دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
آیت‌الله مکارم شیرازی:

خدمات بهزیستی تمام مردم را در بر بگیرد

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۳۴
کد مطلب: 337631
یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه پیشگیری از آسیب‌های مختلف باید از دوران کودکی اجرایی شود گفت: فعالیت‌های فرهنگی بهزیستی نباید تنها مختص مددجویان باشد بلکه باید تمام افراد جامعه را در بر بگیرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جمع مدیران بهزیستی سراسر کشور با بیان اینکه نماز جایگاه ویژه‌ای در دین مبین اسلام دارد اظهار داشت: حضرت علی(ع) وقتی کار مهمی داشتند وضو می‌گرفتند و دو رکعت نماز می‌خواندند سپس شروع به کار می‌کردند و می‌فرمودند قرآن گفته است از نماز و صبر کمک بگیرید.

وی افزود: سه تعبیر در مورد نماز وجود دارد که هر یک اهمیت این عبادت را نشان می‌دهند؛ نخست اینکه نماز ستون خیمه دین است؛ اگر خیمه‌ای ستونی محکم داشته باشد قابل استفاده است وگرنه فرو می‌افتد و نماز هم همین نقش را در ایمان دارد و در روز قیامت نیز ابتدا نماز را در نامه اعمال انسان مورد بررسی قرار می‌دهند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در روایتی از حضرت محمد(ص) می‌خوانیم نماز مانند نهری جاری است که انسان را پنج مرتبه در روز شستشو می‌دهد خاطرنشان کرد: نمازگزاران به وسیله این عبادت روح خود را در نهر زلال نماز می‌شویند و آثاری از گرد و غبار معاصی و انحرافات در آنها باقی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: سومین تعبیر در مورد نماز آن است که گفته می‌شود نماز معراج مومن است؛ این سخن بدان معناست که نماز آدمی را به آسمان‌ها می‌برد و نقش تربیتی دارد به شرطی که صحیح باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه یک هفته نماز اول وقت خواندن و با توجه روحیه انسان را تغییر می‌دهد گفت: نماز انسان را به یاد خداوند می‌اندازد و چنین فردی هیچ‌گاه به سمت گناه و آلودگی پیش نمی‌رود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر حضور قلب در هنگام نماز بیان داشت: انسان در نماز می‌گوید ایاک نعبد و ایاک نستعین و این بدان معناست که ما تنها خداپرست هستیم و فقط از او یاری می‌جوییم بنابراین باید این سخن را در زندگی عملی نیز جاری سازیم.

وی با بیان اینکه انسان می‌تواند از یک نماز صحیح برکات فراوانی را نصیب خویش سازد گفت: اگر نمازی به شیوه صحیح و با حضور قلب خوانده شود پس از آن دعاهای آدمی مستجاب خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به برپایی نماز جماعت اول وقت در ادارات تصریح کرد: این کار مشروط به پرهیز از صرف وقت فراوان است و کارکنان باید پس از نماز بلافاصله به کار ارباب رجوع بپردازند.

این مرجع تقلید در ادامه به آسیب‌های اجتماعی و سایر حوزه‌های کاری سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: شکرانه دست‌های توانا گرفتن دست ناتوانان است و نمی‌توان از کسانی که در معرض خطر و آسیب هستند غافل بود؛ قرآن می‌فرماید به یتیمان رسیدگی کنید همانگونه که اگر یتیمانی از شما بر جای بمانند انتظار دارید جامعه نسبت به آنها انجام دهد.

وی با بیان اینکه تصور من این است که بودجه دولت برای اینگونه کارها جوابگوی همه نیازها نیست عنوان داشت: لازم است اعتباری برای بهزیستی تعیین شود که هیچ یک از مددجویان دست خالی بر نگردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر توجه به آسیب‌های جسمانی در کنار توجه به آسیب‌های معنوی و روحی گفت: این دو نوع مشکل تاثیر متقابل بر روی یکدیگر می‌گذارند و ممکن است آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی موجب بروز مشکلات مادی و جسمانی و بالعکس بشوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیشگیری از آسیب‌های مختلف باید از دوران کودکی اجرایی شود خاطرنشان کرد: فعالیت‌های فرهنگی بهزیستی نباید تنها مختص ایتام و معلولان باشد بلکه باید تمام افراد جامعه را در بر بگیرد.

وی افزود: خداوند به کارکنان و مدیران بهزیستی توفیق عنایت فرموده که در خدمت اجتماع باشند؛ این افراد نیز باید با رعایت امانت به صورت کامل همراه با دلسوزی و خلوص نیت کارشان را انجام دهند تا بتوانند اعتماد عمومی را جلب کنند زیرا سرمایه هر نهاد و دستگاه همین مسئله است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در خاتمه با اشاره به روایتی از حضرت محمد(ص) گفت: ایشان می‌فرمایند بهترین مردم کسی است که بیشتری خدمت را به دیگران انجام دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *