دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۳۹
در پی توهین به بختیاری‌ها در سریال سرزمین کهن؛

عذرخواهی کمال تبریزی از بختیاری‌ها

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب: 344102
احترام به همه اقوام شریف و متدین کشور از اصول انکار ناپذیر است؛ قصد بی‌احترامی به ساحت مردم شریف بختیاری را نداشته‌ایم.چنانچه پخش قسمت‌های اولیه موجب رنجش هموطنان عزیز بختیاری شده؛ عذرخواهی خود را اعلام می‌کنیم
به گزارش جهان به نقل از نسیم، کارگردان سریال سرزمین کهن  در نامه‌ای اعلام کرد؛ احترام به همه اقوام شریف و متدین کشور از اصول انکار ناپذیر است؛ قصد بی‌احترامی به ساحت مردم شریف بختیاری را نداشته‌ایم و چنانچه پخش قسمت‌های اولیه موجب رنجش هموطنان عزیز بختیاری شده؛ عذرخواهی خود را اعلام می‌کنیم

بنابراین گزارش، کمال تبریزی کاگردان سریال تاریخی "سرزمین کهن" نیز با ارسال نامه‌ای به دارابی معاون سیمای رسانه ملی توضیحاتی را ارئه کرد در ادامه می‌خوانید:


برادر گرامی جناب آقای دارابی
معاون محترم سیما

سلام علیکم؛

با احترام؛ پیرو مسائل پیش آمده در خصوص قسمت‌های پخش شده از مجموعه سرزمین کهن توضیحات ذیل را به استحضار می‌رساند:

مجموعه سرزمین کهن روایتگر وقایع سیاسی اجتماعی و مذهبی تاریخ معاصر کشور است که در بستر قصه‌ای خانوادگی و درام نمایشی، تاریخ تحولات کشور را از شهریور ۱۳۲۰ تا بهمن ۱۳۵۷ به تصویر می‌کشد. کارگردان، نویسنده و عوامل این سریال با احترام کامل به نقش همه اقوام و مردم نواحی کشور در مبارزات تاریخی ملت ایران، حوادث این برهه از تاریخ کشور را از زاویه دید کودکی به نام رهی به تصویر کشیده‌اند که در خانواده‌ای با اصالت و از پدری متدین (حمیدرضا بختیاری) که در روستا به ملا رضا و آقا ملا مشهور است متولد می‌شود و در بدو طفولیت در بمباران نیروهای اشغالگر انگلیسی پدرش به شهادت می‌رسد. از آن پس رهی درکشاکش حوادث تلخ و شیرین روزگار در جستجوی هویت واقعی خویش است و در مسیر این داستان، این فرزند راستین ملت ایران، فریب جریانات سیاسی حاکم در آن مقطع تاریخ را نخورده و اصالت و هویت خود را در تاریخ معاصر کشور حفظ می‌کند.

دیالوگ‌های شخصیت‌های این داستان در نقش اردکانی و بختیاری بیانگر مجادله و کشمکش‌ها در حوادث دهه ۲۰ شمسی است و در این سریال تنها اسامی رجال سیاسی آن برهه نظیر آیت‌الله کاشانی،‌ دکتر مصدق، دکتر فاطمی و شهید نواب صفوی از اسامی واقعی آنان اقتباس شده است.

درواقع رهی بختیاری نماد جوانی غیور، غیرتمند و تیزهوش ایرانی است. او فرزند راستین ملا حمیدرضا بختیاری است که از سویی اعتقاد راسخ دینی را از پدرش به ارث برده است و از سویی دیگر عشق به ایران را در دل می‌پرورد و در آخر در خانواده‌ای متدین مجذوب سلوک و منش امام خمینی (ره) شده و به نهضت او می‌گراید و در قالب قهرمان اصلی داستان، در نهضت انقلاب اسلامی نقش آفرینی می‌کند.

بدیهی است احترام به همه اقوام شریف و متدین کشور از جمله مردمان متدین و نجیب و اصیل ایل بختیاری از اصول انکار ناپذیر است و روند حرکت سریال بر همین مدار است.

بی‌تردید دست‌اندرکاران این سریال به هیچ وجه حتی در تصورات ذهنی خویش قصد کوچکترین بی‌احترامی به ساحت مردم شریف و پرافتخار بختیاری را نداشته‌اند. مشاهده قسمت‌های آتی این مجموعه تلویزیونی موید این واقعیت خواهد بود. با این وجود چنانچه پخش قسمت‌های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است؛ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می‌کنیم.

توفیقات روز افزونتان را از خداوند منان خواستاریم.

کمال تبریزی کارگردان و عباس سلیمی نمین- مشاور تاریخی پروژه و سایر دست‌اندرکاران سریال " سرزمین کهن" در نامه‌ای به معاونت سیما در مورد نقش برجسته قوم بختیاری، مبارزات آنان در این سریال توضیح دادند و در پایان نامه آمده است با این وجود چنانچه پخش قسمت‌های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است؛ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می‌کنیم.
https://jahannews.com/vdcbgabf5rhba8p.uiur.html
jahannews.com/vdcbgabf5rhba8p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هر چی دلش خواست در قالب فامیلی اون خانواده به بختیاری ها توهین کرده حالا ماسمالی میکنه!
آقای کمال تبریزی نظرت چیه من یه فیلم بسازم و اسم یه خانواده ناجور را بزارم ترک بعد در قالب دیالوگ هی بهشون فحش بدم بگم ترک های فلان و ترک های بهمان
آخرشم بیام نشون بدم که یه دونه از اون بچه ترک ها تو یه خانواده بافرهنگ بختیاری رشد میکنه و به مدد محیط سالم اون خانواده بختیاری این بچه ترک یه قهرمان میشه
یه .... کرده دیگه حالا تو زیاد جوش نزن.....
دور از ادبها ولی اگه بختیاریه گیرت بیارن منطقی بهت بختیاری و غیرت بختیاری رو نشونت میدن آقای کمال تبریزی
سعید
منفی دادم چون ما باید یاد بگیریم زود قضاوت نکنیم.
شما اگر برداشت اشتباه داشتید، نباید بگید منظور کارگردان همون بوده. همون طور که خودتون اشاره کردید این فقط یک فامیلیه و هیچ کس به بختیاری های غیور هیچ توهینی نکرده.
برادر من اتفاقا دقیقا منظورشون قوم بختیاری بوده.....
مهدی
United States
اشتباه منفی دادم
مثبت
بختياري
منفي دادم چون زود خام ميشي
منفي
به نظر شما منظور یک انسان از اینکه به ایل بزرگ بختیاری توهین کنه و بگه کاسه.... انگلیس ها بوده چی میتونه باشه جز اینکه در قالب فامیلیه یه خانواده که "بختیاری "ست توهین کرده و حالا می گه قصدم توهین نبوده و منظورم فقط اون خونواده خاص بوده. خواهش میکنم از شما که کمی به این دیالوگ فکر کنید مطمئنم خودتون متوجه منظور کارگردان و توهینی که پشت این دیالوگ نهفته س میشین...
دیالوگ قسمت چهارم را هم ببین که در مورد غیرت بختیاری گفته. یک طرفه قضاوت نکنید
تا که خورشید جهان رخشنده است
بختیاری زنده و پاینده است
زنده باد ایران زنده باد بختیاری مرگ بر عوامل بیگانه ی تفرقه انداز
علی
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکشید و حیا کنید کم به ترکها توهین میشه که شما به خاطر اینکه شخصی فامیلی اش مال یک شهر ترکه شما هم میخواهی فحش بدی .
بیا تو هم نشانت بدهم که تو تبریز و اورمیه هم خانواده هایی هستند که اسم فامیلی بختیاری دارند .
نیلوفر
آقا علی کسی قصد توهین به ترک ها و نه به هیچ قومیت دیگه ای نداره چون این در شان یک ایرانی نیس که به یک قومیت توهین کنه ما حرف دلمون اینه که چرا در قالب فامیل به تک تک بختیاری ها توهین کرد و حالا خیلی راحت میگه عذر می خوام انگار که هیچی نشده. نه ماو نه هیچ کس اصلا دوس نداریم نه به ترکها نه جناب آقای کمال تبریزی توهین کنیم فقط میگیم کمی به دیالوگ ها دقت کنن و توی تاریخ اقوام ایران تفحص کنن و بعد فیلم تاریخی بسازن...
بدتر از توهین به مردم بزرگوار بختیاری در این سریال، حمایت و تطهیر کمونیستها و توده ای هاست .....
خانواده ای از ایل غیور بختیاری
می خواستم بگم که کسی که فامیلیش" بختیاری" ست مگه میشه بختیاری نباشه مطمئنم که خودتون از توانایی های ایل ظلم ستیز بختیاری خبر دارین و میدونین متمدترین و بااصالت ترین قوم ایران است و اگر بختیاری ها در طول تاریخ برعلیه حکومت های ظالم قیام نمیکردن الان همه ی شما گرفتار ستم اون پادشاه هان بودین.
و همچنین میخواستم بگم که این توهینی که شما کردین نه به خانواده ی بختیاری بلکه به ایل بختیاری ست و ایل سلحشور بختیاری هیچ گاه این توهین را فراموش نخواهند کرد و چوبش را خواهید خورد....
گرایران زمین بختیاری نداشت/ گمانم که از بخت یاری نداشت....
بابک سامانی
آقای تبریزی با این عذرخواهی نمیتونی خطای به این بزرگی را در حق بختیاری های دلیر و غیرتمند ایرانی پاک کنی
بسمه تعالی
سلام بر همه اقوام انقلابی ملت شریف ایران
متاسفانه این بار اول نیست که نوع نگاه آقای تبریزی مشکل ساز شده است
از فیلم مارمولک گرفته که واقعا توهینی آشکار به قشر روحانیت بود تا جایی که موجب اعتراض مراجع و مردم شد و حتی آیه الله مکارم شیرازی آقای تبریزی را نزد خود راه ندادند بلکه بر علیه فیلم مارمولک بیانیه دادند
بعدی سریال شهریار اقای تبریزی بود که باعث دلخوری..
از طرف یک بختیاری
کمال تبریزی هر چه دلت خواست توهین کردی حالا میگی عذر میخوام. .و.........
من یک ایرانیم....
من یک ایرانیم و میخوام بهتون بگم که نه تنها به ایل بختیاری بلکه به هیچ کدام از قومیت های ایران نباید توهین بشه....توهین نشانه ی ضعف شماست.
Iran, Islamic Republic of
اولا هزاران منفی به این نظر احساسی شما می دهم. دوما کمال تبریزی رو لطفا ترک یا آذری ندونید ایشون فقط فامیلی شون تبریزی هستش بعدش جهان نیوز شما با درج این پیام های بی منطق خیلی کار اشتباهی مرتکب شدین لطفا این گونه پیامهارو حذف کنید.
دوست عزیز کمال تبریزی متولد تهران ولی اصالتا آذربایجانی هست و پدرشون تبریزی هست. ضمنا فیلنامه نویس سریال هم آذری هستش.
Iran, Islamic Republic of
بنده منظورم همون اولین نظری است که با عصبانیت و کاملا احساسی فرستاده شده است.
الهام ورمزیار
Germany
باسلام و خسته نباشید.من بختیارم ولی شما رو مقصرنمیدونم چون این فیلم براساس تاریخ ساخته شده
United States
احسنت
منم بختیاری ام در حال حاضر هم به بحث تاریخی این فیلم کاری ندارم و بحث بیشتر روی هتاکی به قوم بختیاری در قالب فامیلی اون خانواده است.
....
اصلا هم نظرم احساسی نیست. باید براتون مثال میزدم تا متوجه بشوید وگرنه همین شما ژست میگرفتی و میگفتی منظور فامیلی اون خانواده بوده نه قوم خاصی
خانم ورمزيار كجاي تاريخ بختياري رو اجنوي پرست گفته؟؟؟
بختیاری
... بختیاری قومی ست که در طول تاریخ همیشه با حکومت های ظالم برخورد میکرده آیا سزاوار است که اینجوری آشکارا به ما توهین کنن؟
گلاب
United States
اگه از بختیاریها عذر خواهی کرده پس چرا توی نامه به دارابی نوشنه.
میتونه توی یک سایت خبری یا روزنامه اعلام بکنه
کمال تبریزی چون برای صدا و سیما گرفتاری درست کرده میخواد با این عذر خواهی دوباره هم بهش کار بدن.
حمید
Iran, Islamic Republic of
.....
آقای رییس به خاطر آقای رضایی واکنش نشان داده وجلوی فیلم هم گرفته شد مــــــــــرسی رئیس
جلوی سریالهای آبکی دیگه هم بگیر
چه فایده ای داره؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
براي اتحاد بين ملت ايران(ازهرقوم وقبيله)لطفاً كمي صعه صدر داشته باشيم واز الفاظ نامناسب استفاده نكنيم وكاري نكنيم دشمن از آب گل آلود ماهي بگيرد.
سروش
چرا اونها همیشه باید آب رو گل آلود کنند و ما صبر و تحمل کنیم
چرا به قوم ترک توهین نمیکنند؟؟؟؟
چون خودش ترک؟
خیلی بیجا میکنه ک به قوم لر توهین میکنه.
عماد
یعنی بخیاری ها با انگلیسی ها همکاری نکردن؟ یعنی باید تاریخ رو تغییر داد؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
اقاعمادمن نمیدونم منظورشماازهمکاری چیه ولی درهربرهه ای اززمامداری در کشورخیلی ازاقوام ممکنه ازیه کشوراجنبی اونم بصورت خاص نه عام حمایت یااستفاده کرده باشن این دلیل نمیشه که یه راوی به هرنوع ممکن که دوست داره چرخ روایتش بچرخه بخوادبه سودخودش ازاون موضوع بهره برداری کنه/اگه هم درموردمطالبم اطلاعی نداری به کتب تاریخی مراجعه کنی میبینی که ازقوم عرب +کرد+ترک+لر+ترکمن+بلوچ و......بسیارذکرشده ولی هیچ قومی به هیچ کسی اجازه نخواهددادکه ازاین موضوع سوع استفاده کنه دوست عزیز
اشکان بختیاری
Iran, Islamic Republic of
.......
رضا
Iran, Islamic Republic of
عذرخواهی ایشان مثل بقیه عذرخواهی هاست مثل رانت خواران وواسطه گران رانتی که ابتداتاسرحدممکن خون مردم رامیمکندوپس ازاینکه دستشان رومیشود میگویندمادرمقابل حقوق مردم متعهدیم واین مبالغ رابازمیگردانیم/بی خبرازاثرات سوعی که برپیکرنحیف مردم وخدمت گذاران واقعی کشورازخودبه جای میگذارد؟
Iran, Islamic Republic of
...........
صالح
Iran, Islamic Republic of
ما لرها این توهین رو فراموش نمیکنیم....!۱
امیریادگار
Iran, Islamic Republic of
باسلام : همان روز های اول ما از مردم غیور وشریف ودلسوز بختیاری خواستیم که خویشتنداری کنند که الحمد لله ثابت شد که باز هم حماسه آفرینی قوم لر است خداوند این طایفه بزرگ را که غیرت و شرف ایرانند را حفظ کند .ومن الله توفیق