يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

راهی برای بیرون‌‌آوردن «داراو سارا»ازغربت

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 332073
عباس جهانگیریان گفت: با ورود عروسک‌های دارا و سارا به قلمروی فیلم، تئاتر و تلویزیون، خاک غرب و انزوا را از تن این عروسک‌ها بتکانیم و به واسطه آنها کودکان ایران را با فرهنگ ایرانی آشنا سازیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بزرگداشت یار کانون سیدصادق رضایی دقایقی پیش با حضور علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری، محمدرضا سنگری اعضای هیئت‌مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن غدیر کانون واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

در این مراسم عباس جهانگیریان نویسنده و یکی از اعضای پروژه رمان نوجوان امروز بیان داشت: در پائیز سرد سال ۸۸ به دستور آقای رضایی ۴۰ نویسنده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرد هم آمدند که در آن مراسم مدیرعامل سابق کانون گفت که باید پروژه‌ای با عنوان رمان نوجوان امروز راه‌اندازی و بیش از یکصد عنوان کتاب نیز از این پروژه منتشر شود اتفاقی که تحقق آن باورپذیر نبود.

وی اضافه کرد: اما با همه افکار بلندپروازانه مدیرعامل سابق کانون وجود ایمان، شناخت و آگاهی از حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر پروژه رمان نوجوان امروز، باور به ظرفیت قابل توجه نویسندگان باعث شد که این پروژه موفقیت‌هایی را کسب کرده و ۴۰ عنوان کتاب را به چاپ رسانده و به زودی بیش از ۵۰ اثر نیز منتشر شود.

جهانگیریان ادامه داد: رمان نوجوان امروز فاصله و ارتباط نویسندگان با کودکان و نوجوانان را از بین برده است و آنها را در خانواده‌ای گرد هم ساخته است که اگر کسی بخواهد روزی تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران را قلمی کند قطعاً‌ از پروژه رمان امروز به خوبی یاد کرد.

وی افزود: یکی دیگر از کارهای خوبی که در دوران آقای رضایی به سرانجام رسید طرح نمایشنامه نوجوان امروز بود که تا کنون ۱۵ اثر از این پروژه منتشر و ۱۰ عنوان زیر چاپ و ۲۰ نمایشنامه نیز در دست بررسی است که برخی از نمایشنامه‌ها در صحنه‌های تئاتر اجرایی شده‌اند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: پینشهاد همه اهالی فرهنگ و ادب و به ویژه اعضای پروژه رمان نوجوان امروز به آقای حاجیان‌زاده مدیرعامل جدید کانون این است که طرح پروژه رمان نوجوان امروز، شعر نوجوان امروز و نمایشنامه نوجوان امروز را پربارتر از گذشته ادامه دهند.

وی اضافه کرد: از دیگر پیشنهادات بنده این است که در دوران آقای رضایی نیروهای بلاتکلیف بسیاری وجود داشت که همه آنها استخدام شده‌اند اما اکنون در کانون نیروهای قراردادی وجود دارند که هنوز رسمی نشده‌اند و میانگین حقوق آنها ۵۰۰هزار تومان است که کف حقوق آنها کمتر از حقوق تعیین شده وزارت کار است.

جهانگیریان ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر دارای ۴ مدیرکل در استان‌ها و ۴ مدیر زن در تهران است که امیدواریم شاهد افزایش مدیران زن در کانون شویم، همچنین سیر نزولی فیلم در کانون مشاهده می‌شود که معتقدیم باید تحولی اساسی در سینمای کانون صورت گیرد. به گفته این نویسنده با ورود عروسک‌های دارا و سارا به قلمرو فیلم، تئاتر و تلویزیون کانون می‌تواند خاک غربت و انزوا را از تن این عروسک‌ها بتکاند و به واسطه آنها کودکان ایران را با آئین‌ها، فرهنگ‌ها و زبان اقوام ایرانی آشنا سازد.

*گنج کریمی: قابلیت زندگی مهدوی سرلوحه کار کودکان و نوجوانان در کانون است

در ادامه این مراسم علی گنج کریمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: آقای رضایی در بسیاری از سخنان خود قائل به یک مثلث بودند که اضلاع این مثلث مربی‌ها، کودکان و نوجوانان و در نهایت هنرمندان به شمار می‌رفتند که در این اضلاع هیچ جایی برای مدیران و مدیرعامل کانون وجود نداشت. که باید این شکل هندسی را مربع فرض کرد.

وی اضافه کرد: هر کشوری به یک ویژگی خاصی معروف است اما ما ایرانی‌ها به نقد معروف هستیم و مدام طی ۴ سال خدمت آقای رضایی در کانون به نقد فعالیت‌هایش پرداختیم.

گنج کریمی ادامه داد: از خدمت‌های خوب مدیرعامل سابق کانون می‌توان به مبدأ برخی از واژه‌ها و عبارات توسط وی نظیر قابلیت زندگی مهدوی سرلوحه کار کودکان ونوجوانان در کانون، مراکز قبله کانون هستند، مدیرعامل نگویید بلکه مدیرعامل مربی بگویید اشاره کرد.

وی افزود: آقای رضایی برای ساخت عروسک‌های دارا و سارا در کشور سماجت‌های بسیاری نشان دادند که متأسفانه بخش صنعت عقب‌تر از کانون در این راستا حرکت می‌کرد، همچنین یکی دیگر از آرزوهای نویسندگان چاپ کتاب‌های آنها در کانون بود که پروژه کتاب‌های خود ما توسط آقای رضایی در کانون راه‌اندازی و آرزوی نویسندگان محقق شد.

*هیچ عزلی به خاطر نقد در کانون صورت نگرفت

مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: آقای رضایی از تمام ظرفیت‌های کانون به طور شایسته استفاده کرد حتی وی در اکثر فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون تلاش می‌کرد تا از نقطه نظرات دیگران بهره‌مند شود به همین منظور هیچ عزلی به خاطر نقد در کانون صورت نگرفت.

وی در پایان عنوان کرد کانون متکی به نظرات کارشناسان است اما باید گفت کار ما در کانون و در جامعه کنونی که به رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی به رقابت پرداخته‌اند بسیار سخت‌تر شده است که باید در این راستا تدابیر لازم برای کودکان و نوجوانان ایرانی اندیشیده شود.

*رحماندوست: عملکرد سید صادق رضایی در کانون، عملکرد مکتبی بود

در ادامه این مراسم مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در کشور ما رسم بر آن نیست که از کسانی که در گذشته مسئولیت داشته‌اند تجلیل کنند اما این کاری که کانون انجام داد پسندیده است.

وی اضافه کرد: قبل از اینکه آقای رضایی در کانون مشغول به کار شود با وی آشنا نبوده‌ام اما به دلیل اینکه در زمان تصدی این فرد در مدیریت کانون بنده در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری با کانون همکاری‌هایی داشتم با آقای رضایی آشنا شدم.

رحماندوست ادامه داد: کارهایی که در حوزه مقاومت و ادبیات پایداری در سطح بین‌المللی توسط کانون انجام می‌شد آقای رضایی همیشه با بنده با روی بازی برخورد می‌کردند و در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری نیز این شخصیت درست و مکتبی عمل کرده است.

وی افزود: پیشنهاد بنده به رئیس‌جمهور دولت یازدهم این بود که به جای اینکه رئیس‌جمهور دولت یازدهم باشید رئیس‌جمهور یازده دولت شوید یعنی وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر وزرای این کشور هر ماه و یا هر فصلی از وزرای یازده دوره قبلی دعوت کرده تا عملکرد دولت جدید را انتقاد و برای پیشبرد اهداف وزارتخانه مسئول به آنها کمک کند که اخیراً گفته‌اند وزیر نفت چنین جلساتی را برپا کرده است.

عضو مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم باید خط راست و چپ و اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن را کنار بگذاریم و به فکر پیشرفت کشور و فراتر از آن باشیم چرا که وقتی مردم ببینند وزرای جدید در کارهایشان از وزرای قدیم نیز کمک می‌گیرند نه تنها مردم به آرامش می‌رسند بلکه تجارب خوبی به دولتمردان کنونی وارد می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *