چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

علت افزایش نرخ ماليات بر ارزش افزوده

شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 352826
نرخ ماليات و عوارض ارزش افزوده از ابتداي امسال براساس قانون بودجه ۸ درصد شد که یک درصد از افزایش دو درصدی این نرخ مربوط به سهم مالیات سلامت است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نرخ ماليات و عوارض ارزش افزوده از ابتداي سال ۹۳ که ششمین سال اجرای مالیات بر ارزش افزوده است به ۸ درصد افزایش یافت که نسبت به سال گذشته افزایش دو درصدی را شاهد می باشد که یک درصد از این افزایش مربوط به مالیات سلامت است.

به موجب مفاد تبصره ( ۲) ماده ( ۱۱۷ ) قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مقرر گرديده " دولت مکلف است نرخ ماليات برارزش افزوده را از سال اول برنامه ساليانه يک واحد درصد ( ۱% ) اضافه نمايد به گونه اي که در پايان برنامه به هشت ( ۸ % ) برسد.

سهم شهرداري ها از نرخ مزبور سه درصد( ۳ % ) و سهم دولت پنج درصد ( ۵ % ) شده است. حکم بند ( ط ) تبصره ( ۹ ) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مقرر نموده " از ابتداي سال ۱۳۹۳ علاوه بر افزايش قانوني نرخ ماليات بر ارزش افزوده، يک واحد درصد به عنوان ماليات سلامت به نرخ ماليات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه شود " بر این اساس نرخ ماليات و عوارض ارزش افزوده از ابتداي سال ۱۳۹۳ هشت درصد ( ۸ % ) شده است.

سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که کليه موديان مشمول نظام ماليات بر ارزش افزوده، از ابتداي سال ۱۳۹۳ مکلف هستند در کليه مبادلات في ما بين ( عرضه کالاها و خدمات ) ماليات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ( ۸ % ) هشت درصد { ( ۳/۵ % ) ماليات و ( ۷/۲ % ) عوارض } در صورت حسابهاي صادره درج و از خريداران وصول نموده و برابر مقررات به حسابهاي تعيين شده سازمان امور مالياتي کشور واريز نمايند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *