شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۱

رشد اقتصادی نیمه اول سال اعلام شد

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 346081
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعلام کرد: برآورد مقدماتی مرکز آمار ایران نشان می دهد رشد شش ماهه اقتصادی ایران در سال جاری منفی دو درصد است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در جشنواره آموزش و پژوهش در نظام اداری که در مرکز آموزش مدیریت دولت برگزار شده است‌، گفت: در حالی که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه رشد اقتصادی به طور متوسط باید به هشت درصد می رسید در سال ۹۰ این رشد سه درصد ، در سال ۹۱ منفی پنج و هشت دهم درصد و در شش ماهه اول امسال منفی دو درصد بوده است.

وی افزود : از لحاظ منابع انسانی و مادی بسیار غنی و شایسته رشدهای اقتصاد به مراتب بالاتر هستیم.

نوبخت ادامه داد: در هشت سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد دلار منابع درآمدی داشتیم و با وجود این منابع بالای درآمدی امروز شاهد رشد منفی اقتصاد هستیم.

سخنگوی دولت افزود: رشد منفی اقتصاد را نباید تماما به پای تحریم گذاشت هرچند تاثیر تحریم را نمی نخواهم انکار کنم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت : طبق قانون بودجه سال ۹۲ ( قبل از اصلاحیه مهر) منابع کشور ۲۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که ۵۷ هزار میلیارد تومان از این مبلغ باید صرف کارهای عمرانی می شد و این در حالی است که آنچه تاکنون برای طرح های عمرانی کشور اختصاص یافته ، متاسفانه ده هزار میلیارد تومان است آیا با این مقدار اندک می توان انتظار تحول داشت؟

نوبخت از ساختار بخش اجرایی کشور نیز انتقاد کرد و گفت: در حالی که طبق سیاست های کلی نظام دستگاه اداری باید کوچک و چابک باشد در حال حاضر شاهد بخش اداری فربه و ناکارآمد هستیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت و نقش پژوهش در بهبود قدرت اجرایی کشور گفت : مدیران اجرایی باید از نتایج تحقیقات و پژوهش ها در ارتقای کیفیت کار خود استفاده کنند.

سخنگوی دولت خطاب به استادان مرکز آموزش مدیریت دولتی گفت : سه انتظار مهم از شما دارم اول کمک در جهت تهیه و تنظیم لایحه الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت که هرچند باید تا آخر امسال آماده می شد اما متاسفانه هیچ مستند علمی در این باره در دست ما نیست.

وی ادامه داد: تدوین لایحه برنامه ششم توسعه و سیاست های اجرایی اقتصاد مقاومتی نیز از دیگر مواردی است که باید با کمک بخش های پژوهشی و فکری دولت از جمله مرکز مدیریت دولتی تهیه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


الحمدلله منفی 5 شده منفی 2