پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

اثر 8درصدی افزایش قیمت‌بنزین درحمل‌ونقل

يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب: 357363
رییس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه وزارت کشور حداکثر میزان تاثیر افزایش قیمت بنزین در نرخ حمل‌ونقل را ۸ درصد اعلام کرده است، گفت: این افزایش مربوط به شوراهایی است که افزایش نرخ بنزین را لحاظ نکرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مهدی چمران در نشستی خبری به مناسبت روز ملی شوراها با بیان اینکه افزایش نرخ حمل‌ونقل باید براساس تورم سالیانه و نیز افزایش نرخ حامل‌های انرژی لحاظ شود، گفت: شوراها در این زمینه هرکدام رویه متفاوتی داشته‌اند. به طور مثال برخی شوراها افزایش نرخ حامل‌های انرژی را به همراه تورم لحاظ کردند در صورتی که برخی دیگر از شوراها تنها تورم سالیانه را در افزایش خود در نظر گرفته‌اند. بنابراین تنها شوراهایی می‌توانند افزایش ۸ درصدی نرخ حمل و نقل براساس افزایش قیمت بنزین را داشته باشند که افزایش نرخ حامل‌های انرژی را لحاظ نکرده باشند.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز تاکسی‌ها ۳۰ درصد، اتوبوس‌ها ۲۰ درصد و متروی تهران ۱۵ درصد با افزایش قیمت روبه‌رو شدند.

به گفته چمران ابتدا قرار بود از اوایل سال جاری موضوع افزایش قیمت کرایه‌ها در دستور کار قرار گیرد اما با هماهنگی شورا، وزارت کشور و شهرداری این موضوع به ابتدای اردیبهشت موکول شد و در نهایت نیز تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری برای آن در نظر گرفته شد و علت این موضوع نیز عدم افزایش دوباره قیمت کرایه‌ها پس از اعلام نرخ بنزین بود تا فشاری به مردم وارد نشود.

رییس شورای عالی استان‌ها این شورا را به عنوان عالی‌ترین نهاد پس از مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: شورای عالی استان‌ها دومین پارلمان کشور است و با برگزاری مرتب جلسات خود مسائل محلی را مورد بحث و بررسی قرار داده و قوانین را به تصویب می‌رساند.

چمران با اشاره به اینکه اگر قانون را به درستی پوشش دهیم مجلس می‌تواند مسائل کشور و شورای عالی استان‌ها مسائل محلی را برطرف کند، گفت: این تفکیک باید به وجود بیاید و به طور مثال مردم بدانند که نباید مسائل محلی را با نمایندگان مجلس و مسائل کلان را با نمایندگان شورای عالی استان‌ها مطرح کنند، هرچند عموم مردم در این زمینه تفکر کاملا درستی دارند چراکه دسترسی به نمایندگان شوراها راحت‌تر است و می‌توانند برهمین اساس مسائل مختلف را با آنها در میان بگذارند.

وی در مورد جلسه اعضای شورای شهر با مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یک بار اعضای کمیسیون تلفیق به شورای شهر آمدند و به همین منظور جلسه‌ای نیز توسط اعضای شورا با نمایندگان کمیسیون تلفیق برگزار شد.

رییس شورای عالی استان‌ها در مورد موضوع شعار سوال اظهار کرد: گزیده‌ای از صحبت‌های مقام معظم رهبری در این زمینه انتخاب شد تا بتوانیم در ارتباط با شهر اسلامی و معماری ایرانی اسلامی و هویت شهری اقدام کنیم. هرچند این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی دانشگاهی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز وزارت علوم مدنظر قرار گرفته است.

چمران در پاسخ به مهم‌ترین اولویت شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: پیاده کردن قانون کامل شورا و جایگاه واقعی شورا مهم‌ترین اولویت شورای عالی استان‌هاست چراکه علی‌رغم همه تلاش‌ها شورای عالی استان‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و باید در این راستا اقدام کنیم.

وی در مورد شکل‌گیری و تصویب قانون شوراها نیز اظهار کرد: این قانون در سال ۷۵ مصوب و پس از آن طی آن اصلاحاتی در این رابطه ایجاد شد و از ۷۸ کار خود را آغاز کرد، سپس به مرور زمان و در دوره دوم آیین‌نامه و دستورعمل‌ها شکل گرفت و دوره سوم شوراها توانستند توان خود را به خوبی نشان دهند.

چمران با بیان اینکه براساس قانون اساسی باید طرح‌هایی تهیه و به صورت مستقیم یا از طریق دولت به مجلس پیشنهاد می‌شد، گفت: طبق اصل ۱۰۲ قانون اساسی و براساس آن به مجلس ورود کردیم و رییس عالی استان‌ها و یا نماینده وی بر همین اساس می‌تواند از طرح ارائه شده در مجلس دفاع کند.

رییس شورای عالی استان‌ها افزود: تلاش‌های لازم برای ارائه طرح‌ها در مجلس و اصلاح قانون شوراها که بر عهده شوراهای استان‌ها قرار داده شده بود، به خوبی انجام شد و در زمینه کمبودها یا سکوت‌های قانونی که در برخی مسائل با آن برخورد کردیم، پیشنهادات خوبی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

وی همچنین در مورد مدیریت یکپارچه شهری خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی ما را ملزم به تهیه آیین‌نامه کرده و این آیین‌نامه به دولت ارائه شده و از ۲۳ مورد آن ۱۶ مورد آن در کمیسیون‌ها مصوب شده است. همچنین از طریق مرکز پژوهش‌های شهرداری کتابچه‌ای به عنوان قانون جامع شوراها در نظر گرفته شده که آن را در اختیار اعضای شورای عالی استان‌ها قرار می‌دهیم.

چمران افزود: همچنین قرار است سیاست شوراها از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شود و هم‌اکنون در نوبت است تا در دستور کار این مجمع قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *