يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۵
۶

طرح حذف دلار و یورو از مبادلات ایران با پیمان‌های دوجانبه پولی در مجلس

چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 360199
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از برنامه تدوین طرح قراردادها و پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه پولی با دیگر کشورها برای حذف دلار و یورو از مبادلات پولی ایران با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد.
طرح حذف دلار و یورو از مبادلات ایران با پیمان‌های دوجانبه پولی در مجلس
به گزارش جهان، موسی الرضا ثروتی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه یک‌شنبه هفته جاری طرح اولیه حذف دلار و یورو در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد، گفت: قرار شد با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس طرحی با عنوان قراردادهای پولی بین دولت‌ها آماده شود.

وی گفت: در حال حاضر ۴۷ کشور دنیا در چارچوب قراردادها و پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه براساس واحد پول ملی مبادله می‌کنند. این طرح برای حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری کشور با دیگر کشورهاست که در حال تهیه است.

به گزارش تسنیم، در سال ۲۰۰۰ میلادی وزرای اقتصاد کشورهای آسه‌آن+۳ (کشورهای آسه‌آن به‌علاوه چین، ژاپن و کره‌جنوبی) در شهر «چیانگ مای» تایلند گردهم آمدند و به توافقی دست یافتند که منشأ تحولات عظیمی در حوزه ارزی جنوب‌شرقی آسیا شد؛ مصوبات این اجلاس در قالب «طرح چیانگ مای» یا CMI از سال ۲۰۰۰ تاکنون در این کشورها به اجرا در آمده است.

یکی از مهمترین مفاد «طرح چیانگ مای»، توسعه «پیمان‌های پولی دوجانبه» برای استفاده از پولهای محلی در تجارت بین کشورهای آسه‌آن+۳ بود تا اثرات پولهای پرقدرت جهانی مانند دلار و یورو در اقتصاد این کشورها کاهش یابد.

در واقع مقاوم‌سازی سیستم تبادلات مالی خارجی این کشورها در اولویت قرار گرفت و روزبه‌روز توسعه یافت؛ به‌گونه‌ای که هم اکنون ادعا می‌شود که در جنوب شرقی آسیا ارز غالب وجود ندارد و از همه ارزها در تجارت استفاده می‌شود. این پیمان‌های پولی دوجانبه به دیگر کشورهای جهان نیز تسری یافت.

تاکنون نزدیک به ۴۸ پیمان پولی دوجانبه بین ۳۲ کشور امضا شده است؛ تلاش کشورها بر این بوده است تا نقش و جایگاه پول خود را در سطح بین‌المللی تقویت کنند و اقتصاد آنها کمتر تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گیرد.

یکی از نقاط اصلی آسیب‌پذیری کشور بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا، سیستم تعاملات بانکی خارجی کشور بوده است. چرا که اثر تبادلات مالی خارجی کشور بر پایه دلار و یورو انجام می‌شد.
بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، انتظار می‌رود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم‌راستا با دیگر کشورها برای کاهش وابستگی سیستم تعاملات بانکی خارجی کشور به دلار و یورو قدم بردارد و توسعه پیمان‌های پولی دوجانبه را در در دستور کار قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
تورو خدا این طرح خوبو زودتر عملی کنید این قدر این دست اون دست نکنید.
جعفر قاسمی بوسجین
خوب است اقا توسعه و پیشرفت کشور را در اقتصاد فقط لیبرالی و یا سنتی مبتنی بر دلالی خود مان جستجو نکنید باید نگاه کنیم به اقدامات انان انکه مثبت بوده ان را بافرهنگ بومی خود در قالب سیستم تعریف شده در بیاوریم ان را اجرا کنیم و برای انهم اجازه ندهیم هر مسئوا جدید که می اید انرا لغو کند مانند مسکن مهر که به مسکن اجتماعی تبدیل شده که خود این مسئلهمشکل ساز است و تدبیر در ان وجود ندارد در رابطه باان یک سیستم را طراحی کنیم اگر اشخاص بعد امدند اشکلات ان را برطرف کنند نه اینکه صورت مسئله را پاک کنند اینگونه اداره کشور عاقلانه برعکس ان شعار هایی داده می شود نیست در مورد سیاست های پولی در مبادلات تصمیم خوبی است همان روشی که چینی ها بکار گرفته و می گیرند امیدواریم که دولت و یا دولت های بعدی ان را تغییر ندهند اگر اشکالاتی داشت فقط در حد ان اشکلات در رابطه با ان تصمیم گیری کنند ممکن است در ابتدا مشکلاتی را این گونه تصمیم گیری ها داشته باشد ولی در دراز مدت کشور را از زیر سلطه پولی جهانی ازاد می کند
Norway
کاملا صحیح است . توجه به تجارب دیگران باتوجه به شرایط ما که به بومی سازی این ایده منجر شود . تقلید مطلق هیچگاه چاره ساز نبوده و باعث شکست شده است . یکی دیگر از مسائلی که به ان اشاره کردید عدم پشتکار و استمرار در بثمر رسیدن ایده های جدیداست بجای اینکه مرتبا سازمان عوض کنند و از این شاخ به ان شاخ بپرند ایده پردازی های انجام شده را بتدریج و با بهینه کردن سازمان های ذیربط بانجام برسانند . مصداق ان کسانی نباشیم که می گویند تب تند زود عرق می کند . ما به لحاظ فرهنگی عموما در اکثر حوزه ها فاقد پشتکار ، تداوم کار و بهبود تدریجی هستیم . یا عجله می کنیم و یا برنامه را اجرا نمی نماییم . کاری هم به فید بک ها و اصلاح شاخها از طریق دریافت بازخوردها نداریم . مستند سازی مان افتضاح است . نظارت کم است . هماهنگی بین ارگانی ض
Norway
ادامه مطالب
نظارت بین ارگانی مان ضعیف و بستر امور و قوانین نیزبصورت نامتوازن با واقعیات یا بشدت متغییر و یا بشدت منجمد و ایستا است . مشکل ما عمدتا فرهنگی است همانطور که حضرت اقا نیز گفته اند
مجلس ما سال 2000 تاحالا خواب بودن
کریمی
این طرحها خیلی خیلی خیلی... خوب و فکر کردن در چنین راهی خیلی عالیه ... احسنت .. هرچند خیلی دیر ولی جلوی ضرر رو هروقط بگیری سوده !!!
ما میبایست قبل از اینکه صدام ملعون بگه نفت در مقابل غذا ودارو چنین طرحهای رو اجرایی میکردیم >>>
ما باید سیستم بانکیی که توسط صهونیست در دنیا برنامه ریزی شده را کنار گذاشته و بانکهایی را که از غربی ها دستور میگیرند و پول نفت را بلوکه میکنند از معاملاتمان کنار بزنیم ... انشائلاه
خیلی ساده ما میتوانیم با کشورهایی که از آمریکا دستور نمیگیرند دادو ستد کنیم و خارج از سیستم بانکی غربی ها بگیم کالا در مقابل کالا با محوریت و معیار طلا ... نه اینکه برای ارزش گذاری هرکالایی را با دلار بسنجیم !!!!!!!!