پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

آئین‌نامه قانون‌دسترسی آزاد به دولت رفت

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 348612
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارائه آئین نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال ۱۳۸۸ به هیأت دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تصویب آن گشایش خوبی در فعالیت اصحاب رسانه به وجود می آید.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آئین اختتامیه بیستمین جشنواره سراسری مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی پیش از ظهر امروز شنبه ۱۷اسفند با حضور حجت الاسلام حسن روحانی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه سید فرید قاسمی دبیر جشنواره مذکور، اعضای هیأت داوری و جمعی از روزنامه نگاران و اهالی رسانه در تالار وحدت در تهران برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: نقش رسانه ها و مطبوعات در آگاهی بخشی و ارتقای سطح فرهنگ جامعه و شفاف سازی و سالم سازی و مقابله با فساد و تأمین نظارت اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و خوشبختانه مطبوعات و رسانه های کشور ما با گستره ای که دارند تلاش می کنند این نقش را به خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به تعداد شرکت کنندگان در جشنواره امسال مطبوعات خطاب به رئیس جمهور یادآور شد: سیاستی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس رهنمود های جنابعالی به اجرا درآمده است عملاً در بحث پاسداری از آزادی مطبوعات درچارچوب قانون اساسی و قانون مطبوعات بوده است در این زمینه تلاش شده است تا آنجائی که قانون اجازه می دهد اصحاب فرهنگ، قلم و رسانه در بیان دیدگاه هایشان آزادی داشته باشند درسطح مطبوعات نیز مگر در مواردی که قانون آنها را منع کرده است، شیوه برخوردی که وزارت ارشاد اتخاذ کرده است این بوده است که خارج از سلیقه های شخصی انجام شود.

رئیس هیأت نظارت بر مطبوعات سپس گفت: در ترکیب ۷نفره هیأت نظارت بر مطبوعات، دولت تنها دو نماینده دارد و تصمیمات نیز بر اساس نظر اکثریت اعضا اتخاذ می شود و هر چیزی که اکثریت به آن رأی بدهد ابلاغ می شود.

جنتی همچنین از برگزاری چند جلسه با مدیران مسئول مطبوعات ورسانه های کشور در چند ماه گذشته خبر داد و گفت: در این جلسات که به دعوت وزارت ارشاد انجام شد تلاش کردیم رسانه ها را به رعایت قانون گرایی و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه و پرهیز از جناح گرایی و جانب گرایی و نیز آگاهی بخشی در جامعه دعوت کنیم.

جنتی همچنین با یادآوری تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۱۳۸۸ گفت: در چند ماهی که از فعالیت این دولت می گذرد، آئین نامه این قانون تهیه و به دولت تقدیم شد و ما امیدواریم با تصویب آن در هیأت دولت گشایش هایی برای اهالی رسانه در این خصوص پدید آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تأکید بر لزوم رعایت حقوق شهروندی تأکید کرد: پاسداشت نقش رسانه ها در این زمینه به معنای اباحه گری و ترویج الحاد نیست بلکه توجه داشتن به حقوقی است که در قانون اساسی به همه شهروندان داده شده است روزآمد کردن قوانین و مقررات و کاهش تصدی گری دولت جزو سیاستهایی است که ما داریم دنبال می کنیم.

جنتی همچنین از برنامه وزارت ارشاد برای واگذاری برگزاری جشنواره مطبوعات به اصحاب رسانه سخت گفت و افزود: حمایت از تشکل های صنفی از دیگر برنامه های ما بوده است و این در راستای واگذاری بسیاری از فعالیت هایی است که قابل واگذاری به جامعه هدف است اعتماد به رسانه ها و روزنامه نگاران و به رسمیت شناختن حقوق آنها جزو مواردی بوده که همواره در گفتگوها و رویارویی ها با مطبوعات، بر آنها تأکید شده است.

وی همچنین از ادامه بررسی لایحه نظام صنفی رسانه ای در وزارت ارشاد خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این لایحه به زودی به دولت و پس از آن برای تصویب نهایی به مجلس تقدیم شود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۶۲۸۴نشریه، خبرگزاری و پایگاه اطلاع رسانی (مشتمل بر ۶۱۰۶نشریه ، ۳۹خبرگزاری و ۱۳۹پایگاه اطلاع رسانی) مجوز فعالیت دارند که چندی پیش ضرب العجلی نیز برای پایگاه های خبری که هنوز خود را در سامانه مربوطه به ثبت نرسانده اند تعیین شده است.

جنتی تأکید کرد: در صورتی که این پایگاه خبری تا زمان اعلام شده نسبت به اخذ مجوز لازم اقدام نکند بسته خواهند شد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر ۳۵۷۱ نشریه در کشور در حال انتشار هستند و در دولت یازدهم نیز تا امروز ۴۷۲ مجوز برای مطبوعات و نشریات صادرشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: توقعاتی که اصحاب رسانه و مطبوعات از دولت و رئیس جمهور دارند این است که با توجه به اینکه بسیاری از مطبوعات با بودجه های دولتی و عمومی اداره می شوند، طبیعتاً رقابت نامتعادلی بین این بخش ها و بخش خصوصی به وجود آمده است و دولت باید این مشکل را برطرف کند.

جنتی همچنین وعده داد وزارت ارشاد این موضوع را در پرداخت یارانه ها مدنظر قرار دهد و سپس گفت: از آنجا که مطبوعات از پرداخت مالیات معاف هستند، دولت خود را متعهد می داند تا نسبت به اجرای کامل این قانون اقدام کند توجه به زیرساختهای رسانه ای به خصوص در صنعت کاغذ، چاپ و آموزش و همچنین زیر ساختهای مخابراتی و حمایت از توسعه فضای مجازی دیگر انتظارات اهالی رسانه از دولت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *