کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو جبهه ملی:

درباره سامانه دفاعی‌ مذاکره کنید تا مذاکرات شکست نخورد!

27 بهمن 1392 ساعت 11:55

یک عضو جبهه ملی ایران از به تیم مذاکره کننده کشورمان حکم کرده است که مذاکره بر سر سامانه های دفاعی خود را بپذیرد.


به گزارش جهان، در حالی که تیم سیاست خارجی کشور، به دنبال فراهم آوردن مقدمات مذاکرات هسته ای برای توافق بر سر گام نهایی توافقنامه ژنو است عضو جبهه منحله ملی ایران به تیم مذاکره کننده کشورمان حکم کرده است که ایران مذاکره بر سر سامانه های دفاعی خود را بپذیرد.

دکتر هرمیداس باوند، عضو جبهه ملی ایران، در گفت و گو با یک سایت اصلاح طلب، می گوید: قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران و به خصوص قطعنامه های سوم و چهارم صرفا محدود به موضوع تکنولوژی هسته ای نیست، بلکه به سیستم موشکی و حتی سیستم دفاعی متعارف ایران تسری پیدا کرده است. بنابراین موضوع موشک های ایران قبلا در قطعنامه های شورای امنیت در نظر گرفته شده است.

باوند در پاسخ به این سوال که اگر امریکا بخواهد مسائلی به غیر از موضوع هسته ای را وارد مذاکرات ایران و ۱+۵ کند، واکنش ایران چه خواهد بود؟، گفت:«احتمال چنین اقدامی از سوی امریکا وجود دارد. اما واقعیت این است که موضع ایران کمی ضعیف تر است و ایران اکنون در یک شرایط استثنائی قرار دارد. لذا ایران باید سعی کند برخی از موضوعاتی که مورد درخواست طرف مقابل است را بپذیرد».وی در نهایت می افزاید: «البته ممکن است با این اتفاق هیاهوهایی در داخل صورت بگیرد اما چاره ای نیست؛ چراکه شکست فرایند مذاکرات می تواند عواقب ناخوشی در بر داشته باشد».

این در حالی است که تیم دیپلماسی کشورمان اعلام کرده است که تحت هیچ شرایطی با غرب در زمینه سامانه های دفاعی و برنامه موشکهای بالستیک کشور مذاکره نخواهد کرد.

هفته گذشته، وندی شرمن در کمیته روابط خارجی سنا ضمن اعتراف به اینکه آمریکا تاکنون نتوانسته است برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران را که قدرت پرواز دوربرد و ظرفیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، متوقف کند، مدعی شد که مسأله توقف برنامه موشک‌های بالستیک ایران می‌تواند در توافق جامع مورد توجه قرار گیرد.

از سویی، برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد: طبق برنامه اقدام مشترک، پیش از این که یک راه حل نهایی حاصل شود، ایران باید به قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش بپردازد.

وی افزود: قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل همه فعالیت‌های مربوط به موشکهای بالستیک را که توانایی پرتاب تسلیحات هسته‌ای را دارند از جمله پرتاب این موشکها را منع می‌کند. بنابراین در جریان مذاکرات جامع، باید به این مسئله پرداخت.


کد مطلب: 344226

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/344226/درباره-سامانه-دفاعی-مذاکره-کنید-مذاکرات-شکست-نخورد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com