چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

رابطه هپاتیت C و سرطان کبد

شایعترین راه انتقال ویروس
جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 334986
رئیس شبکه هپاتیت ایران با عنوان این مطلب که هپاتیت C در سلولهای کبدی زندگی می کند و موجب التهاب کبد(هپاتیت) می شود، تاکید کرد: این ویروس می تواند موجب آسیبهای دائمی کبد مثل سیروز(تنبلی کبد)، سرطان کبد و نارسایی کبد گردد.
به گزارش جهان، دکتر سیدموید علویان در گفتگو با مهر اظهارداشت: بسیاری از بیماران تا زمانی که دچار آسیب کبدی شوند، از بیماری خود اطلاعی ندارند و این امر ممکن است چندین سال پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت C رخ دهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: بلافاصله پس از اینکه فردی به ویروس هپاتیت C آلوده شود، وارد مرحله کوتاه مدت و ابتدایی (فاز حاد) بیماری می گردد. در بعضی از افراد پس از این مرحله ویروس هپاتیت به طور دائمی از بدن پاک شده و هرگز مشکل کبدی پدید نمی آید ولی در حدود ۸۵ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند، وارد فاز پیشرفته و طولانی مدت بیماری(هپاتیت C مزمن) می شوند.

علویان ادامه داد: بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، ۱۷۰ میلیون ناقل هپاتیت C در جهان وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون مورد مرگ و میر در اثر ابتلا به این هپاتیت رخ می دهد.

وی با اعلام اینکه هپاتیت C توسط ویروسی به همین نام ایجاد می گردد، گفت: این ویروس پس از تماس فرد با خون بیمار مبتلا به هپاتیت C، وارد بدن می شود. هپاتیت C از خون یک فرد به خون فرد دیگر منتقل می شود ولی از طریق بغل کردن، بوسیدن، سرفه یا عطسه کردن و آب یا غذای مشترک منتقل نمی شود. ویروس هپاتیت C در محیط خارج از بدن و درون خون خشک شده نیز به مدت سه ماه زنده می ماند، ولی با جوشاندن در ۱۰۰ درجه سانتی گراد و به مدت ۵ دقیقه از بین می رود.

علویان، شایعترین راه انتقال هپاتیت C را روش تزریقی دانست و افزود: بیش از ۵۰ درصد موارد انتقال از این طریق اتفاق می افتد.

به گفته رئیس شبکه هپاتیت ایران، انتقال هپاتیت C از راه جنسی نسبت به هپاتیت B، کمتر است.

وی با عنوان این مطلب که هپاتیت C واکسن ندارد، از ساخت داروهای جدید برای درمان مبتلایان به این بیماری در دنیا خبر داد و افزود: اينترفرون‌فري تراپي خدمت بزرگي در درمان بيماران مبتلا به هپاتيت C است كه البته اين دارو به تایيد سازمانهاي معتبر و بين‌المللي دارويي رسيده است.

رئيس شبكه‌ هپاتيت ايران با اشاره به تلاش چندين ساله‌ دانشمندان در جهت كشف اين دارو، گفت: اين دارو پس از انجام يكسري مطالعات حيواني و انساني و تایيد نتايج نهایی معرفي شد كه هنوز وارد بازار دارويي كشورهاي آمريكايي و اروپايي هم نشده ولی انتظار مي‌رود بزودي شاهد ورود اين داروها به كشور باشيم.

به گفته علویان، قرار است در کنگره یک روزه تازه های درمان هپاتیت که سوم بهمن ماه امسال در تهران برگزار می شود، این داروی جدید برای پزشکان معرفی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *