سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۲
الهام در دانشگاه تهران:

توافق‌نامه ژنو باید به تصویب مجلس برسد

يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب: 345918
سخنگوی دولت دهم گفـت: این تعهدات باید شفاف شود و به تصویب نمایندگان مردم برسد والا از نظر حقوقی مخدوش است و باید پاسخگوی ملت باشند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، غلامحسین الهام در مراسم تقدیر از خانواده شهدای هسته‌ای در مرکز مطالعات بین‌المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: در مسئله هسته‌ای بیانات دکتر سعید زیباکلام و دکتر عسگرخانی را شنیدیم و سخنان آنها قابل فهم در خصوص مواردی از توافق‌نامه است که منتشر شده و آنچه را که منتشر نشده را قطعا نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: ملت ایران قطعا معتقدند شهدای ما سرمایه‌هایی هستند که مسیر بزرگ هسته‌ای را برای ما گشودند و باعث شدند کشور گام‌های بلندی در این زمینه بردارد.

الهام تأکید کرد: قطعا استقلال و حاکمیت ملی ارزش‌ها و آرمان‌های گران‌بهایی به شهدای ما در مسیر رسیدن به آنها گام برداشتند، اما آنچه موجب نگرانی همه ما شده این است که ما مسئولیتی را نسبت به خون این شهدا و زحمات آنها داریم و اگر کمی در این مسیر کوتاه بیاییم و یا تغییر داشته باشیم نسبت به آرمان‌ها و خواسته‌های آنها خیانت کرده‌ایم.

سخنگوی دولت دهم افزود: احمدی‌نژاد در اولین روز شروع به کار خود رفع تعلیق از تمام تأسیسات هسته‌ای را اعلام کرد و اجازه داد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در همین مسیر انجام شود. هر چند رهبر انقلاب اعلام کرده‌ بودند همان دولتی که تعلیق را ایجاد کرد رفع تعلیق را انجام دهد اما آن دولت انجام نداد و دولت نهم آن را اجرایی کرد و در ۲۰ فروردین ۸۵ کشور به جایی رسید که در بحث هسته‌ای گام‌های جدی برداشته بود.

وی با طرح این سوال که چه ضرورتی داشت که ما به شرایط توافقنامه ژنو تن دهیم و آیا وضعیت اقتصادی کشور و مسائل کشور چنین مسئله‌ای را نیاز داشت؟ ادامه داد: در حالی که بسیاری از مسائل با تدبیر در داخل حل می‌شد چه ضرورتی داشت که ظرف سه ماه تمام دستاوردهای خود را به شکلی زیر سوال ببریم و آن را به آینده ای مجهول حواله دهیم.

الهام با طرح این سوال که آیا مردم کم آورده‌ بودند و نسبت به این تعهد ملی کم گذاشته‌ بودند و یا وضعیت اقتصادی کشور به شکلی بود که ما تسلیم چنین شرایطی شدیم و یا اینکه این مسئله یک تصمیم ماقبل و یا شاید تعهد نانوشته‌ای بوده‌ که به آن تن داده‌ایم؟

وی ادامه داد: مگر رهبر انقلاب شرایط را بدر و خیبر اعلام نکرده‌ بودند و یا اینکه ما در پروسه بدی قرار داشتیم و یا شاید تعهدات نانوشته‌ای وجود داشت و آن را ایفا کردند.

الهام تأکید کرد: باید صادقانه مسائل کشور را بازگو کرد و دستاوردهای آن را توضیح داد. البته در مذاکره هم استقامت لازم است و باید پای منافع ملی ایستاد. این تعهدات باید شفاف شود و به تصویب نمایندگان مردم برسد والا از نظر حقوقی مخدوش است و باید پاسخگوی ملت باشند.

سخنگوی دولت دهم گفت: یک رکن اساسی این است که باید در استفاده از فناوری‌ها و علوم جدید همواره برای رسیدن به استقلال استفاده کرد و شهدای ما قطعا با آرمان‌های خود ما را در این مسیر قرار دادند و در این مسیر هیچ گناهی نکرده‌ بودند.

وی در پایان گفت: این مسیر به برخی از مسائل آسیب خواهد زد، اما اراده ملت و آرمان‌های کشور را از بین نخواهد برد و آرمان‌های بلندی که شهیدان پشتوانه آن هستند از بین نخواهد رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *