يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

واکنش آمریکا به قراداد نفتی ایران و روسیه

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 337423
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مذاکرات ایران و روسیه برای مبادله نفت در برابر کالا به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در ماه را نگران کننده دانست و گفت:چنین قراردادی با مفاد توافق ژنو سازگار نیست و ممکن است موجب وضع تحریم های جدید شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد، در مورد گزارش مربوط به مذاکرات ایران و روسیه برای امضای قرارداد مبادله نفت در برابر کالا به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در ماه نگران است. به گفته سخنگوی کاخ سفید این قرارداد می تواند موجب وضع تحریم هایی از جانب آمریکا شود.

امضای این قرارداد می تواند میزان صادرات نفت ایران که به دلیل تحریم ها به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

مقامات رسمی ایران این قرارداد را تکذیب کرده اند. اما رویترز به نقل از منابع آگاه ایرانی و روسی نوشته است قرار است روسیه به موجب این قرارداد روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند و در مقابل تجهیزات و کالاهای روسی به این کشور وارد نماید.

کایتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکاگفت: «ما در مورد این گزارش ها نگران ایم و جان کری، وزیر امور خارجه امروز مستقیما این نگرانی را با سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه در میان گذاشته است.»

ایران روز یکشنبه موافقت کرد تا میزان غنی سازی خود را محدود کند و اجازه اقدامات نظارتی بین المللی بیشتر را برای یک دوره شش ماهه صادر نماید. در مقابل ۷ میلیارد دلار از محل کاهش تحریم ها عاید تهران خواهد شد و بخشی از تحریم ها لغو خواهد شد.

بر اساس توافق هسته ای ژنو که بین ایران و گروه ۱+۵ منعقد شده است، تلاشها برای کاهش بیشتر صادرات نفت خام ایران متوقف خواهد شد، اما خریداران عمده نفت از این کشور اجازه افزایش خرید را نخواهند داشت.

هایدن گفت: «اگر گزارش های منتشر شده حقیقت داشته باشد، چنین قراردادی نگرانی های جدی را مطرح خواهد کرد، زیرا چنین قراردادی با مفاد توافق ایران و ۱+۵ سازگار نیست و ممکن است موجب وضع تحریم هایی از سوی آمریکا شود.»

ایران و ۱+۵ احتمالا گفت و گو ها در خصوص رسیدن به یک توافق جامع را در ماه فوریه آغاز خواهند کرد. به گفته مقامات ایرانی و آمریکایی این دور از گفت و گو ها دشوار خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *