سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

نظر حدادعادل درباره اعمال ممیزی کتاب

شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 358304
غلامعلی حدادعادل گفت: ممیزی کتاب باید عاقلانه، حکیمانه و اصولی باشد و به صرف وجود یک کلمه در کتابی نمی شود به آن مجوز داد یا نداد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب در پاسخ به سوالی درباره تحقق مطالبات رهبری از نمایشگاه کتاب به ویژه در حوزه تولید ملی کاغذ گفت: وقتی مقام معظم رهبری چیزی مطالبه می کنند به طور مشخص وزرا و دولت می بایست در مورد تحقق یافتن آن پاسخ دهند و البته اگر در این میان به بودجه هم احتیاجی بود مجلس آن را ارایه می کند. به همین خاطر معتقدم این سوال می باید از وزیر ارشاد و وزیر صنعت پرسیده شود.

حداد ادامه داد: تولید کاغذ ملی توصیه رهبری بود. البته به اعتقاد من در دو سال گذشته فرصت نبوده است تا یک کارخانه کاغذ هم ایجاد شود و هم به محصول دهی برسد و به هر حال مشکلات اقتصادی را هم نباید فراموش کرد. اما من به طور مشخص اطلاعی ندارم که در این زمینه در کشور کاری صورت گرفته است یا خیر.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: من به طور متوسط روزانه ۱۰ جلد کتاب به کتابخانه ام اضافه می کنم که در سال حدود ۳۰۰ جلد می شود همه را هم پول می دهم و می خرم. من در طول سال کتابهایی را که لازم دارم یادداشت می کنم و در نمایشگاه می خرم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مور قیمت کتاب و آیا اینکه گران نیست؟ گفت: بعید است در کشور چیزی ارزان شود. دعا کنید گرانتر از این نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد مستند من روحانی نیستم نیز گفت: این مستند را ندیدم و درباره آن اظهار نظر نمی کنم.

حدادعادل در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد اظهار نظر رئیس جمهور در مورد واگذاری مساله ممیزی به مردم گفت: این حرف درست است که مردم باید بر تولید کتاب خودشان نظارت داشته باشند اما دولت هم منتخب مردم است و پاسدار ارزش های آنها به شمار می آید. اگر وزارت ارشاد هم کار ممیزی انجام می دهد در واقع کاری را می کند که مردم دوست دارند.

وی افزود: به اعتقاد من هر دو جنبه ممیزی است که باید مورد توجه قرار بگیرد یعنی هم کتاب در وزارت ارشاد بررسی شود و هم مردم به آن نظارت کنند. البته ممیزی باید عاقلانه و حکیمانه و اصولی باشد. نباید به صرف یک کلمه به کتابی اجازه انتشار داد یا نداد. شاید کتابی داشته باشیم که در آن عبارت خلافی نباشد اما فسادبرانگیز باشد. اما ممکن است کتابی مانند دیوان حافظ هم داشته باشیم که پر است از باده و شراب اما فسادی نداشته باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد کتاب نخوانی مردم گفت: رسانه ملی دایماً در حال اضافه کردن شبکه است و در هر شبکه ماجراهای تازه ای اتفاق می افتد. سابق بر اینکه این همه شبکه تلویزیونی وجود نداشت مردم بیشتر کتاب می خواندند اما حالا ترجیح می دهند بیشتر تلویزیون ببینند. به نظر من خود رسانه ملی می تواند با معرفی کتاب در معکوس کردن این ماجرا کمک کند. من پیشنهاد می کنم تا در رسانه ملی شبکه ای با عنوان شبکه کتاب راه اندازی شود تا از طریق آن کتاب های خوب، بهتر و بیشتر معرفی و نقد شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *