دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

احیای سنت حسنه چاووشی‌خوانی در اردبیل

سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 353760
بعد از گذشت سال های خاطره انگیز از اجرای برنامه مذهبی و معنوی چاووشی خوانی در دیار عاشقان حسینی ندای چاووشی خوانان بار دیگر در روستاهای اردبیل طنین انداز شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مردم ثمرین از بخش های مذهبی اردبیل، این روزها و در بدرقه زائران کربلای معلی و عتبات عالیات بار دیگر آیین معنوی چاووشی خوانی را اجرا کرده و با زمزمه های عرفانی محبان اهل بیت را در رسیدن به حرم کبریایی حسینی مشایعت کردند.

این مراسم به لحاظ فرهنگ سنتی منطقه و فرهنگ دیرپای منطقه ثمرین ومباحث مردم شناسی ازاهمیت بالایی برخوردار است چنان که امروزه این سنت حسنه در گذر زمان رنگ باخته ولی اهالی ثمرین اردبیل می کوشند تا سنت های گذشته خود را حفظ کنند و گنجینه های فرهنگی را نگذارند به باد فراموشی سپرده شود.

این مراسم معنوی با حضور چاووش خوان برترکشوری حاج کریم جماعتی ثمرینی و تعدادی از مادحین جوان منطقه اجرا شد به طوری که ازهر محله بزرگ ثمرین گروهی از زوار با صدای یک مداح وارد منطقه تجمع شده و در جمع این محلات صدای چاووش خوان پیشکسوت منطقه کربلایی کریم درویشی اصل نیز گوش های عاشق را نوازش می دهد.

سپس در تجمع زوار و خانواده های آنها مراسم با صدای کریم جماعتی به شیوه قدما یعنی سوار بر اسب وعلم سنتی بر دست و با خواندن اشعار فاخر قدما در مدح ومنقبت حضرت حسین(ع) شروع و سیل جمعیت به سوی اذانگاه ثمرین حرکت کردند ولی به دلیل زیادی جمعیت واقامه نماز مغرب در شهر اردبیل مراسم با ندای ملکوتی اذان در ترمینال اصلی ثمرین پایان یافت.

* چاووشی خوانی نشان از اتحاد و همگرایی مردم دارد

در این زمنیه یکی از کارشناسان امور فرهنگی و مسئول کانون فرهنگی، مذهبی مناجات اردبیل اظهار کرد: آیین معنوی چاووشی خوانی که در بدرقه زائران مشهد مقدس و عتبات عالیات در مناطق مختلف استان اردبیل اجرا می شد برگرفته از روح اعتقادی مردم در مشایعت زائران بود تا با التماس دعا از آنها بستری فراهم آید که افراد شرکت کننده در این مراسم حاجات و نیات خود را برای برآورده شدن مطرح کنند.

بهزاد جماعتی تصریح کرد: این برنامه مشارکتی که نشان از وحدت و همگرایی بیشتر مردم به ابراز محبت و صمیمیت بود ریشه در صفا و سادگی روستاییان داشت که بی تمنا در این مراسم حاضر شده و همسو با زائران در این حرکت همراهی می کردند.

وی گفت: با مدرن شدن زندگی و کم شدن ارتباطات عاطفی در بین افراد جامعه این برنامه معنوی رنگ باخته بود اما خوشحال هستیم که با بازگشت مردم به اصل خود و دور شدن از برخی تجملات و آیین هایی که سنخیتی با روح اعتقادی و معنوی ندارند به سمت احیای چنین آیین هایی حرکت می کنند.

جماعتی با بیان اینکه همچنان چاووشی خوانان درمناطق روستایی آهنگ حزین عشق به خاندان عصمت و طهارت را با شور و حال خاص طنین انداز می کنند، افزود: چاووشی خوانی آیینی دیرین و کهن است که احیای آن می تواند روح اتحاد را گسترش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *