دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۳
ادامه موج ناکامی ترکیه در پرونده دمشق؛

چرا ترکیه در عرصه جنگ میدانی سوریه هم منزوی می‌شود؟

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 346936
چرا ترکیه در عرصه جنگ میدانی سوریه هم منزوی می‌شود؟
گروه بین الملل جهان نيوز: طی هفته های اخیر در میان سخنان و مواضع مقامات ترکیه شواهد فراوانی از اعتراف به شکست در سوریه و لزوم تجدید نظر درباره سیاست های این کشور در پرونده دمشق مشاهده می شود.

ترکیه که روزگاری خود را نماد تعامل و تنش زدایی با همسایگان در منطقه معرفی میکرد آنقدر در حوادث سوریه شتاب زده وارد عمل شد که حمایت نظامی و اطلاعاتی از گروه های تروریست را وارد مواضع رسمی خود کرد. قدرت گرفتن اخوان در مصر و تونس و نزدیک شدن حماس به ترکیه سبب شد که مقامات ترک در محاسباتی اشتباه احساس کنند فرصتی مناسب بدست آورده اند که با سرنگونی بشار اسد و قدرت گرفتن جریان اخوان در سوریه – که قوی ترین و تشکیلاتی گروه مخالف اسد در ابتدا ناآرامی های این کشور محسوب می‌شد- قدرت اول منطقه شوند. پس از گذشت سه سال از تحولات سوریه و حمایت از تروریست ها اینک مقامات ترکیه علائمی را مشاهده کرده اند که حمایت از گروه های تکفیری این کشور را به پاکستان دوم تبدیل خواهد کرد . اظهار به ناکامی در پرونده سوریه اینک شفافتر از گذشته وارد ادبیات مقامات ترک شده است. در آخرین دست از این نوع اظهار نظرها احمد داوود اوغلو، مغز متفکر سیاست خارجی دولت ترکیه به صراحت گفته است جهان در سوریه شکست خورده است.

وی طی مصاحبه ای با خبرگزاری رویتر گفته است: "یک استراتژی بین‌المللی جامع که شامل همکاری‌های اطلاعاتی واقعی و عقب‌نشینی تمام مبارزان خارجی از سوریه باشد، برای خاتمه دادن به جنگ در این کشور ضروری است.

داود اوغلو تصریح می کند: "وخیم‌تر‌شدن اوضاع جنگ سوریه اکنون خطری بزرگ برای تمام کشورهاست چرا که به این ترتیب به دولت بشار اسد اجازه داده شده به جنایت‌های خود ادامه دهد و تروریست‌ها نیز از سراسر جهان برای جنگ با او به سوریه سرازیر شوند. مشکل تنها برای ترکیه نیست بلکه اکنون مشکل برای کل منطقه است. سوریه تبدیل به خطری برای تمام کشورهای اروپایی شده است. ما باید همکاری کنیم و این همکاری وظیفه ما است تا بتوانیم یک جو امنیتی مناسب ایجاد کنیم تا بتوانیم با یکدیگر برای جلوگیری از هرگونه حضور تروریست‌ها همکاری کنیم."

اما در این حین حال از تحرکات میدانی خبر میرسد که نفوذ میدانی ترکیه نیز در سوریه کاهش پیدا کرده است. گروه تروریستی داعش سوریه هم اینک ترکیه را به عملیات تروریستی در داخل خاک این کشور تهدید می کند و از سوی دیگر گروه های تروریست زیر مجموعه دستگاه امنیتی عربستان از نزدیک شدنبه عوامل نظامی ترک منع شده اند.

این در حالیست که ارتش آزاد سوریه در اقدامی تازه اعلام کرده ک جماعت اخوان المسلمین – یکی از گروه های نزدیکتر به ترکیه - شبکه ای تروریستی است و همه تلاش خود را برای جلوگیری از ورود آنها به خاک سوریه و بازداشت رهبرانش به کار خواهد گرفت.

ارتش آزاد این اقدام را به دلیل رفتارهایی عنوان کرده که برخی رهبران اخوان برای تسلط بر رهبری مخالفان در سوریه اتخاذ کرده اند.

در همین حال ائتلاف مخالفان سوری نیز اعلام کرده است که اخوان المسلمین را به هیچ وجه جریان سیاسی یا طیفی به نمایندگی از ملت سوریه یا نماینده ای از مردم اهل تسنن نمی داند.

گفته می شود نیروهای مشترک ارتش آزاد تصمیم به انحلال تمامی شاخه های نظامی و امنیتی وابسته به جماعت اخوان المسلمین در سوریه گرفته و دستور به مصادره تمامی سلاح ها و انبارهای تسلیحاتی که این جماعت در سوریه تحت کنترل خود دارند، داه است.

در همین حال به افسران و نظامیانی که به شاخه نظامی اخوان پیوسته اند نیز یک هفته فرصت داده است تا از این جنبش جدا شده و به ارتش آزاد و گروه های وابسته به آن بپیوندند.

بررسی این مواضع نشان میدهد که ترکیه در وضعیت میدانی نیز برای نفوذ داشتن در پرونده سوریه دچار مشکلاتی شده است. برخی تحلیلگران معتقدند کاهش نفوذ میدانی ترکیه سبب خواهد شد که ترکیه بیش از پیش در محاسبات راهبردی خود درباره سوریه تجدید نظر کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی، شرمندة حسین(ع)
در حال حاضر تا زمانی که روابط بین دولت‌ها و کشورها را منافع مادی تعیین می‌کند مطلقاً به هیچ دولنی نباید اعتماد و اتکاء کرد. با نگاهی به رفتار کشورهایی مانند پاکستان، هند، اندونزی، مصر، ترکیه، در سال‌های بعد از انقلاب این سخن به خوبی تأئید و اثبات می‌شود... احتیاط شرط عقل است.
Iran, Islamic Republic of
تحلیل های جهان نیوز در عرصه بین الملل پیشرفت چشمگیری داشته
چون رئسای کشور ترکیه بی عرضه تشریف دارن