يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خبر داد

جزئیات طرح‌وزارت‌بهداشت برای پزشکان‌نخبه

يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۳۷
کد مطلب: 347245
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: برنامه تربیت «پزشکان دانشمند» با توافق با بنیاد ملی نخبگان در حال نهایی شدن است و ساز و کار شناسایی افراد از سال آینده اجرایی می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رضا ملک زاده در نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با اعلام این مطلب افزود: ما باید برنامه‌ای داشته باشیم که نخبگان را در دانشگاه‌های خودمان ماندگار کنیم.

وی اظهار داشت: با وجود برنامه‌های حمایتی که وجود دارد برنامه مشخصی برای نگهداشت آنها که بتواند از آنها حمایت و جذب کند کمتر داشته‌ایم. ما در وزارت بهداشت برنامه‌ای با عنوان پزشکان دانشمند را به بنیاد ملی نخبگان پیشنهاد کرده‌ایم که موافقت آنها را نیز کسب کرده‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: بر اساس این برنامه می‌خواهیم در هر سال افرادی که برجسته ترین‌ها هستند با معیارهای مختلف از جمله رتبه کنکور، فعالیتهای تحقیقاتی در دانشگاه انتخاب کنیم و از دوران دانشجویی آنها را کمک کنیم که علاوه بر مدرک پزشکی عمومی بتوانند در حوزه تحقیقات نیز کار کنند. این افراد فقط طبابت نمی کنند و به تحقیقات هم علاقه‌مند می شوند و اینها هستند که می‌توانند در آینده رهبری برنامه‌های پژوهشی را برعهده گیرند.

ملک زاده کفت: این برنامه آغاز شده است و اعتبار زیادی نمی‌خواهد و برنامه اصلی این است که هر سال تعداد محدودی از این طریق شناسایی شوند. ساز و کار شناسایی آن تدوین و بودجه‌اش هم تأمین شده است و امیدواریم از ابتدای سال آینده بتوانیم این افراد را جذب کنیم.

وی گفت: واقعیت این است که زیر ساخت کافی نداریم و هنوز یک آزمایشگاه بسیار پیشرفته علمی نداریم و مجبوریم برای آزمایش پیشرفته از دانشمندان ایرانی خارج از کشور بهره بگیریم و نتوانسته‌ایم حمایت نهادینه از نخبگان داشته باشیم.

بیشترین میزان کپی علمی به چین مربوط می شود

ملک زاده همچنین با اشاره به کپی‌برداری از مقالات و علت رد شدن ۳۰ درصد مقالات ارائه شده به یک مجله تخصصی گفت: انگیزه‌هایی همچون مباحث مالی، شهرت و غیره باعث می‌شود که اتفاقاتی اینچنین در دنیا رخ دهد، البته این آمارها تنها مربوط به ایران نیست بلکه بیشترین میزان کپی برداری مربوط به چین است و حتی در بهترین مجلات آمریکا نیز محققانی این اقدام را انجام داده‌اند.

ملک زاده در ادامه گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی با اشاره به تازه ترین تحقیقات در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی تولید اقلام پرمصرف را به شرکت های دانش بنیان واگذار کرده‌ایم که در مرحله انجام است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به بودجه سال ۹۳ در حوزه تحقیقات گفت: بودجه تحقیقات در کل کشور نیم درصد بودجه کل کشور است. البته قرار بوده است که این میزان ۲.۵ تا ۳ درصد بودجه کشور باشد که محقق نشده است. از این میزان حدود ۱۰ درصد مربوط به وزارت بهداشت است.

وی درباره شرکتهای دانش بنیان گفت: مفهوم شرکتهای دانش‌بنیان برای دانشگاه‌های ما مفاهیم جدیدی است، روند تشکیل این شرکتها پروسه‌ای است که باید مورد پیگیری قرار گیرد در این راستا شاید تاکنون ما انتظار داشتیم که ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور داشته باشیم اما در حال حاضر تعداد کل شرکتهای ثبت شده تنها ۵۰ شرکت است که نشان می‌دهد در ابتدای راه هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در رابطه با چالش بودجه و انجام تحقیقات در کشور گفت: توجه داشته باشید که ۸۰ درصد تحقیقاتی که در دنیا انجام می‌شود به نتیجه نمی‌رسد و از هر ۱۰ هزار ایده نهایتا یک ایده وارد صنعت می‌شود و گاه دانشمندان ۵۰ سال از عمر خود را صرف یک تحقیق می‌کنند تا به نتیجه دست یابند.

بودجه پژوهشی وزارت بهداشت معادل بودجه ۴۰ محقق معمولی در دنیا است

بر اساس این گزارش، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به نسبت بودجه ای که دریافت می کند موفق عمل کرده است، گفت: مجموع سهم تحقیقات از بودجه کشوری تنها یک میلیارد دلار است که سهم وزارت بهداشت از آن در خوشبینانه ترین حالت ۸۵ میلیون دلار خواهد بود که این برابر با بودجه تحقیقاتی یک سال ۴۰ محقق معمولی در اروپا و آمریکا است.

شاهین آخوندزاده در نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور ضمن اعلام این خبر افزود: ضمن اینکه بخش مهمی از این بودجه که گفته شد صرف حقوق و هزینه های جاری مراکز تحقیقاتی می شود و در عمل پول چندانی به محقق و پژوهشگر بابت تحقیق نمی رسد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از میزان یک میلیارد دلار سهم پژوهش از بودجه کشور سهم دو وزارتخانه علوم و بهداشت به مراتب کمتر از سایر دستگاه های اجرایی است در حالی که تحقیقات اصلی در این دو بخش انجام می شود. با این وجود سهم وزارت بهداشت تنها حدود ۱۰ درصد است و این در حالی است که بودجه پژوهشی نیروی انتظامی به اندازه کل بودجه وزارت بهداشت است.

آخوندزاده گفت: علی رغم رشد بودجه کشور در ۱۰ سال اخیر، بودجه وزارت بهداشت رشد نداشته و طبعا به بخش پژوهش فشار بیشتری وارد شده است. چرا که رئیس دانشگاه اولویت های دیگری را در نظر می گیرد. بسیاری از معاونان گله می کنند که با دست بسته نمی توان کاری کرد. اما باید بدانیم که همه مشکلات از این راه حل نمی شود و باید به فکر تامین منابع مالی پژوهش از خارج از دانشگاه بود.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود صندوق حمایت از پژوهشگران و ستادهای مرتبط با علوم پزشکی برای جذب منابع مالی خارج از دانشگاه گفت: اعضای هیئت علمی باید با رصد منابع بتوانند آنها را در قالب طرح های تحقیقاتی جذب کنند.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: شرکت های دانش بنیان ظرفیت مهمی برای اینکار هستند و دانشگاه های علوم پزشکی می توانند در بخش داروسازی، بهداشت و علوم پایه شرکت ها را تاسیس کنند و وام های بلند مدت با بهره کم دریافت کنند. دانشگاه ها از توان هیات علمی که می تواند این کار را انجام دهد استفاده کنند.

وی با اشاره به وجود ۵ هزار دانشجوی دکتری تخصصی، ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی، ۵۰۰ دانشجوی دکتری پژوهشی و ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد افزود: این ظرفیت ها موجب می شود که بودجه معاونت تحقیقات کفاف این میزان را ندهد. بودجه سال گذشته معاونت ۷۳ میلیارد تومان بوده است که تاکنون نیز تنها ۷۰ درصد آن تخصیص یافته است.

آخوندزاده یادآور شد: معاونتهای تحقیقات دانشگاهها باید به جذب گرنت ها از خارج از دانشگاه و مراکز داخل کشور (که می توانند برای پژوهش های حوزه سلامت هزینه کنند)، بپردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *