کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی درشت‎ترين بدهکاران به سیستم بانکی نفوذ می‌کنند و طلبکار هم بدهی اش را نمی خوهد!

29 ارديبهشت 1393 ساعت 11:26

موضوع معوقات بانکي در‎حالي خوراک مناسبي براي دولتمردان و رسانه‎ها ايجاد کرده که کمتر بدهکاري از اين مسئله ابايي دارد. به گفته عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، بانک‎‎ها اراده‎اي براي وصول مطالبات معوق ندارند و همين مسئله موجب مي‎شود که بدهکاران بانکي با خيال آسوده تعداد روز‎هاي بدهکاري خود را افزايش بدهند.


گروه اقتصادی جهان نیوز ـ شايان شفيع: بدهکاران بانکي چه کساني هستند؟ تصور کنيد شما نيز مانند برخي از اين بدهکاران کلان بانکي، اعتبار داشتيد و چند ميليارد تومان وام با بهره کم و با شرايط بازپرداخت ويژه مي‎گرفتيد. با آن، چه مي‎کرديد؟ شما حتي اگر با آن پول، ساختو‎ساز مي‎کرديد يا خودروي وارداتي خريد و فروش مي‎کرديد مي‎توانستيد اصل مبلغ وام را پس بدهيد و کلي هم سود کنيد. برخي از بدهکاران کلان بانکي با استفاده از رابطه، چنين کاري کرده‎اند و به‎جاي اينکه چند ميليارد پول بي‎زبان را به توليد اختصاص دهند و مثلا کارگاهي در يک شهرک صنعتي تاسيس کرده و چند شغل ايجاد کنند به ساختو‎ساز و دلالي پرداخته‎اند. آن‎ها وثيقه‎‎هاي زيادي نيز پرداخت نکرده‎اند تا مشکلات بانک‎ها دوچندان شود. يا اصلا بدهکار مورد نظر با بانک، تباني مي‎کند و کلي مهلت براي بازپرداخت وام مذکور مي‎گيرد. اين‎گونه است که روزبهروز به مبلغ معوقات بانکي افزوده مي‎شود و کسي نمي‎تواند کاري انجام دهد. در‎حالي بدهکاران ميلياردي از بهره کم بانکي لذت مي‎برند که خيلي از مردم وام‎‎هايي با مبالغ کم و سود زياد دريافت مي‎کنند و با کوچک‎ترين ديرکردي، ازسوي بانک‎ها جريمه‎‎هاي سرسام‎آوري دريافت مي‎کنند. البته اين در صورتي است که مردم بتوانند وام دريافت کنند! بسياري از مردم حتي براي دريافت وام خودرو يا وام‎‎هاي کمتر از ۱۰ ميليون تومان با مشکل فراواني مواجه هستند. مقايسه موانع بزرگ پيش پاي مردم آن هم براي تسهيلاتي با مبالغ کم، با بدهي کلان برخي از نورچشمي‎ها و بدهکاران بانکي بسيار تلخ خواهد بود.

آمار‎هاي بدهي

با وجود اينکه دولت اعلام کرده ۸۲ هزار ميليارد تومان معوقات بانکي داريم اما مبلغ کل بدهي‎‎هاي بانکي فراتر از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان است. مانده مطالبات غيرجاري بالاي ۱۰ ميليارد تومان جمعا رقمي معادل ۶۲ هزار ميليارد تومان است که در اختيار ۹۰۰ ذي‎نفع اعم از حقوقي و حقيقي است.

طبق اطلاعاتي که يک خبرگزاري اعلام کرده مطالبات غيرجاري بالاي هزار ميليارد تومان در اختيار سه ذي‎نفع قرار دارد که دو نفر آن‎ها در مسير رسيدگي به دو پرونده بزرگ اقتصادي در زندان به سر مي‎برند.

اما دارندگان بدهي غيرجاري بالاي ۵۰۰ ميليارد تومان هم ۱۸ نفر هستند که چيزي حدود ۱۵ هزار ميليارد تومان از حجم مطالبات را به خود اختصاص داده‎اند.

به اين اعداد و ارقام بدهي‎ غيرجاري بالاي ۱۰۰ ميليارد تومان را هم بايد اضافه کرد که مجموع اين نوع بدهي ۴۲ هزار ميليارد تومان ميشود که در اختيار ۱۴۵ نفر است.

هم‎چنين ميزان بدهي‎ غيرجاري بالاي ۵۰ ميليارد تومان جمعا ۴۷ هزار ميليارد تومان است که در اختيار ۲۸۳ نفر اعم از حقيقي و حقوقي قرار دارد.

اين آمار جديد در ‎حالي رسانه‎اي مي‎شود که بانک مرکزي در اول بهمن ماه ۱۳۹۲ در اطلاعيهاي اعلام کرد که بدهي بالاي ۵۰ ميليارد تومان متعلق به ۱۷۳ نفر - و نه ۲۸۳ نفر- است. البته آمار بانک مرکزي متعلق به اطلاعات سال گذشته است. هم‎چنين اين بانک اعلام کرده بود که ۶۱ نفر بالاي ۱۰۰ ميليارد تومان تسهيلات دريافت کرده‎اند. طبق اين اطلاعيه بعد از محول شدن پيگيري مطالبات غيرجاري از سوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به بانک مرکزي، کارگروه ويژه‎اي در اين بانک تشکيل شده و اقداماتي نيز در جهت تسريع پيگيري‎ها و وصول مطالبات غيرجاري بانک‎ها به عمل مي‎آورد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000360/nf00360953-1.jpg

فراموشي اسامي بدهکاران کلان بانکي پارسال

سال گذشته در چنين روز‎هايي رئيس سازمان خصوصي‎سازي، فهرست بدهکاران کلان اين سازمان را به بانک مرکزي اعلام و و بانک مرکزي نيز آن‎ها را از دريافت خدمات بانکي محروم اعلام کرد.

براساس اعلام سازمان خصوصي‎سازي، افراد يادشده در فهرست مذکور داراي اهليت مالي نبوده و از اين منظر داشتن هرگونه فعاليت بانک‎‎ها و مراکز مالي با آن‎ها تا زمان پرداخت بدهي‎‎هاي معوق از سوي اين بدهکاران بايد ممنوع گردد. از سوي ديگر، بانک مرکزي نيز در نامه‎اي به شماره ۹۱.۳۲۵۳۴۴ به تاريخ دوم اسفند ۹۱ خطاب به ‎بانک‎‎هاي دولتي، خصوصي و موسسات اعتباري کشور، با ارسال فهرست شرکت‎‎هاي سرمايه‎پذير که به سازمان خصوصي‎سازي بدهکارند، اعلام کرد: شرکت‎‎هاي مذکور جهت دريافت هرگونه تسهيلات و تعهدات، نيازمند دريافت مجوز لازم از سازمان خصوصي‎سازي هستند.

در اين ليست نام ۱۱۲ بدهکار حقيقي و حقوقي بانکي اعلام شده بود و در آن نام برخي شرکت‎‎هاي خصوصي، نيمهخصوصي و دولتي وجود داشت. واگن‎سازي کوثر، سرمايه‎گذاري توسعه معادن و فلزات، کشتيراني جمهوري اسلامي ايران، سايپا، سرمايه‎گذاري ملت، مديريت سرمايه‎گذاري ملت، فرآورده‎‎هاي دريايي ارس، سرمايه‎گذاري سپهر ايرانيان کيش، بين‎المللي عمران رضوي، اتحاديه مرکزي تعاوني‎‎هاي روستايي و کشاورزي ايران، اتحاديه مرکزي تعاوني‎‎هاي روستايي و کشاورزي خوزستان، صندوق حمايت و بازنشستگي کارکنان فولاد، سرمايه‎گذاري اقتصاد نوين پارسيان، سرمايه‎گذاري هتل‎‎هاي پارس، ناجي پاس (متعلق به نيروي انتظامي)، گروه هتل‎ها و مراکز تفريحي پرديس، بنياد تعاون ناجا، مديريت توسعه گوهران اميد، گروه صنعتي سديد، صدرا، سينا فرايندنيرو، سرمايه‎گذاري کارکنان گروه مپنا، سرمايه‎گذاري صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت نفت، پرشين فولاد، صندوق حمايت و بازنشستگي کارکنان فولاد، گروه ملي صنعتي فولاد ايران، بازرگاني مدبران اقتصاد و سرمايه‎گذاري سايپا از جمله شرکت‎‎هايي بودند که بانک مرکزي آن‎ها را از هرگونه فعاليت بانکي محروم کرد. جالب اينکه برخي از اين شرکت‎‎هاي بدهکار متعلق به خود بانک‎‎ها بودند! همچنين در اين ليست نام «شرکت سرمايه‎گذاري اميرمنصور آريا» که مديران آن متهمان رديف اول تخلف بزرگ بانکي بودند نيز ديده مي‎شد. جالب اينکه در اين ليست، نام افراد حقيقي که عمدتا فعالان اقتصادي بودند و با هم نسبت فاميلي داشتند ديده مي‎شدند؛ عبدالله يونسي، عباس صحت، نازنين اکمل، ياسمن اکمل، قباد چوبدار، مهرداد چوبدار، آذين چوبدار، امين چوبدار، حامين چوبدار، زيبا شاه‎کرمي، مهدي فلاحتيان، محمد فلاحتيان، عليرضا فلاحتيان، محسن فلاحتيان، مجيد فلاحتيان، مهدي دهقان‎پور، مريم دهقان‎پور، زهرا دهقان‎پور و حبيب‎الله دهقان‎پور.

اين ليست ۱۱۲ نفره سال گذشته در ميان اخبار فراوان انتخاباتي گم شد و سرنوشت آن نامعلوم است. نمي‎دانيم آيا اين اسامي که برخي از آن‎ها را در بالا آورديم، در ليست ارسالي دولت يازدهم به قوه قضائيه نيز وجود داشتند يا خير؟

نفوذ بدهکاران کلان در سيستم بانکي

موضوع معوقات بانکي در‎حالي خوراک مناسبي براي دولتمردان و رسانه‎ها ايجاد کرده که کمتر بدهکاري از اين مسئله ابايي دارد. به گفته عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، بانک‎‎ها اراده‎اي براي وصول مطالبات معوق ندارند و همين مسئله موجب مي‎شود که بدهکاران بانکي با خيال آسوده تعداد روز‎هاي بدهکاري خود را افزايش بدهند.

عزت‎الله يوسفيان ملا، در ارتباط با چرايي افزايش معوقات بانکي و عدم وصول اين معوقات در سيستم بانکي، مي‎گويد: بانک‎‎ها به ظاهر براي وصول مطالبات معوق علاقه‎مند هستند اما باطن عملکرد آن‎ها نشان مي‎دهد که انگيزه وصول را ندارند. قانونگذار در مواد ۲۸ قانون بودجه ۹۲ و ۹۱ هم‎چنين ماده ۲۹ قانون ۹۲ و ۲۱۵ قانون ۹۲ اين اختيار را به بانکداران داده که هر وام پرداختي را وصول کند. بسياري از اين تسهيلاتي که معوق شده‎اند به افراد خاص و با رابطه پرداخت شده است. چون وام‎‎هاي درشت بدون ارتباط و نفوذ در سيستم بانکي پرداخت نمي‎شود.

يوسفيان ملا، با تاکيد بر اينکه بسياري از شرکت‎‎هاي توليد خودرو داراي معوقات بالاي بانکي هستند، تصريح مي‎کند: خودروسازان بيشترين معوقات را در سيستم بانکي دارند. به‎عنوان نمونه يکي از شرکت‎‎هاي خودروسازي بين ۸ تا ۹ هزار ميليارد تومان بدهي معوق دارد.

وي در ارتباط با اقدامات انجام شده در دولت يازدهم براي وصول مطالبات معوق مي‎گويد: ظاهرا بانک مرکزي در اين زمينه اقداماتي انجام داده. البته هنوز گزارشي در اين خصوص به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ارائه نداده است. اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه مي‎دهد: بايد توجه داشت تا زماني که اراده وصول معوقات بانکي در درون بانک‎‎ها وجود نداشته باشد، اتفاق خاصي در خصوص کاهش معوقات رخ نمي‎دهد و فرقي نمي‎کند که دستور کاهش اين بدهي‎ها از سوي دولت يا هر نهاد ديگري صادر شده باشد. در قانون برنامه پنجم توسعه، بانک مرکزي مکلف به تغيير ساختار دروني خود است و تازماني که اين تغيير در مقام ناظر پولي صورت نگيرد اتفاقي در درون سيستم بانکي نمي‎افتد. اين عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ضمن اشاره به اينکه بايد عزم جدي براي وصول معوقات بانکي در بانک‎‎ها به‎وجود آيد، تصريح کرد: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، مسئوليت پيگيري و وصول معوقات بانکي را به بانک مرکزي سپرده است و قرار بود اين بانک بعد از يک ماه، گزارش اقدامات انجام شده را ارائه دهد ولي فعلا اين گزارش در ستاد مورد رسيدگي قرار نگرفته است».

جهانگيري، معاون اول رئيس‎جمهور ۱۵ ارديبهشت اعلام کرد که اسامي ۵۷۵ بدهکار کلان بانکي را به قوه قضائيه ارسال کرده اما آيا تا وقتي که طلبکار، بدهي خود را نخواهد مي‎توان به بازپرداخت اين بدهي‎‎هاي کلان اميدوار بود؟

منبع: پنجره


کد مطلب: 360953

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/360953/وقتی-درشت-ترين-بدهکاران-سیستم-بانکی-نفوذ-می-کنند-طلبکار-هم-بدهی-نمی-خوهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com