چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۶
۲۴
رئیس‌شورای سیاستگذاری کنگره علوم‌انسانیِ اسلامی:

اظهارات رییس جمهور درباره علوم انسانی اسلامی فاقد وجاهت علمی است

پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 359247
رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی گفت: «اظهار نظر اخیر رئیس جمهور محترم درباره علوم انسانیِ اسلامی فاقد وجاهت علمی بود. ایشان ظاهراً با نظریه های رایج فلسفه علم و نقش کلیدی جهانی بینی و باورهای بنیادین در شکل گیری مبانی و متدلوژی علوم انسانی و اجتماعی آشنایی چندانی ندارند.»
اظهارات رییس جمهور درباره علوم انسانی اسلامی فاقد وجاهت علمی است
به گزارش جهان، پیرو ابراز نظر چند روز گذشته رئیس جمهور مبنی بر عدم امکان اسلامی شدن علوم انسانی و انتقاد از تلاش های علمی در این زمینه، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی در جمع پژوهشگران دبیرخانه این کنگره افزود: «از طرف دیگر، انتظار می رود جناب آقای دکتر روحانی به جای قضاوت یکسویه و برخورد تحکّم آمیز با ساحت دانش که ظاهراً قرار است به یک رویّه تبدیل شود، اظهار نظر درباره امکان و یا عدم امکان شکل گیری علوم انسانیِ اسلامی، و یا کارآمد بودن و یا نبودن آن را به اساتید حوزه و دانشگاه و کرسی های نقد و مناظره بسپارند و برای چندین هزار استاد و محققی که لااقل طی ۳۵ سال گذشته در این مسیر گام های بلندی برداشته اند احترام قائل شوند.»

وی افزود: «جالب است که امروز علوم انسانیِ اسلامی نه تنها در ایران، بلکه در شماری از دانشگاه های مهم جهان اسلام، طرفداران جدی دارد و برای گسترش آن، دپارتمان های علمی متعددی دایر شده است.»

رئیس کنگره علوم انسانیِ اسلامی ادامه داد: «ما طی ماه های اخیر خبرهایی شنیده بودیم که مدیریت بعضی دانشگاهها، از ادامه همان حمایت های ناچیز خود از فعالیت اساتید در زمینه علوم انسانیِ اسلامی نظیر اقتصاد اسلامی سرباز می زنند و امروز با فرمایشات رئیس جمهور، ریشه رفتار مدیریت جدید این معدود دانشگاه ها مشخص می شود. از نظر ما، مواجهه شبه سیاسی با علم، و ایجاد محدودیت برای رشد اندیشه های خارج از علایق جریان روشنفکری سکولار، جزء همان خط قرمزهایی است که چندی پیش جناب آقای روحانی، آنها را مانع پیشرفت علوم انسانی در ایران معرفی کرده بودند.»

حجت الاسلام غلامی تاکید کرد: «استدعای اینجانب از جناب آقای دکتر روحانی این است که وقتی را به شماری از اساتید و پژوهشگران فعال در این عرصه اختصاص دهند تا ضمن تقدیم دهها مقاله و کتاب درجه یک در موضوع امکان و چگونگی شکل گیری علوم انسانیِ اسلامی و مزیت های آن نسبت به علوم انسانیِ سکولار، درباره معنا و مبنای تحول بنیادین در علوم انسانی و اثرات باز شدن چتر جهان بینی اسلامی در بالای سر آن، آزادانه به گفتگو بنشینند.»

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با برگزاری این جلسه در حضور رییس جمهور و البته انجام مطالعات کافی از سوی رئیس محترم جمهور، در نظرات ایشان تجدید نظر اساسی صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاملا درسته منم با این استاد موافقم
ایشون دکتری حقوق از انگلیس دارند ودرس حوزه ایشون مال50سال قبله لذا توقع آشنایی ایشون از مبانی علوم اسلامی یک توقع اشتباهه.ایشان حقوقدان هستندنه فلسفه اسلامی نه یک سرهنگ.ایشون حقوق انگلیس را از حفظ بلدندودر عمل نیز در خصوص توافقنامه ژنو مطابق نظر استاد اعظم جک استراو امتحانشون خوب پس می دهند.
خلاصه یکی حرف دل مارو زد
باشه باشه تو راست میگی....
خسرو
Iran, Islamic Republic of
در این مملکت فقط یک فرد حقوقدان و باسواد وجود دارد و آن هم رییس جمهور محترم است.شک نکنید.
حالا این چی بود کنایه بود یا حرف دلت رو زدی!؟ دو پهلو حرف زدن کار منافقانه ای ست.
کاف یاء
به نظر می رسه جناب غلامی هم آدم این کار نیست و از طرفی نمی تونه درباره امری نظر بده...
واگذار کنید به دانشگاه
یعنی خدایی که خودش انسان را آفرید و هر لحظه مراقب انسان است و اسلام را به عنوان یک دین جهانی قرارداده است این قوانین را بر اساس ساختار شخصیت انسان قرار نداده است و آقای رئیس جمهور حالا متوجه شده اند که خداوند در تعریف خود از انسان دچار اشتباه شده و باید از راهکارهای دیگر بهره برد؟!

آیا به باور آقای رئیس جمهور دیگران بهتر از خداوند در علوم انسانی مهارت دارند و در مورد انسان و آنچه مربوط به ساختارهای انسانی است می توانند نظر بدهند؟!

بد نبود جناب رئیس جمهور می فرمودند که پیرو چه مکتبی هستند که کامل تر و جامع تر از اسلام است.
کسی مخالف شما نیست. در مراکز علمی مخصوص که نامش حوزه‌ است برای قرن‌های متمادی علوم اسلامی رشد و پرورش یافته‌اند و طلاب هم به تعلیم مشغول بوده‌اند. همچنان می‌تواند همان مسیر ادامه داشته باشد.
موضوع اینجاست که شاخه علمی دیگری وجود دارد به نام علوم انسانی که در همه دنیا تعریف مشخص و واحدی دارد و برآمده از تجربیات انسان‌هاست. کارکردش هم مشخص است. این که بخواهیم این شاخه علمی بین المللی را کنار بزنیم و بگوییم آن چیزی که ما در حوزه داریم باید جایگزین علوم انسانی دانشگاه‌ها شود منطقی نیست و ما را دچار مشکل می‌کند. این همان چیزی است که رئیس جمهور به آن اشاره دارد.
اسلام یک دین جهانی است و جالب است بدانید هر وقت به مشکلی اساسی بر می خورند به سراغ علمای اسلام می آیند و راهکار می گیرند.
چرا اسلام نمی تواند علم دار علوم اسلامی باشد؟!
کسی با دریافت های صحیح مخالف نیست ولی اسلام قدرتی بالاتر دارد. برخی نظریات قابل تأیید است. برخی صحیح است ولی راهکار تجربی آن به قیمت فلاکت میلیون ها انسان تمام شده تا به نتیجه رسیده اند که اشتباه کردند در حالیکه از ابتدا اسلام راه درست را نشان داده بود. برخی هم از بیخ و بن درست نیست. حالا چون چند کشور بزرگ یک علومی به نام انسانی را تبیین کرده و به جهان تحمیل کرده اند ما باید در مقابل آن تمکین کنیم؟!
Iran, Islamic Republic of
همچين چيزي كه گفتيد وجود ندارد. غربي ها بر اساس تعريف يكطرفه اي كه از انسان دارند علومي را برهمان پايه بنا كرده اند. اگر همه دنيا را چند كشور غربي بدانيد كاملا به بيراهه رفته ايد. صحبت هم اين نيست كه از علوم انساني غربي اطلاع نداشته باشيم يا علوم حزوي را جايگزين درسهاي دانشگاهي كنيم . وقتي تعريفمان از انسان عوض شود آنچه به عنوان علوم انساني بالطبع ارائه مي شود مناسب با واقعيت انسان مي‌باشد.
سید محمد مهدی اثنی عشری
Iran, Islamic Republic of
جامعه اسلامی به حضور افراد شجاعی مثل حاج آقا نیاز دارد تاکی مقلد غربیهایی باشیم که همه چیزشونو از ما دارن و همه ی گرفتاریهای ما از وجود اونهاست!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
با نظر ایشون موافقم
درود و سپاس
این هم از اون دلواپساست.
کریمی
ظاهرا این آقای فریدون هیچیک از تفکرات انقلابی را برنمیتابد !!!!!!!
....
مشکل بسیاری از رئیس جمهورها این است که وقتی رئیس جمهور شدند فکر می کنند که رئیس جمهور شدن مساوی است با همه مردم شدن و هر چه را همه مردم می فهمند یک جا همه را رئیس جمهور می فهمد ....
برو بی سواد تو رو چه نسبت با علم
علی
با سلام از روند اظهار نظر دوستان چنین برمی اید که اشکال بر سر همان مفهوم اولیه ای است که حاج آقا غلامی خطاب به رییس جمهور مطرح فرمودند (مبنای نظزیه را نمی دانیم ) دوستان علوم انسانی دارای یک مبانی است و یک تجربه ای که بعضا مبانی ساز است . کسانی که این مبانی را از ما گرفته اند و امروز مبانی جدیدی ساخته اند که موفقیت امروز انان برخواسته از این تئوری سازی ها است خالق مبانی جدیدی شده اندکه اگر انکار کنیم از قافله رشد روز افزون این علوم جا می مانیم لذا منطقی است که با تکیه به مبانی گذشته نمی توان موفقیت جدید کسب کرد، ولی اینکه ما بتوانیم این مبانی جدید را در ظرف خودمان بریزیم و با ادبیات خودمان تئوریزه کنیم این حرف درست است لذا مبنای حرف هر دو عزیز ( ریاست محترم جمهور و حاج آقا غلامی ) درست است ولی با این قیدکه هیچ یک نافی دیگری نیست. بیایید به جای جواب پیدا کردن برای یکدیگر به فکر چاره باشیم که جا نمانیم ، تا به کی باید به هم بپردازیم بیایید با هم بپردازیم
کسی که خود پرورش یافته تفکری برآمده از علوم انسانی غیر توحیدی است چطور می تواند بپذیرد که علوم انسانی بر مبنای تعالیم الهی حاکم باشد
Iran, Islamic Republic of
وجاهت چيه پسر جان اصلاً از اساس باطل است.
Iran, Islamic Republic of
اين رئيس جمهور که خود را واجد علم حقوق می‌داند، از ميان علوم انسانی اگر و فقط اگر اندکی و فقط اندکی در باره علم حقوق درنگ می‌کرد، می‌دانست که تفاوت علم حقوق اسلامی در مبانی و بناها با علم حقوق در ديگر مکاتب و از جمله ليبراليسم از زمين تا آسمان است. در اين صورت به خودش اجازه نمی‌داد چنين سخن واضح‌البطلان و سخيفی بر زبان براند.
بگذريم که او اصلا صلاحيت اظهار نظر در باره فلسفه علم را ندارد.
Iran, Islamic Republic of
خدا اسلام و ايران و انقلاب عزيز ما را از شر انگليس.... حفظ کند.