کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تناقضات ادعاهای جدید مرد عباشکلاتی‌ اصلاحات

31 فروردين 1393 ساعت 17:15

محمد خاتمی که عموما در مقاطع انتخابات بعنوان رهبر اصلاحات از او یاد می شود این روزها به دیدن تئاتر و هنرمندان می‌رود، علاقه مندان را به حضور می‌پذیرد، پیام تبریک و تسلیت صادر می‌کند و گاهی نیز در مورد شرایط کشور سخن می‌گوید.


به گزارش جهان، اظهارات محمد خاتمی بار دیگر خبرساز شد. مرد رویایی اصلاح طلبان که عموما در مقاطع انتخابات بعنوان رهبر اصلاحات از او یاد می شود به نظر می رسد در شرایط کنونی گونه ای عزلت گزینی سیاسی را در پیش گرفته و روزهای آرامی را سپری می کند. به دیدن تئاتر و هنرمندان می‌رود، علاقه مندان را به حضور می‌پذیرد، پیام تبریک و تسلیت صادر می‌کند و گاهی نیز در مورد شرایط کشور سخن می‌گوید.

آخرین مورد از این شکل بروز اجتماعی او سخنانش در هفتاد و پنجمين نشست ماهانه بنياد باران است. سخنانی که پوشش گسترده آنها در رسانه های اصلاح طلب، اینگونه به ذهن متبادر می کند که نه خود خاتمی و نه سوت و کف زنندگان برای اظهاراتش در رسانه ها، چندان به عمق موضوعات مورد اشاره او واقف نبوده اند.

به جرأت می توان گفت مهمترین محورمطرح شده در این بین، اصرار خاتمی بر «اصل» بودن «جمهوريت» نظام بود. مسئله ای که با یادآوری خاطرات سال های گذشته، لبخندی طنز آمیز را بر لب می نشاند. خاتمی تأکید می کند «ما به عنوان كساني كه دلبسته به اين انقلاب و اسلام هستيم با همه وجود از جمهوريت نظام دفاع مي‌كنيم؛ با همه لوازمي كه جمهوريت دارد.» او البته ترجیح می دهد اشاره ای به کودتای همقطارانش بر علیه رای مردم در سال ۸۸ نداشته باشد و با عبور از آن از تاکتیک فرار به جلو بهره گیرد.

سید یزدی در حالی از لوازم جمهوریت می گوید که خود، پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و بعد از مشخص شدن نتیجه آراء مردم، پیشنهاد رفراندوم را مطرح ساخت.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود اضافه کرده «در عين حالي‌كه رهبر انقلاب مي‌گويد راي مردم حق‌الناس است و حتي مخالفين را دعوت مي‌كنند كه بياييد و به موازين دموكراسي تن بدهيد و در انتخابات شركت كنيد برخی با راي مردم، با جمهوريت، با حقوق مردم و با تعيين كننده بودن نقش مردم مخالفت مي‌كند؛ آشكارا هم مخالفت مي‌كند! اين جريان، جريان خطرناكي است كه وجود دارد.» او البته درمورد این جریان خطرناک که با رأی مردم مخالفت می کند توضیح دقیقی نمی دهد و مشخص نمی کند آنهایی که در سال ۸۸ به خاطر نارضایتی از نتیجه انتخابات و عدم اقبال جمهور ملت به کاندیدایشان، با اتهام واهی تقلب، انتقامی سخت از مردم و نظام گرفتند دقیقا چه نسبتی با این جریان دارند.

سید خندان اصلاحات، در ادامه دو عنصر دشمن بیرونی و جریان تحجر در درون کشور را تهدیداتی جدی بر سر راه انقلاب دانسته و تصریح کرده که «عامل دوم بر خواست‌هاي اصيل و تاريخي ملت از جمله آزادي، استقلال و پيشرفت خط بطلان مي‌كشد». او البته به عامل جریان سازش و انفعال یا به تعبیر دقیقتر جریان خواهان تنش زدایی که در ماه های گذشته، مانند دوره ۸ساله اصلاحات خسارت های جبران ناپذیری را به کشور تحمیل ساخته اشاره ای نکرده و از عقب نشینی های بی سابقه و نیز اعطای امتیازات سخاوتمندانه به دشمن توسط همین جریان حرفی به میان نیاورده. انفعالی که حداقل هزینه اش در مقطع کنونی زیر سوال رفتن استقلال کشور و کنش سیاسی داخلی و خارجی دولت در دایره تنگ اراده چند کشور غربی بوده است.

او که خود را یک انقلابی می خواند، رسالت اصلاحات را ساختن الگو و ارائه آن به دنياي اسلام و جاهاي ديگر مي‌داند. این در حالی است که تئوریسین ها اصلاحات همواره خود، الگوگیری از غرب را یگانه راهبرد حرکت به سمت توسعه دانسته، و درخصوص مدل حکومتی نیز روزی از لزوم الگوگیری از مدل ترکیه می گویند و دیگر روز از طرح الگوی ژاپن اسلامی سخن به میان می آورند.

این اما همه تناقضات صحبت های خاتمی نیست. او که تصریح می کند اصلاحات درصدد گرفتن قدرت نيست به تناقض میان این مسئله و تئوری هایی چون «فتح سنگر به سنگر»، «براندازی نرم»، «رحم اجاره ای» و مواردی از این دست که دست رنج یارانش هستند اشاره ای نمی کند و ترجیح می دهد این موضوع را نیز مانند موارد قبلی مسکوت گذارد.

اینها تنها بخشی از اظهارات پر از تناقض مرد عباشکلاتی اصلاحات بود و به نظر می رسد همانگونه که در سطور فوق یاد شد اگر رسانه های اصلاح طلب، قدری بر روی آنها تأمل می کردند، صحبتهای وی تا این حد با اقبال مواجه نمی شد.

منبع:نماینده


کد مطلب: 356018

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/356018/تناقضات-ادعاهای-جدید-مرد-عباشکلاتی-اصلاحات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com