يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۴
۱۰
مصباحی مقدم در برنامه"دیروز امروز فردا":

چرا یقه سفیدها دستگیر نمی شوند؟/ یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی سلطان واردات سویا است

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب: 336478
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه تعبیر یقه سفیدها در مقابل یقه آبی‌ها یک تعبیر قدیمی است که مربوط به نظام اقتصادی سرمایه‌داری است گفت: به نظرم برای شناسایی یقه سفیدها امکانات زیادی داریم.
چرا یقه سفیدها دستگیر نمی شوند؟/ یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی سلطان واردات سویا است
به گزارش جهان، برنامه «دیروز،امروز،فردا» این هفته با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و با موضوع علل وقوع مفاسد اقتصادی از شبکه سه سیما پخش شد.

مصباحی‌مقدم در ابتدای این برنامه تلویزیونی، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی یک حرکت فرهنگی و انقلابی بود که یک تحول عظیمی را در جامعه به وجود آورد. این تحول مسائل اقتصادی و سیاسی ما را زیر و رو کرد که منشا آن علاقه به خدا، اسلام و اجرای احکام شریعت اسلام در ایران بود.

وی با بیان اینکه فراموش نمی‌کنیم سال‌های آغازین انقلاب را که مسئولان جدید خیلی منزه عمل می‌کردند و در همه قوای نظام واقعاً همه منزه بودند، اظهار داشت: در بعضی از مراکز انقلابی مثل سپاه حقوق تعیین نکرده بودند و هرکس به اندازه‌ای که نیاز داشت دریافت می‌کرد. هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که فسادهای پیاپی مطرح و کشف شود. انگیزه‌ها، الهی و عشق به خدمت بود. مسئولان نظام هم منزه عمل می‌کردند و جای هیچ شائبه‌ای نسبت به رفتارها نبود. هرچه پیش رفتیم اتفاقاتی افتاد که زمینه برای فساد فراهم شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه نقطه آغاز این فسادها تغییر انگیزه‌هاست و وقتی انگیزه‌ها الهی بود این اتفاقات نمی‌افتاد، افزود: تقوا بازدارنده است. اگر مراقبت، نظارت و تذکر به خود و دیگری نباشد این اتفاقات می‌افتد. انسانی که سال‌ها پاک بوده، وقتی وارد سیستم آسیب‌زا می‌شود، به تدریج تغییر رفتار می‌دهد و انگیزه‌هایش تغییر پیدا می‌کند، از این منظر موضوع نظارت، بحث بسیار اساسی است.

"شفافیت نکته بسیار مهم دیگر است که در همه چیز باید رعایت شود. در استفاده از تسهیلات بانکی، قیمت در بازار، معاملات دولتی، پرداخت‌ها و... باید این شفافیت وجود داشته باشد. اگر به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم این شفافیت به دست خواهد آمد، ارتباطات خارج از ضابطه یکی از علل بروز این فسادهاست".

پورمختار هم در ابتدای صحبت‌هایش، گفت: مفاسد اداری در کنار مفاسد اقتصادی باهم تعریف می‌شوند. اتفاقاتی در دستگاه اداری ما ممکن است اتفاق بیفتد که به بروز مفاسد اقتصادی کمک می کند. واقعیت تلخ این است که یک پای هر فسادی که بررسی می کنیم دستگاه اداری و اجرایی است. پس مفاسد اداری را هم باید در کنار مفاسد اقتصادی ریشه یابی و علاج کنیم.

وی افزود: در حوزه معادن، گمرک، قاچاق، زمین خواری و سوء استفاده از منابع طبیعی و ارازی مختلف، وجود انحصار، رانت و عدم شفافیت در واگذاری برخی از امتیازات و تسهیلات، در واگذاری مربوط به اصل ۴۴، سوء استفاده از تسهیلات بانکی و نحوه تولید در کشور و... از جمله شاخه‌هایی است که در آن مفاسد اقتصادی بروز پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون اصل نود با بیان اینکه برخی از سیاست‌گذاری‌ها در برخی دولت‌ها منجر به بروز مفاسد اقتصادی می‌شود، اضافه کرد: این که تامین اعتبار دستگاه های مختلف به خودشان واگذار شود، یکی از سیاست گذاری‌های اشتباه است. ورود و دخالت دولت و دستگاه های دولتی در امور اقتصادی یکی دیگر از این سیاست گذاری های اشتباه بوده که در برخی از دولت ها صورت گرفته است که باعث بروز برخی مفاسد شده است.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در بخش دیگری از برنامه با بیان اینکه تعبیر یقه سفیدها در مقابل یقه آبی‌ها یک تعبیر قدیمی است که مربوط به نظام اقتصادی سرمایه داری است، اظهارداشت: کارگر را یقه آبی و تیپ تکنوکرات را یقه سفید می‌نامند. تصور من این است که برای شناسایی یقه سفیدها امکانات زیادی داریم.

"سراج در همین برنامه گفت اگه این ۱۰-۱۵ یقه سفید دستگیر شوند مفاسد اقتصادی پایان می‌یابد، سوال من این است که چرا این عده دستگیر نمی‌شوند؟ بازرسی کل کشور برای شناسایی مفاسدی است که در کشور رخ می‌دهد".

وی تاکید کرد: این دستگاه جزو قوه قضاییه است و رئیس آن در جلسات شورای قوه قضاییه هم حضور دارد، امکانات قوه قضاییه برای دستگیری این افراد هم امکانات کمی نیست. ما استدعا می کنیم که این کار را انجام دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:یک موقعی احمدی‌نژاد می‌گفت نام مفسدین اقتصادی در جیب من است. چرا این اسامی باید در جیب وی باشد؟ این لیست باید در اختیار قوه قضاییه باشد تا با آنها برخورد نماید. به نظر من قوه قضاییه باید صریح و قاطع عمل کند تا این مفاسد به پایان برسد، من معتقدم اگر دستگاه قضایی با قاطعیت عمل کند جلوی فساد گرفته می شود.

پورمختار هم با بیان اینکه فشارهای زیادی در راه مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد، اظهارداشت: روی خود من فشارهای زیادی وجود دارد،می‌گویند مراقب باشید، باهات برخورد خواهند کرد! بعضاً خودم حس می کنم وقتی نزدیک به موضوعی می شویم سفارشات و صدایش از جای دیگری می آید.

در هفته جاری از روسای کمیسیون های سابق اصل ۹۰ دعوت کردیم که آنجا یکی از آقایان راجع به یکی از روسای قبلی که الان در قم هستند و نتوانسته بودند تشریف بیاورند گفتند با ایشان هم همین برخورد صورت گرفت چون فعالیت زیادی در این زمینه داشته است.

وی ادامه داد: با حمایت همه از کسانی که پرچم دار این مبارزه هستند، باید جلوی این فشارها گرفته شود.

مصباحی مقدم در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی در مورد مصداق‌های عدم شفافیت گفت:معاملات دولتی یکی از جاهایی است که این عدم شفافیت به وجود می آید، این مسائل باید برای مردم شفاف باشد و از طریق مناقصه یا مزایده صورت بگیرد. واگذاری‌ها هم باید از طریق بورس انجام شود. چون بازار بورس شفاف است و قابلیت نظارت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در داستان مه‌آفرید خسروی و داستان اخیری که مطرح است، واگذاری‌هایی را می‌بینیم که بدون رعایت شدن قانون مزایده انجام پذیرفته است. ما در این زمینه خلاء قانونی نداریم. قانون مزایده ها و مناقطه های دولتی خیلی شفاف است که در اکثر موارد صورت می گیرد اما وقتی اجرا نمی شود این مشکلات پیش می آید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ثروتمند شدن هیچ منع شرعی و قانونی ندارد، ادامه داد: اگر کسی از طریق مشروع میلیاردر شود از نظر ما هیچ مانعی ندارد. شاید این موضوع کمتر اتفاق بیافتد، اما اگر این موضوع رخ داد مشکلی ندارد و باید از آدمی که از طریق مشروع میلیاردر شده تشکر کرد و به او احترام گذاشت.

مصباحی مقدم با بیان این مطلب که اما باید جلوی پنهان کاری ها را برای ثروتمند شدن بگیریم، گفت: اگر شفافیت در معاملات، سرمایه گذاری ها، مالیات، درآمدها، واردات، صادرات و... وجود داشته باشد، بسیاری از این مفسده ها پیش نمی آید. مالیات بر ارزش افزوده یک طریق شفاف سازی است که متاسفانه الان به درستی و کامل اجرا نمی شود.

پورمختار هم در ادامه «دیروز،امروز، فردا» گفت:« قانون به اندازه کافی وجود دارد اما گاهی قانون به ابزاری برای سوء استفاده تبدیل می شود. حوزه قاچاق یکی از مواردی است که از قانون سوء استفاده می شود. مناطق آزاد تجاری هم یکی دیگر از این موارد است که مرکز مهم بسیاری از تخلفات شده است. یا در مورد کمرگ و ترانزیت یکی دیگر از این موارد است.

وی ادامه داد:همیشه استثناها به منافذ فرار از اجرای قانون تبدیل شده است. بعضاً همه به استثناء تبدیل می شوند. این ها باید برداشته شود. در قانون نویسی نباید گرد نویسی قانون اتفاق بیفتد و همه چیز باید شفاف و مشخص باشد.

مصباحی‌مقدم هم در ادامه «دیروز،امروز، فردا» گفت:اتفاقاتی که هر ازچندگاهی می‌افتد ناراحت کننده است و جای هیچ توجیهی هم ندارد اما می توان با آن مقابله کرد. وقتی افراد در یک جا برای چند سال ثابت بمانند روابط برقرار می‌شود و در پی آن اتفاقات دیگر پدید می آید.

"در گمرک‌ها که یکی منشاء های پیدایش این مفاسد است باید کاری کنیم که مدیران و کارکنان گمرگ در یک جای ثابت استقرار پیدا نکنند. بسیاری آدم های خوبی را در این پست ها سراغ داریم که ظرف سه چهار سال به یکی از عوامل فساد تبدیل شدند. جابه‌جایی در جاهایی که کار مالی صورت می‌گیرد باید به عنوان یک اصل شناخته شود".

وی اظهار داشت: امروز ابزارهای شفافیت بسیار زیاد است. الان اگر پولی وارد یک حساب در نقطه دورافتاده واریز شود، اطلاعات آن در بانک مرکزی و بانک مربوطه وجود دارد. در یک شهر مرزی ظرف یک ماه ۶۴ میلیارد تومان به یک حساب واریز شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: رفتند سوال کردند و مشخص شد این حساب منشاء یک قاچاق است.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه قانون مبارزه با پولشویی به تصویب رسیده است، افزود: مسئول گیشه موظف است وقتی می‌بیند یک مبلغ نامتعارف وارد حساب می‌شود، از طرف مقابل بخواهد منشاء این پول را بپرسد و از او بخواهد اطلاعات دقیق خود را وارد فرم نماید. الان دیگر نمی‌توانیم بگوییم انتقالات مالی قابلیت پیگیری ندارد، باید از این امکانات استفاده شود.

پورمختار هم در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی گفت: تجربه نشان می‌دهد که کسانی هستند که با فشار کارشان را ادامه می‌دهند و مراجعات نامشروع زیادی به آنها هست و مجبورند افراد را راضی کنند تا بتوانند در عرصه بمانند، در حالی که فعالیتشان هم کاملاً مشروع است. موضوع حمایت و ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری مسئله بسیار مهمی است که باید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه هدف از مبارزه با مفاسد اقتصادی، حمایت از سرمایه‌گذاری سالم است، گفت: ما به مبارزه با فساد اعتقاد داریم، اما بحث حمایت از سرمایه‌گذاران اقتصادی سالم هم یک بحث مهم است. منشاء مهم کاهش تولید ما، موضوع واردات است.

رئیس کمیسیون اصل نود با بیان اینکه پرونده اخیر یک معادله چند ده مجهولی است، گفت: از یک طرف بحث تحریم‌هاست، از یک طرف بحث حضور بانک‌های خصوصی و دولتی خارجی، بانک مرکزی و وزارت نفت در پرونده مطرح است. بازیگران و عوامل مختلف زیادی در این پرونده وجود دارند که اغلب خارجی هستند.

"گذشته متهم و مصالح کشور هم موضوع دیگری است که اهمیت دارد. از جهت دیگر مدیریت این پرونده با هدف بازگشت این پول‌ها به کشور صورت می‌گیرد".

پورمختار تاکید کرد: با تایید یکی از مسئولین بانک مرکزی و وزارت نفت اعلام شده بود این پول به حساب واریز شده است اما این عواملی که عرض کردم بعداً تاثیرگذار شد که آن بانک خارجی(حسب اظهار مقام بانک مرکزی خودمان) گواهی خودش را پس گرفت.

مصباحی‌مقدم نیز در این برنامه با بیان اینکه تحریم به منشائی برای فساد تبدیل شده است، گفت: برای دور زدن تحریم‌ها کوره راه‌هایی را می‌یابند که به منشاء برخی از مفاسد تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: در مورد واردات سویا موردی را داریم که انحصاری است و بسیار هم قدر است و هرکس بخواهد برای واردات سویا اقدام کند سرکوب می‌شود چون سیستم اداری ما با این شخص هماهنگ است و اجازه نمی‌دهند هیچ وارداتی جز از طریق وی صورت بگیرد. این آدم یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران سیستم بانکی است که هنوز هم آزاد می گردد.

پورمختار هم در پایان برنامه با تاکید براینکه هر سه قوه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی مسئولیت دارند اما اصل کار با قوه مجریه است و قوه قضائیه آخرین راه برای مبارزه است، گفت: در واقع ما در گام اول نباید پرونده را به قوه قضاییه بدهیم چون این موضوع در ابتدای امر نمی‌تواند موضوع را حل کند. وجود ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که مسولیت آن با دولت است جای امیدواری را ایجاد کرده که به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: برخی رسانه‌ها علاقه دارند سیاه‌نمایی کنند و وضعیت کشور را بد جلوه دهند اما این مفاسد در کشور اندک است و ما هم در مقابل همین موارد معدود محکم خواهیم ایستاد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صمدی
ایشون فقط می گن چرا می شه چرا نمی شه
اینطوری که نمی شه
محمد
وقتی یکی از بزرگترین یقه سفیدهایی که بابا بزرگ شده رای می دید می کنید وزیر می خواهید خروجیش چه باشد ؟
چرا وزیر صنعت استیضاح نشد ؟ خوب ایشان هم جوابتون داد ! ....
یقه سفید ها دیگه حسابی ریشه کردن باید ببینیم کی دستگیر می شن
ما هم خواهان دستگیری اینها هستیم
تعداد این مفاسد بزرگ اندک است و لی مقدار آن به وسعت بدبختی همه مردم ایران است
حمید
Iran, Islamic Republic of
امثال مهدی ه دستگیر شدند بعد چی شد؟ عذر خواهی کردند وراست راست هم مانور تجمل میدهد درکشور!...
مجید مجد
United States
اون که فعلا داره نطق می کنه دم دادگاه
هرچه سریعتر...
به امید دستگیری
United States
خودتون هم در باره اینکه این شرایطه باید تغییر کنه و دستگیر شید باید پاسخ بدید