دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

لغو كاربري مسكوني جنوب پارک جمشيديه

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 334576
شورايعالي معماري و شهرسازي در مصوبه‌اي كاربري اراضي جنوبي پارك جمشيديه به مساحت ۲۱ هزار و ۸۰۵ مترمربع كه به كاربري مسكوني در ۱۸ طبقه تغيير يافته بود را لغو كرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، روز گذشته در هفتمين جلسه شورايعالي معماري و شهرسازي در دولت يازدهم كه با حضور وزير راه و شهرسازي برگزار شد، اعلام شد: كميسيون ماده ۵ شهر تهران بر اساس بند ۲ مصوبه ۵۰۷ كميسيون ماده ۵ مورخ ۲۲ اسفند سال ۹۰ کاربري اراضي جنوبي پارك جمشيديه به مساحت ۲۱ هزار و ۸۰۵ مترمربع كه داراي كاربري اوليه پارك عمومي و طبق طرح جامع جديد نيز در پهنه ۳۲۳ G با كاربري حفاظت ويژه – حد كالبدي شهري قرار داشته به كاربري مسكوني در ۱۸ طبقه تصويب نموده بود كه در جلسه امروز لغو شد.

از ديگر مصوبات هفتمين جلسه شورايعالي معماري و شهرسازي در دولت يازدهم تعيين وضعيت اراضي پادگان تبريز در اجراي ماده ۳ قانون انتقال پادگان‌ها مبني بر اختصاص حداقل ۴۰ درصد از اراضي به كاربري هاي عمومي شهري بود.

بنابر اين گزارش اين پادگان در وسعت ۵۵ هكتار در بخش مركزي شهر قرار دارد و از آنجاييكه با انتقال پادگان‌ها زمين‌هاي وسيعي در محدوده شهرها آزاد مي‌شود، ضرورت استفاه صحيح و حداكثري از اين اراضي كاملا مشخص است.

همچنين در ادامه جلسه، شورايعالي كليات موضوع را به شرح توافق درصدي استان تصويب و تدقيق و انطباق كاربري هاي آن را با ضوابط طرح تجديد نظر جامع شهر تبريز به كميته فني ارجاع نمود تا ظرف مدت ۲ ماه نتايج آن را به شورايعالي ارائه نمايد.

در ادامه جلسه شورايعالي معماري و شهرسازي تغيير كاربري اراضي پادگان شهيد دلجويان بجنورد در اجراي ماده ۳ قانون انتقال پادگانها نيز مطرح و با تمهيدات كميته فني تصويب و مقرر شد مدارك پس از كنترل دبيرخانه شورايعالي ابلاغ شود.

تمهيدات كميته فني شامل اين موارد است كه بلوك مذكور تماماً به فضاي سبز عمومي با عملكردهاي شهري اختصاص يابد.؛ در خصوص كاربري هاي تجاري پيشنهادي عيناً ضوابط طرح تفصيلي مصوب ملاك قرار گيرد و با توجه به واگذاري هاي مسكوني و تجاري با تراكم بالا مطالعات ترافيكي هماهنگ با مطالعات ترافيكي و حمل و نقل طرح جامع و تفصيلي مصوب شهر انجام پذيرد.

شورايعالي معماري و شهرسازي موضوع تداخل حريم شهر بروات با محدوده شهر صنعتي ارگ جديد بم نيز مطرح و مقرر شد رفع تداخل مطابق نقشه ارسالي كارگروه امور زيربنايي و شهرسازي شوراي برنامه ريزي استان كرمان به دبيرخانه شوراي عالي ارسال و پس از كنترل دبيرخانه شواريعالي ابلاغ شود.

همچنین در این جلسه شورايعالي مقرر كرد تا قبل از اجرايي شدن حريم مصوب پايتخت ايجاد هرگونه شهر و شهرستان جديد در حريم مذكور ممنوع شود و از اصلاح قوانين، وزارت كشور و شهرداري تهران تدابير واحدي را براي كنترل ساخت و سازها و صدور مجوزهاي احداث بنا و برخورد با تخلفات براي وحدت رويه به شهرداريهاي واقع در حريم پايتخت ابلاغ كنند.

همچنين تا قبل از اجرايي شدن حريم مصوب پايتخت آراي كميسيون ماده ۱۰۰ معطل مانده در حريم پايتخت بدون اغماض توسط شهرداري تهران اجرايي و گزارشي از اقدامات آتي را در شورايعالي مطرح شود و باتوجه به كارآمدي قانون نظارت بر گسترش شهر تهران در گذشته وزارت كشور با همكاري وزارت راه و شهرسازي بازنگري و احياي قانون مذكور و تعريف دوباره حوزه عمل آن را مورد بررسي قرار داده و نتيجه را حداكثر تا ۶ ماه آينده به شورايعالي شهرسازي ارائه نمايند.

بنابر اين گزارش در ادامه هفتمين جلسه شورايعالي معماري و شهرسازي در دولت يازدهم مقرر شد تا قبل از اجرايي شدن حريم مصوب پايتخت وزارت كشور و شهرداري تهران با هماهنگي يكديگر رويه اي واحد براي كنترل و جلوگيري از ساخت و سازها در حريم پايتخت بويژه در حاشيه روستاها اتخاذ نمايند.

همچنين تا قبل از اجرايي شدن حريم مصوب پايتخت مقرر شد: وزارت راه و شهرسازي با همكاري استانداري تهران وضعيت مالكين و تعاونيها مستقر در حريم شمال و شمال شرق تهران در اجراي نظر مقام معظم رهبري (۱۳۸۷) درخصوص اراضي ياد شده مبني بر آزاد شدن اراضي مذكور و تبديل آنها به فضاي سبز و طبيعي و ارائه زمين و خانه معوض به مالكان ذيحق، ظرف ۶ ماه آينده را تعيين تكليف نمايد.

بنابر اين گزارش شورايعالي معماري و شهرسازي مصوب كرد: از آنجائي كه طرح پيشنهادي تقسيمات كشوري در وزارت كشور در حال بررسي است موضوع مستثني نمودن حريم پايتخت و حريم كلانشهرهاي كشور از موضوع مفاد ماده ۲ قانون تعاريف محدوده و حريم، همچنين لغو قانون الحاق يك بند و ۳ تبصره به ماده ۹۹ قانون شهرداريها و نيز اصلاح تقسيمات كشوري در حريم مصوب پايتخت در قالب طرح فوق الذكر توسط معاون محترم عمران و توسعه شهري و روستايي وزارت كشور پيگيري و گزارش مربوط ظرف مدت ۲ ماه آينده به شوراي عالي شهرسازي ارائه خواهد شد.

همچنين در ادامه اين مصوبه آماده است: بنياد مسكن انقلاب اسلامي با نظارت دبيرخانه شورايعالي معماري و شهرسازي در اسرع وقت نسبت به تهيه طرح هادي روستاهاي فاقد طرح واقع در حريم پايتخت اقدام و محدوده همه روستاهاي واقع در حريم پايتخت را تدقيق و بر روي زمين نشانه گذاري نمايد.

در هفتمين جلسه شورايعالي معماري و شهرسازي موضوع حريم پايتخت به تفصيل مورد بررسي قرار گرفت و در اين جلسه بيان شد كه با گذشت ۶ سال از تصويب طرح جامع تهران همچنين با توجه به اينكه در حال حاضر طرحهاي جامع تعدادي از شهرهاي واقع در حريم تهران در مرحله تصويب و ابلاغ نهايي است و تعيين تكليف حريم پايتخت بسيار ضرورت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *