چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
کارنامه ۹ ماهه خصوصی سازی نشان می دهد؛

۸۱ درصد واگذاری‌ها بابت رد دیون دولت بود

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 338077
از ابتدا سالجاری تا پایان آذر، ۱۵۰ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده که ۸۱.۸ درصد آن بابت رددیون دولت بوده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم؛ آمار واگذاری سهام شرکتهای دولتی از ابتدا تا پایان آذر امسال نشان می دهد ۱۵۰ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال سهم دولتی فروخته شده که از این میزان ۱۱۳ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال در بورس، ۱۰ هزار و ۳۰۸ میلیارد ریال سهم از طریق مزایده و ۲۶ هزار و ۲۵۷ میلیارد ریال در فرابورس به فروش رسیده است.

بر اساس این گزارش، از ۱۵۰ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده در کارنامه ۹ ماهه خصوصی سازی، ۷۲ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال واگذاری به بخش غیردولتی صورت گرفته است که تنها ۲۷ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال آن به افراد حقیق و حقوقی خصوصی رسیده است و ۴۴ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال دیگر، واگذاری به بخش خصوصی بوده که منابع حاصل از آن بابت رددیون دولت به دستگاههای طلبکار پرداخت شده است.

همچنین در گزارش ۹ ماهه عملکرد سازمان خصوصی سازی آمده است: ۷۷ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال نیز در این مدت به نهادهای عمومی غیردولتی بابت رددیون دولت واگذار شده است.

آمار ۹ ماهه واگذاریها به تفکیک شرکت مادر تخصصی نیز در این مدت نشان می دهد، سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از واگذاریهای سالجاری ۲ هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ۴۶ هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۹۱ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال بوده است.

همچنین ۴۶۴ میلیارد ریال سهم دولتی به وکالت از وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۵ هزار و ۹۹۱ میلیارد ریال سهم به وکالت از شرکت مادر تخصصی توانیر، ۲ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال به وکالت از تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی و ۶۹ میلیارد ریال سهم به وکالت از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مدت زمان یاد شده واگذار شده است.

افزون بر این، ۱۱۵میلیارد ریال سهم نیز به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی ساتکاب، ۴۶ میلیارد ریال سهم به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، ۱۷ میلیارد ریال سهم به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۹ میلیارد ریال سهم به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی سازمان خصوصی سازی، ۱۸۹ میلیارد ریال سهم به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، یک میلیارد ریال سهم به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و ۴۴ میلیارد ریال سهم به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ۹ ماه امسال توسط سازمان خصوصی سازی فروخته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *