يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

مخالفت با انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه

پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب: 342306
رئیس سازمان محیط زیست انتقال آب مجازی به حوضه دریاچه ارومیه را مناسب ندانست، گفت: سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه مخالف است.
به گزارش جهان به نقل از فارس از تبریز، معصومه ابتکار بعد از ظهر امروز در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه مخالف است، اظهار کرد: به دلیل نبود ارزیابی‌های لازم و کافی، این سازمان با انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه مخالف است و به همین علت تاکنون این سازمان با این طرح موافقت نکرده است.

وی انتقال آب مجازی به حوضه دریاچه ارومیه را مناسب ندانست و بیان کرد: این طرح علاوه بر اینکه دستاوردهای اقتصادی ندارد به بخش کشاورزی منطقه نیز زیان‌رسان خواهد بود. رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه نتایج مطالعات کارشناسان طرح ملی احیای دریاچه ارومیه تا خرداد اعلام می‌شود، افزود: ما نباید وضع جاری طرح‌های موجود را معطل آن بکنیم، بنابراین لازم است حقابه دریاچه از محل ذخیره سدهای موجود در حوزه دریاچه در اسرع وقت تامین شود، چرا که زمان فعلی بهترین شرایط برای رهاسازی این آب‌ها است و تبخیری به علت افزایش دما وجود ندارد و برداشت برای کشاورزی نیز صورت نمی‌گیرد.

ابتکار با تاکید بر اینکه روش‌های قبلی برای نجات دریاچه ارومیه باید تغییر کند، گفت: برای حوضه آبریز این دریاچه باید ارزیابی‌های راهبردی جدید و جامع تعریف و تدوین شود چرا که بدون بازنگری و بررسی‌های عمیق کارشناسی در زمینه مداخلات حوضه آبریز هر طرحی با شکست مواجه می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه طرح ارزیابی راهبردی زیست محیطی دریاچه ارومیه در سازمان محیط زیست کشور در حال تدوین است، افزود: بر اساس این طرح مـطالعه همه عوامل ایجاد بحران در دریاچه ارومیه اعم از سـدها، بخش کشاورزی، تغییرات اقلیم به صورت تجمعی انجام می شود، چرا که ممکن است تک تک عوامل تاثیر چندانی در ارزیابی‌ها نداشته باشد ولی وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، مشکلات جدی ایجاد می‌کنند.

ابتکار نجات و احیای دریاچه ارومیه را یکی از اولویت های مهم و اصلی دولت تدبیر و امید و سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: در این رابطه تا حدود زیادی هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و مهمتر از آنها مشارکت دادن مردم برای نجات دریاچه در حال انجام است که نقش کلیدی در این راه ایفا خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *