دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

نبوی:حیات سیاسی برخی درتندروی است/ خباز:همه بایدبرمحورقانون حرکت کنند

جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 361684
برنامه دیروز امروز فردا شب گذشته با حضور مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمدرضا خباز معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.
به گزارش جهان به نقل از فارس مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در برنامه دیروز امروز فردا در پاسخ به این سؤال که در برخی موارد شاهد برخی آتش‌افروزی‌ها و ایجاد تنش در بین جریان‌های سیاسی هستیم، اظهارداشت: متأسفانه این فضا وجود دارد و ابتکار عمل در جریان‌های سیاسی به دست افراد تندرو است؛ آنها در این تجربه تاریخی جمهوری اسلامی معمولاً در اینکه کنترل جریان‌های سیاسی را به دست بگیرند موفق‌تر بوده‌اند و هر کسی که تندتر موضع گرفته ظاهراً برد کرده که در این زمینه رسانه‌ها هم بی‌تأثیر نیستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح‌کرد: رسانه‌ها گویی به دنبال خبری هستند که مثل بمب منفجر شود و عکس‌العمل داشته باشد حالا اگر با تهمت و افترا بود خیلی مهم نیست؛ عده‌ای هم حیات سیاسی خود را در تندروی و تنش در جامعه و فضای ناامن برای افکار عمومی می‌بینند.

خباز نیز در ادامه برخی اقدامات همچون برهم زدن سخنرانی آقای هاشمی در قم در سال ۸۵ را نمونه‌ای از تندروی دانست و تصریح‌کرد: افراطی‌ها اگر گرداننده جریان‌ها هستند افراد معتدل در مقابل حرکت آنها موضع بگیرند و این تقوای جمعی است.

نبوی با بیان اینکه اگر بخواهیم وارد مصادیق شویم این تندروی‌ها در سال ۷۶ تا ۸۴ هم وجود داشت، گفت: برای مثال در مجلس ششم حوادثی رخ داد که ناخوشایند بود که به نام جریان اصلاح‌طلب هم ثبت شد؛ سال ۸۸ هم نقطه عطفی در افراطی‌گری به شمار می‌رود؛ هم رسانه‌ها و هم جریانات سیاسی باید یک‌سری اتاق فکر و مراقبت داشته باشند.

خباز در پاسخ به این سؤال که جریان‌های سیاسی که در حال حاضر در قدرت به سر می‌برند در مجلس یا دولت باید چه مواردی را رعایت کنند، افزود: همان‌طور که نیروهای نظامی و انتظامی حفاظت اطلاعات دارند و گروهی خاص‌تر از آنها را تحت مراقبت قرار می‌دهد هر جریان سیاسی درون نظام هم باید اتاق مراقبت داشته باشد.

معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هر که مسئولیتش بیشتر باشد اثرگذاری‌اش بیشتر است، ادامه داد: این احساس مسئولیت و توجه به دیگران علاوه بر خود از مواردی است که در نظام ما کمتر به آن پرداخته شده است که باید از آموزش و پرورش به آن پرداخته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا داشتن اتاق مراقبت محدودیت نمی‌آورد، اظهارداشت: در واقع وجود اتاق مراقبت موجب تکامل و جلوگیری از فروپاشی است.

نبوی هم در خصوص اینکه آیا این اتاق مراقبت محدودیت به همراه نمی‌آورد؟ افزود: محدودیت مگر چیز بدی است؟ قانون یعنی اینکه هرج و مرج نباشد؛ البته وجود این موضوع در احزاب بی‌سابقه نیست، هیئت داوری در احزاب وجود دارد.

خباز در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون در جریانی که در آن قرار دارید به این دلیل که اتاق مراقبت نبوده حسرت خورده‌اید، اظهارداشت: بله فراوان بوده است؛ بنده می‌گفتم حزب برای امر به معروف و نهی‌از منکر حاکمان به وجود آمده است که ایراد گرفتند حزب برای رسیدن به قدرت است که گفتم قدرت هدف نیست بلکه وسیله است برای رسیدن به اخلاق.

نبوی در ادامه این برنامه تصریح‌کرد: در عالم سیاست امروز برخی به سمتی رفته‌اند که می‌گویند اخلاق هیچ رابطه‌ای با سیاست ندارد، اخلاق سرجای خود و سیاست قواعد خاص خود را دارد؛ برخی هم می‌گویند سیاست نسبت به اخلاق خنثی است و اگر بحث ما این است که سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما، پس نمی‌توانیم سیاست بدون اخلاق داشته باشم، بلکه باید اخلاق سیاسی تدوین شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه متأسفانه آموزش‌های علمی سیاسی ما هم غیر اخلاقی است، تصریح‌کرد: فریادی که مقام معظم رهبری دارند این است که علوم انسانی باید اسلامی شود یعنی مبتنی بر جهان‌بینی شود که فرد بداند کلامی را که می‌گوید به حسابش ثبت می‌شود و باید پاسخگو باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصداق قبیله‌گرایی نیز یادآور شد: در حزب جمهوری اسلامی در خدمت بزرگانی همچون شهید بهشتی و مقام معظم رهبری بودم و شخصیت‌هایی مثل آیت‌الله املشی و آیت‌اله موحدی کرمانی جزء هیئت داوری بودند و مراقبت می‌کردند اما تجربه ناموفق در حزب این بود که خود رهبری که مدتی در حزب دبیرکل بودند تعبیرشان این بود در حزب ۳ قبیله درست شده است که برخوردهای خارج از عرف داشتند.

خباز در پاسخ به این سؤال که تعامل گروه‌های سیاسی در یک فضای سیاسی که باید تقوای جمعی در آن رعایت شود چه طور باید تقویت شود، گفت: در مرحله اول قانون؛ همه باید حول محور قانون حرکت کنند.

وی افزود: هیچ‌گاه یک گروه سیاسی نباید آرزوی مرگ دیگری را بکند هر کسی که می‌خواهد کار سیاسی کند علاوه بر اینکه خود کار سیاسی می‌کند باید زمینه حضور و بروز رقیب خود را هم تحمل کند.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: کار سیاسی به معنای تحمل رقیب است؛ نباید جناح‌های مختلف چه اصولگرا و اصلاح‌طلب آرزوی مرگ یکدیگر را کنند چرا که با وجود هر یک از آنها دیگری تعریف پیدا می‌کند در واقع باید با برنامه‌ریزی نظر مردم را جلب کنند.

نبوی در پاسخ به این سؤال که دولت با شعار اعتدال ۹ ماه است که کار می‌کند آیا فضای سیاسی روز را معتدل می‌بینید؟ گفت: بنده از مجلس ۴ و ۵ با آقای روحانی آشنا هستم از دیرباز دنبال این بودند که عقلانیت حاکم باشد و رعایت یک سری مسائل وجود داشته باشد اما باید یک جوری نهادی فکر کنیم یکی از مسائلی که علاقه دارم بگویم رعایت اخلاق پیروزی و شکست است.

وی افزود: کسانی که پیروز می‌شوند اخلاق پیروزی را رعایت کنند و نباید گذشته را کاملاً تاریک و همه چیز را گردن گذشته بیندازیم چراکه این روش با اعتدال رابطه خوبی ندارد؛ در صحنه سیاست خارجی هم باید اعتدال را درون دایره عزت، حکمت و مصلحت تعریف کنیم چرا که اگر از این مسیر خارج شویم از دایره اعتدال خارج شده‌ایم.

خباز هم درباه رعایت اخلاق پیروزی و شکست یادآور شد: اولین اقدام توجه به گروهی است که موفق نشده‌اند؛ کسی که پیروز می‌شود باید توجه داشته باشد فردی که به هدف نرسیده دل‌شکسته است.

وی ادامه داد: اگر دولت مواردی را بیان می‌کند مثل مراحل یک پروژه‌ است و می‌گوید از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کجا قرار دارد و از اینجا به بعد وظیفه دارم آن را ادامه دهم.

معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر گزارش برای آگاه کردن باشد خوب است اما اگر بابت سیاه‌نمایی باشد، کار خوبی نیست.

وی با بیان اینکه کسانی که در انتخابات پیروز نشده‌اند هر روز برای دولت گرفتاری درست می‌کنند، گفت: آنها هر روز یک سری حاشیه به وجود می آورند و دولت در برابر آنها خشوع و خضوع دارد؛ آقای روحانی در جلساتی که با معاونین پارلمانی دارد تأکید می‌کند دود اختلاف دولت و مجلس به چشم مردم رفته از این رو تا جایی که می‌توانید تحمل کنید و صبر خود را بالا ببرید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *