جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

پاسخ قائم مقام ظریف به مقام بحرینی

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۵۲
کد مطلب: 348374
از حدود سه سال پیش و همزمان با آغاز قیام مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه، مقامات دولت بحرین همواره ضمن فرافکنی و عدم توجه به ریشه های داخلی این قیام، جمهوری اسلامی ایران را به برانگیختن معترضان متهم کرده است. در آخرین نمونه از این دست، وزیر خارجه بحرین ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده که با پاسخ قاطع قائم مقام وزیر خارجه ایران روبرو شده است.
به گزارش جهان به نقل از تابناک، جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، امروز شاهد اتهام زنی های وزیر خارجه بحرین به ایران بود که با پاسخ یک مقام ارشد ایرانی مواجه شد. در این جلسه، وزیر خارجه بحرین ایران را به تحریک معترضان به انجام اقدامات خشونت بار علیه دولت بحرین متهم کرد و در مقابل، قائم مقام وزیر خارجه ایران اشاره کرد که دولت بحرین، قیام مردم این کشور را با شکنجه و زندانی کردن مخالفان سرکوب می کند.

به نوشته «رویترز»، در جلسه امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین ضمن طرح اتهاماتی علیه ایران، مدعی شد: «خشونتی که ما در بحرین شاهدیم، مستقیماً از سوی عناصری از جمهوری اسلامی ایران حمایت می شود». وی ایران را به اقداماتی از قبیل تشکیل هسته های تروریستی و آموزش شبه نظامیان در بحرین و دیگر کشورهای منطقه متهم کرد.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت بحرین همواره به دنبال دوستی با جمهوری اسلامی ایران بوده و به رفتار بر اساس حسن نیت ادامه می دهد، اما تحمل نخواهد کرد که هیچ بازیگر خارجی، امنیت و ثبات بحرین را به خطر بیندازد.

در پاسخ به این اظهارات، مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر خارجه ایران اشاره کرد که بحرین، آزادی اجتماعات صلح آمیز و آزادی بیان را نقض می کند، فعالان سیاسی و حقوق بشری را بازداشت و به شکنجه زندانیان اقدام می کند.

سرمدی افزود: «باعث تأسف است که دولت بحرین به جای ارائه اطلاعات لازم درباره بهبود وضعیت حقوق بشر در کشور خود، از این مجمع عالی (شورای حقوق بشر) به منظور طرح اتهامات بی اساس علیه دیگران استفاده می کند».

گفتنی است طی حدود سه سال اخیر و از زمان آغاز اعتراضات مردمی در کشور بحرین، مقامات رژیم آل خلیفه به طور پیوسته ایران را به مواردی از جمله دخالت در امور داخلی کشور خود و هدایت اعتراضات مردمی متهم کرده اند. در این راستا، آن ها از هیچ گونه فرصتی برای اتهام زنی به ایران صرف نظر نکرده و حتی مجامع بین المللی با موضوعاتی غیرمرتبط با روابط خارجی – از جمله همین شورای حقوق بشر – را به محفلی برای فضاسازی علیه ایران تبدیل کرده اند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده اند که ایران دخالتی در وقایع داخلی بحرین نداشته و مقامات بحرینی باید به جای فرافکنی، چاره ای برای حل مسائل داخلی خود بیندیشند. یکی از مهمترین موضع گیری ها در این زمینه، بیانات مقام معظم رهبری بود که ضمن تأکید بر عدم دخالت ایران در بحرین، فرموند اگر ایران در بحرین دخالت می کرد، اوضاع این کشور جور دیگری می شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *