دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

عجله شرکت‌های‌آمريکا برای‌ بازگشت به‌ايران

شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب: 358374
روزنامه لوفيگارو چاپ پاريس نوشت شرکت‌های آمريکايی برای بازگشت به ايران عجله دارند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛‌ به نوشته اين روزنامه، در حالی که مذاکرات سياسی ميان غرب و ايران رو به پيشرفت است، شرکت های آمريکايی نيز ارتباط خود را با ايران افزايش می دهند.

يکی از تجار ايرانی در گفتگو با فيگارو تاييد کرد در حوزه خودروسازی شرکت "کرايسلر" پيشنهاد سرمايه گذاری در بازار بزرگ ايران با ۷۵ ميليون مصرف کننده را به رييس جمهور ايران داده است. اين پيشنهاد در اوايل ماه مارس از طريق کانال های ديپلماتيک ارائه شده است.

با اين حال به طور رسمي واشنگتن از شرکت های خارجی می خواهد تا زماني که توافقی در مورد خنثی سازی تهديد هسته ای ايران حاصل نشده است برای ارتباط با ايران عجله نکنند.

شرکت "سيسکو" سيستم غول صنايع رايانه ای نيز از خزانه داری آمريکا مجوز صادرات تجهيزات خود به ايران را درخواست کرده است.

يک منبع غربی مدعی شده، در پايان ماه فوريه ده تن از روسای دانشگاه های آمريکايی از بهترين دانشگاه های ايران مانند دانشگاه صنعتي شريف تهران بازديد کردند. نتيجه اين ديدار اين بود که سه هفته پس از آن براي نوروز ، سال نو ايرانی، دولت آمريکا محدوديت های مربوط به پذيرش دانشجويان ايرانی در دانشگاه های آمريکا را لغو کرد.

پس از جنرال موتورز بسياری از شرکت های نفتی و شرکت بويينگ نيز در صف انتظار هستند. طبق توافق اوليه هسته ای ايران و غرب که اواخر ماه نوامبر به امضا رسيد، به شرکت بويينگ اجازه داده شد به شرکت ايران اير که ناوگان فرسوده ای در اختيار دارد، قطعات يدکی تحويل دهد.

در پی توافق، شرکت های بزرگ آمريکايی تلاش می کنند سهم بيشتری در حوزه هوا و فضا، نفت و نيروگاه های حرارتي که ايران می خواهد بسازد، کسب کنند.

اما حتي اگر توافقی در بيستم ژانويه مصادف با پايان مذاکرات هسته ای ايران حاصل شود، احتمالا بايد مذاکرات ديگری برای پايان دادن به اين پرونده آغاز شود.

در حالی که دور جديد مذاکرات بايد طی پانزده روز آينده در وين از سرگرفته شود، همه چيز در حال شتاب گرفتن است.

اقتصاد دانان در ايران مي گويد نه تنها ميزان خريد نفت کشورهاي آسيايي افزايش يافته است بلکه هم اکنون ايران می تواند تمام پول حاصل از فروش نفت خود در آسيا را دريافت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *