته باشیم و این روحیه هم در اقتصاد لازم است و هم در فرهنگ این مملکت. ما باید درون‌زا باشیم ما باید هوای همدیگر را داشته باشیم. ما امروز بیش از هر روزی به مهربانی نیاز داریم. مهربانی هم فقط مختص به برگزاری جشن نیست بلکه اتفاقا مربوط به روزهای سخت است. همین که به یکدیگر لبخند می زنیم بدانید که پیروزیم.

اشاعه فرهنگ دفاع مقدس تنها نسخه درمانی برای آسیب های اجتماعی

مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم گفت: به نظر می رسد اگر بخواهیم در برابر همه آنچه که به عنوان آسیب های اجتماعی از آن رنج می بریم یک نسخه درمانی بنویسیم مسیری بهتر از این نیست که به فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و فداکاری جنگ تحمیلی رجوع کنیم. ما با همین فرهنگ می توانیم دربرابر آنچه که به عنوان تهاجم فرهنگی از آن یاد می کنیم مقابله می‌کنیم.

وی افزود: ما می توانیم در پاسداری از انقلاب اسلامی و حفظ و حراست آن با مدل فرهنگ جهادی و جهاد فرهنگی کارهای زیادی را انجام دهیم و اگر حرکت های این چنینی را جهاد فرهنگی بنامیم که در راستای دفاع مقدس بازخوانی و بازتعریف می شود و آن را با مدیریت جهادی نیز پیوند بزنیم می توانیم شاهد یک فرهنگ جهادی با قدرت نرم باشیم که امروزه بهترین شیوه انتقال فرهنگی است. من معتقدم فرهنگ جهادی مولد قدرت و ثروت و همه مولفه هایی است که برای امنیت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بهترین مدل کاربردی است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: امیدوارم با همت حجت‌الاسلام شهاب مرادی که عهده‌دار مدیریت مهم ترین نهاد فرهنگی شهرداری تهران است برای اهتمام فرهنگ انقلاب، هویت دینی و انقلابی، دفاع مقدس و سبک زندگی کارهای ارزشمندی صورت گیرد. البته مواردی از این دست که به نوعی بزرگداشت شخصیت های فرهنگی هنری پایتخت است حرکت بسیار خوبی است که در این دوره شروع شده و امیدوارم این حرکت روز به روز برجسته تر شده و ما شاهد تکریم فرهنگ انقلابی در پایتخت کشورمان باشیم.

طلایی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: از شهاب مرادی و همکارانش که به معرفی هنرمندان و اهالی فرهنگ کمک می کنند تشکر می کنم و امیدوارم شاهد تحقق واقعی شعار تهران شهر مهربانی برخاسته از فرهنگ ملی مان باشیم.

هنر من در پشت این تریبون نیست

مجید انتظامی آهنگساز سمفونی حماسه خرمشهر هم در این مراسم خاطرنشان کرد: هنر من در پشت این تریبون نیست. من باید با مداد بنویسم و آن را تبدیل به موسیقی کنم که شما امروز بخش هایی از آن را شنیدید. من به تنهایی هیچ هنری ندارم و این هنرمندان و نوازندگانی هستند که همیشه من را همراهی کردند. بنابراین در این جا هیچ حرفی جز تشکر از شما ندارم.

غلامعلی کویتی‌پور هم در این مراسم گفت: به راستی که هرچه از شهدا بگوییم کم گفتیم. من در این جمع های این چنینی زیاد وقت تماشاگران را نمی گیرم بنابراین فقط به اجرای چند قطعه موسیقایی پیرامون رشادت های رزمندگان اکتفا می کنم که امیدوارم مقبول واقع شود.

وی بعد از صحبت‌های خود قطعه های «یاران چه غریبانه» و «ممد نبودی» را به صورت زنده اجرا کرد.

حسین جهان‌آرا برادر شهید محمدعلی جهان آرا هم ضمن تقدیر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در برگزاری این مراسم، با ذکر خاطراتی از شید جهان آرا در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از مقام این شهید عملیات آزادسازی خرمشهر تقدیر کرد و از او به عنوان یکی از رزمندگان صبور دفاع مقدس یاد کرد.

صفای فاضلی مدیر موزه هنرهای دینی امام علی (ع) هم که به تازگی در این سمت حضور یافته با قرائت یادداشتی از تلاش خود برای تحقق شعار تهران شهر مهربانی گفت.

اجرای چند قطعه ادبی توسط محمد مهدی سیار و پخش قطعاتی از سوئیت سمفونی «این فصل را با من بخوان» به آهنگسازی مجید انتظامی و کارگردانی حسین پارسایی از بخش های دیگر مراسم بود.

در پایان مراسم هم از خانواده شهید جهان آرا و زنده یاد رسول ملاقلی پور و هنرمندانی چون مجید انتظامی و غلامعلی کویتی پور با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *